Star Wars Jedi: Survivor komt bewust niet op PS4 en Xbox One uit
Respawn Entertainment heeft er bewust voor gekozen om Star Wars Jedi: Survivor niet op PlayStation 4 en Xbox One uit te brengen - dat moet de game alleen maar beter en uitgebreider maken.
Dat meldt regisseur Stig Asmussen in een interview met Play Magazine (via MP1ST). "We kwamen er achter dat we (met de current-gen consoles) gebruik konden maken van de snellere processoren, groter geheugen en betere laadtijden om veel grotere maps met meer details en meer variatie in vijanden en personages te creëren."
Volgens Asmussen was de current-gen-upgrade voor Star Wars Jedi: Fallen Order een goede oefening. Er werd zelfs nog overwogen om ray tracing toe te voegen aan die versie, maar uiteindelijk werd daar van afgezien omdat het niet bij het uiterlijk van de omgeving paste. "Maar het proces hielp ons bij het bepalen van hoe we ray tracing wilden inzetten in onze gemodificeerde versie van Unreal Engine 4."
De krachtigere consoles waar Jedi: Survivor op uitkomt, moet in ieder geval een evolutie ten opzichte van de vorige game betekenen. "We wilden niet helemaal breken met de eerste game vanwege de goede ontvangst, maar we wilden de ervaring wel evolueren en uitbreiden. Precies dat was mogelijk met deze nieuwe generatie, en ik geloof dat het een nieuwe ervaring in het Star Wars-universum oplevert."
Star Wars Jedi: Survivor speelt zich vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel af. Zoals gezegd speelt Cal Kestis opnieuw de hoofdrol. Onlangs werd Survivor uitgesteld van maart naar 28 april. De game komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.
Survivor is niet de enige Star Wars-game in ontwikkeling bij EA. Respawn ontwikkelt ook een nog naamloze shooter in het Star Wars-universum en werkt samen met Bit Reactor - een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van de Xcom-franchise - aan een strategiegame. Andere Star Wars-games die buiten EA in ontwikkeling zijn, zijn onder andere Star Wars Eclipse en een remake van Knights of the Old Republic.