'Star Wars Jedi: Survivor duisterder dan voorganger'
De toon van Star Wars Jedi: Survivor wordt duisterder dan die van Star Wars Jedi: Fallen Order.
Dat vertelt Stig Asmussen, de regisseur van de game, in een interview op de officiële Star Wars-website. "De game gaat echt om overleven, vandaar ook de naam Survivor. Cal en de crew leven in duistere tijden en doen er alles aan om in leven te blijven. Dat betekent dat ze connectie maken met mensen waarvan je in andere tijden zou zeggen dat het onsmakelijk is," vertelt Asmussen. Net als in het eerste deel staat de dynamiek tussen Cal Kestis en BD-1 centraal. "Zij zijn een speciaal duo. We denken niet alleen aan Cal, maar echt aan Cal en BD-1."
Asmussen laat ook weten dat de studio al ideeën had voor het vervolg toen Fallen Order nog niet af was. "Er zijn veel dingen die we hebben laten liggen in Fallen Order waarvan we meteen al wisten dat we ze mee wilden nemen voor het vervolg. Denk daarbij aan andere manieren van combat, de manier waarop het verhaal ontwikkelt en hoe we de wereld en de levels benaderen."
Ook gaat de regisseur in op de voordelen die het team heeft door de game alleen voor current-gen systemen uit te brengen. "Het grootste ding is ray-tracing, of verlichting. We kunnen dat nu in real-time doen. Daardoor hebben we meer tijd om het te polijsten, waardoor we resultaten krijgen die meer filmisch aanvoelen." Verder noemt Rasmussen de snelle SSD's van beide consoles en de haptische feedback van de PlayStation 5-controller als grote voordelen.
Star Wars Jedi: Survivor komt in 2023 uit voor de PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. De game wordt ontwikkeld door Titanfall- en Apex Legends-ontwikkelaar Respawn Entertainment. De exacte releasedatum is nog niet bekend.