Nadat de game al meerdere keren was uitgesteld, was het voor ontwikkelaar GSC Game World geen optie om de release van Stalker 2 nog verder op te schuiven.
De Oekraïense studio werkte als bekend onder moeilijke omstandigheden aan hun game vanwege de oorlog in hun land. Stalker 2 werd meerdere keren uitgesteld, maar bij release werd er door veel recensenten en spelers kritiek geleverd op de aanwezige bugs in het spel.
Het was voor de studio echter geen optie om de game nogmaals uit te stellen, zegt CEO Ievgen Grygorovych nu tegen Eurogamer. Het team was simpelweg te moe om door te gaan. Hij vergelijkt het maken van de game met het rennen van een marathon.
"Het is heel moeilijk om uit te leggen hoe je je voelt als je meerdere maanden tot release in een heel intens werkproces zit, en je meer, meer, meer werkt dan je normaal kan, en in de hoogst mogelijke stress en een overweldigende periode", zegt hij.
"Je hebt totaal geen energie en je moet besluiten: gaan we nog een marathon rennen? En je kan gewoon geen ja zeggen tegen nog een marathon, want je bent al gebroken. Je bent zo moe dat je dood zou gaan als je nog een marathon zou doen", zegt hij. "We konden niet meer doen. We konden alleen dit moment doen, de releasedatum, zo goed als we konden."
Grygorovych legt uit dat patches en verhaaluitbreidingen dan altijd nog later zouden kunnen komen. Inmiddels heeft de game al meerdere patches gekregen. Daarnaast is Stalker 2 ook een verkoopsucces gebleken: in de eerste dagen werden er al een miljoen exemplaren verkocht.
Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."