Stalker 2-spelwereld bijna geheel met de hand gemaakt, is 'gigantisch'
De game uitspelen zou spelers zo'n honderd uur kunnen kosten
De spelwereld van Stalker 2: Heart of Chornobyl is bijna geheel met de hand gemaakt en is volgens de makers "gigantisch".
Dat meldde de technische producent van de game, Yevhenii Kulyk, op Gamescom tegen GamesRadar+. "Natuurlijk kun je een grote spelwereld maken, maar het moet allereerst speelbaar en prachtig zijn en de locaties van de Zone moeten spelers bijblijven. Maar als we het over de grootte hebben - ja, het is groot. Het is erg groot, maar we hebben haast geen procedurele generatie voor de spelwereld gebruikt."
Procedurele generatie van omgevingen wordt bij veel games met grote spelwerelden steeds vaker toegepast, maar volgens de ontwikkelaar is dit dus bijna niet gebruikt bij de ontwikkeling van Stalker 2. "Alles wat je ziet en ervaart in onze game is door onze getalenteerde leveldesigners, artiesten, enzovoorts gemaakt. Je zal geen twee gebouwen of ruimtes die precies hetzelfde zijn tegenkomen. Elke Stalker 2-speler gaat een eigen verhaal meemaken." De website meldt daarbij dat het spel zo'n honderd uur zou vergen om uit te spelen, al worden daar geen verdere details over gegeven.
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een first-person shooter en brengt spelers wederom naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De ontwikkeling van de game heeft behoorlijk wat voeten in de aarde, want de studio was in Oekraïne gesitueerd toen de invasie van Rusland begon. Inmiddels werkt de ontwikkelaar vanuit de Tsjechische Republiek, maar sommige werknemers zijn noodgedwongen nog in Oekraïne. De game is dan ook meermaals uitgesteld, maar als het goed is verschijnt Stalker 2: Heart of Chornobyl op 20 november voor Xbox Series X en S en pc. Ook verschijnt het spel meteen op release op Game Pass.