Phil Spencer wijt Xbox-ontslagen aan gebrek aan groei in game-industrie
Nieuws

Phil Spencer wijt Xbox-ontslagen aan gebrek aan groei in game-industrie

'Ik heb niet de luxe om niet winstgevend te zijn en niet te groeien binnen Microsoft'

Xbox-topman Phil Spencer claimt dat de ontslagronde binnen Xbox eerder dit jaar te wijten valt aan een gebrek aan groei binnen de game-industrie.

Microsoft kondigde begin dit jaar aan zo'n 1900 mensen - ongeveer acht procent - te ontslaan bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard. Laatstgenoemde Call of Duty-uitgever werd vorig jaar overgenomen door Microsoft.

In een interview met Polygon kijkt Spencer terug op de ontslagronde en reflecteert hij over alle ontslagen die sinds vorig jaar binnen de game-industrie vallen. "Ik maak mij vooral druk om het gebrek aan groei binnen de industrie. Wanneer je een industrie hebt waarvan we verwachten dat hij volgend jaar kleiner is qua aantal spelers en dollars, en er veel beursgenoteerde bedrijven zijn die hun investeerders groei moeten laten zien - want waarom zou iemand anders aandelen hebben? - wordt er gekeken naar het kostenplaatje. Als de winst niet groeit, moet er wat aan de kosten gedaan worden."

Spencer vervolgt: "We zijn een bedrijf. Dat heb ik al vaker gezegd. Ik heb niet de luxe om niet winstgevend te zijn en niet te groeien binnen Microsoft. En dat doen we. Maar ik kijk naar de industrie, en zie hoe vrienden hun baan verliezen. Ik wil niet dat deze industrie een plek wordt waar mensen geen carrière op kunnen bouwen. Daarom vraag ik mij constant af hoe we de industrie weer kunnen laten groeien. Wat betreft (de ontslagen bij Xbox) is dit het resultaat van een industrie die niet groeit. Het kán groeien en dat gaat ook weer gebeuren. Maar de situatie op dit moment heeft een menselijke impact. Daar moeten we allemaal op reflecteren."

Elders in het interview haalt Spencer de mogelijke reden van een gebrek aan groei binnen de game-industrie aan. Volgens hem heeft de nieuwste generatie consumenten - Gen Z, oftewel mensen die zijn geboren tussen 1997 en 2012 - minder interesse in consoles. In plaats daarvan zitten ze vooral op hun smartphone. "Ze kunnen hun producten overal ervaren. Daarom moeten we van Xbox de plek maken waar men toffe games kan vinden. We moeten relevant blijven bij een jonger publiek."

Spencer haalt ook de recente beslissing om voorheen exclusieve Xbox-games naar PlayStation en Switch te brengen aan. "Elke beslissing die we vandaag en morgen maken is in het voordeel van Xbox. Soms wordt dat uit context getrokken en claimen ze dat 'Phil exclusieve games haat en ze daarom naar PlayStation en Switch komen'. Maar elke beslissing die we maken is om Xbox op de lange termijn sterker te maken. Dat wil niet zeggen dat iedereen het overal mee eens is."

Gedurende hetzelfde interview - maar geplaatst in een losstaand artikel - meldt Spencer dat hij graag andere digitale winkels als de Epic Games Store op Xbox zou zien. Hij uit zijn frustratie rondom de afbakeningen die er voor zorgen dat gamers alleen spellen via een enkele winkel op consoles kunnen aanschaffen. Polygon vaagt hem dan ook of hij een toekomst voor zich ziet waarin digitale winkels zoals Epic Games Store en Itch.io op Xbox draaien. "Ja", zo antwoordde hij. "Kijk naar onze geschiedenis als Windows-bedrijf. Niemand zou raar opkijken als we zouden zeggen dat je op pc zelf bepaalt waar je je games koopt. Dat is waardevol."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-studio's delen hun medeleven over Los Angeles-branden
Nieuws

PlayStation-studio's delen hun medeleven over Los Angeles-branden

Santa Monica Studio, Naughty Dog en Insomniac Games

Meerdere in de Verenigde Staten gesitueerde PlayStation-ontwikkelstudio's hebben op social media hun medeleven geuit over de aanhoudende branden in Los Angeles.

Het gaat daarbij in ieder geval om Santa Monica Studio, Naughty Dog en Insomniac Games. Alle drie de studio's zijn gesitueerd in Californië, de staat waarin Los Angeles ligt, en de eerste twee studio's hebben zelfs vestigingen in de stad.

"We zijn enorm getreurd om zo'n groot deel van onze lokale gemeenschap geroerd te zijn, waaronder veel van onze eigen teamleden, partners en vrienden", aldus God of War-ontwikkelaar Santa Monica Studio. Vervolgens bedankt de ontwikkelaar de eerstehulpverleners. "We weten dat de weg naar het herbouwen lang zal zijn, maar er is geen plek die ons trotser maakt om thuis te kunnen noemen." Het bericht, samen met de soortgelijke statements van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog en Spider-Man-studio Insomniac, valt hieronder te lezen.

Gisteren kondigde Sony al aan 5 miljoen dollar te doneren voor hulp bij de branden die in Los Angeles woeden. Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X
View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-versie Hyper Light Breaker nu verkrijgbaar
Nieuws

Early access-versie Hyper Light Breaker nu verkrijgbaar

Mensen die het spel kopen ontvangen ook Hyper Light Drifter

Mensen kunnen nu de early access-versie van Hyper Light Breaker aanschaffen.

De game is sinds gistermiddag voor 26,09 euro te koop via Steam. Daar ontvangt men ook het eerste deel in de reeks, Hyper Light Drifter, bij.

Gedurende de early access-periode kunnen spelers regelmatig nieuwe content - waaronder bestuurbare personages en nieuwe verhaalelementen - verwachten. Gedurende de komende weken moet er een roadmap worden g epubliceerd.

Hyper Light Breaker speelt zich af in een nieuwe wereld genaamd Overgrowth, maar het grootste verschil ten opzichte van de eerste game is dat de 2D-gameplay wordt vervangen voor drie dimensies. Spelers moeten in de roguelite de Abyss King zien te verslaan. Ook heeft de game een hubgebied genaamd The Settlement die spelers tussendoor kunnen bezoeken.

Consoleversies voor de game zijn vooralsnog niet aangekondigd. Hyper Light Drifter kwam na de pc-release uiteindelijk wel naar consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!