Phil Spencer wijt Xbox-ontslagen aan gebrek aan groei in game-industrie
'Ik heb niet de luxe om niet winstgevend te zijn en niet te groeien binnen Microsoft'
Xbox-topman Phil Spencer claimt dat de ontslagronde binnen Xbox eerder dit jaar te wijten valt aan een gebrek aan groei binnen de game-industrie.
Microsoft kondigde begin dit jaar aan zo'n 1900 mensen - ongeveer acht procent - te ontslaan bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard. Laatstgenoemde Call of Duty-uitgever werd vorig jaar overgenomen door Microsoft.
In een interview met Polygon kijkt Spencer terug op de ontslagronde en reflecteert hij over alle ontslagen die sinds vorig jaar binnen de game-industrie vallen. "Ik maak mij vooral druk om het gebrek aan groei binnen de industrie. Wanneer je een industrie hebt waarvan we verwachten dat hij volgend jaar kleiner is qua aantal spelers en dollars, en er veel beursgenoteerde bedrijven zijn die hun investeerders groei moeten laten zien - want waarom zou iemand anders aandelen hebben? - wordt er gekeken naar het kostenplaatje. Als de winst niet groeit, moet er wat aan de kosten gedaan worden."
Spencer vervolgt: "We zijn een bedrijf. Dat heb ik al vaker gezegd. Ik heb niet de luxe om niet winstgevend te zijn en niet te groeien binnen Microsoft. En dat doen we. Maar ik kijk naar de industrie, en zie hoe vrienden hun baan verliezen. Ik wil niet dat deze industrie een plek wordt waar mensen geen carrière op kunnen bouwen. Daarom vraag ik mij constant af hoe we de industrie weer kunnen laten groeien. Wat betreft (de ontslagen bij Xbox) is dit het resultaat van een industrie die niet groeit. Het kán groeien en dat gaat ook weer gebeuren. Maar de situatie op dit moment heeft een menselijke impact. Daar moeten we allemaal op reflecteren."
Elders in het interview haalt Spencer de mogelijke reden van een gebrek aan groei binnen de game-industrie aan. Volgens hem heeft de nieuwste generatie consumenten - Gen Z, oftewel mensen die zijn geboren tussen 1997 en 2012 - minder interesse in consoles. In plaats daarvan zitten ze vooral op hun smartphone. "Ze kunnen hun producten overal ervaren. Daarom moeten we van Xbox de plek maken waar men toffe games kan vinden. We moeten relevant blijven bij een jonger publiek."
Spencer haalt ook de recente beslissing om voorheen exclusieve Xbox-games naar PlayStation en Switch te brengen aan. "Elke beslissing die we vandaag en morgen maken is in het voordeel van Xbox. Soms wordt dat uit context getrokken en claimen ze dat 'Phil exclusieve games haat en ze daarom naar PlayStation en Switch komen'. Maar elke beslissing die we maken is om Xbox op de lange termijn sterker te maken. Dat wil niet zeggen dat iedereen het overal mee eens is."
Gedurende hetzelfde interview - maar geplaatst in een losstaand artikel - meldt Spencer dat hij graag andere digitale winkels als de Epic Games Store op Xbox zou zien. Hij uit zijn frustratie rondom de afbakeningen die er voor zorgen dat gamers alleen spellen via een enkele winkel op consoles kunnen aanschaffen. Polygon vaagt hem dan ook of hij een toekomst voor zich ziet waarin digitale winkels zoals Epic Games Store en Itch.io op Xbox draaien. "Ja", zo antwoordde hij. "Kijk naar onze geschiedenis als Windows-bedrijf. Niemand zou raar opkijken als we zouden zeggen dat je op pc zelf bepaalt waar je je games koopt. Dat is waardevol."