Paradox en Harebrained Schemes uit elkaar na The Lamplighters League-flop
Gamer.nl
Nieuws

Paradox en Harebrained Schemes uit elkaar na The Lamplighters League-flop

Ontwikkelaar blijft de pas uitgekomen game dit jaar nog ondersteunen

Paradox Interactive en Harebrained Schemes hebben aangekondigd hun samenwerking te beëindigen na de tegenvallende release van The Lamplighters League.

De uit Seattle afkomstige ontwikkelaar Harebrained Schemes werd in 2018 gekocht door de Zweedse uitgever Paradox Interactive. Vanaf 1 januari 2024 zal Harebrained echter geen onderdeel meer uitmaken van het bedrijf. Volgens een persbericht gaat het om een "wederzijdse overeenkomst, ten gevolge van de strategische en creatieve prioriteiten van elk bedrijf".

De timing van deze beslissing lijkt echter geen toeval te zijn: de tactische turn-based strategiegame The Lamplighters League van Harebrained Schemes kwam eerder deze maand uit en werd volgens de CEO van Paradox commercieel gezien gematigd ontvangen.

Harebrained Schemes behoudt de rechten op The Lamplighters League en andere IP van de studio. De ontwikkelaar geeft aan de game in ieder geval tot het einde van dit jaar te blijven ondersteunen, en op zoek te gaan naar financiering en samenwerkingen die een onafhankelijke toekomst moeten garanderen.

The Lamplighters League speelt zich af in een alternatieve versie van de jaren 30 van de vorige eeuw. Een groep die zichzelf de Lamplighters League noemt moet een cult genaamd de Banished Court zien tegen te houden voordat ze de wereld overnemen. Spelers besturen een divers team door een grote verscheidenheid aan omgevingen, van havens en woestijnen tot jungles en stedelijke gebieden. Men kan daarbij nieuwe leden aan het team toevoegen die men gedurende het spel tegenkomt. The Lamplighters League is verkrijgbaar via pc, Xbox Series X en S en Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!