Palworld-ontwikkelaar twijfelt of de game liveservice moet worden
De overgang zou mogelijk meerdere jaren beslaan
Pockerpair, de ontwikkelaar van Palworld, heeft zijn twijfels uitgesproken over de vraag of het een liveservicegame moet worden.
CEO Takuro Mizobe werd geïnterviewd door de Japanse website ASCII (via Automaton). Daarin werd hem gevraagd naar de lange termijnplannen voor Palworld.
"Dat hebben we nog niet besloten", zo antwoordde hij. "Als je er vanuit een zakelijk perspectief naar kijkt, zou er een liveservicegame van maken de levensduur van van de game verlengen en stabieler maken qua opbrengsten. Maar de game is niet ontworpen met die aanpak in het achterhoofd, dus dat zou veel uitdagingen opleveren."
Mizobe liet weten dat een aanpassing naar liveservice ook zou betekenen dat de game free-to-play zou worden. Dat zou nog meer problemen opleveren, omdat veel mensen het spel al hebben aangeschaft. Mizobe noemde Fall Guys en PUBG als twee voorbeelden van games die na release succesvol de liveservice-route op zijn gegaan, maar "het kostte wel meerdere jaren om die omschakeling te maken".
De Early Access-versie van Palworld kwam begin dit jaar uit op pc en Xbox-consoles en werd een van de grote successen van 2024: in één maand tijd werden er 25 miljoen spelers bereikt. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.
Onlangs gingen er geruchten dat er mogelijk een PlayStation 5-versie van Palworld in ontwikkeling is. Een PS5-versie werd namelijk genoemd op een officiële lijst van aanwezige games op Tokyo Game Show dat eind deze maand georganiseerd wordt.