Palworld-makers passen precieze werking van Pokéball-achtige Pal Spheres aan
De Spheres functioneerden haast exact hetzelfde als Pokéballs
Pocketpair heeft de zogeheten Pal Spheres qua gameplaymechanisme aangepast. De manier waarop deze items voorheen in de game gebruikt werden, had opvallend veel weg van hoe men Pokéballs in de Pokémon-franchise gebruikt.
In Palworld konden spelers tot voor kort Pal Spheres gooien om de Pals op te roepen. Dit lijkt erg op de manier waarop Pokémon-spelers een Pokéball kunnen werpen om de wezens op te roepen.
In de patch notes van update v0.3.11 valt te lezen dat het niet meer mogelijk is om een gevangen genomen Pal op een specifieke plek op te roepen door een Pal Sphere te gooien. In plaats daarvan verschijnen Pals nu direct naast spelers wanneer een Pal Sphere wordt vastgehouden.
Deze wijziging lijkt geen toeval te zijn: afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter slepen in verband met geschonden patenten in laatstgenoemde game. Sinds de release van Palworld eerder dit jaar wordt de game regelmatig vergeleken met de Pokémon-spellen, niet in de laatste plaats vanwege de gelijkenissen tussen de monsters in beide games.
Wellicht probeert Pocketpair problemen die tijdens een aankomende rechtszaak op kunnen duiken voor te zijn door bepaalde gelijkenissen uit de game te halen. Er is vooralsnog immers geen andere goede reden gegeven waarom de manier waarop Pal Spheres worden gebruikt is aangepast.
Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren. De game is inmiddels ook speelbaar op PlayStation 5.