Ontwikkelkosten van diverse Call of Duty-games bekend
Nieuws

Ontwikkelkosten van diverse Call of Duty-games bekend

Black Ops Cold War-ontwikkeling heeft meer dan 700 miljoen dollar gekost

De ontwikkelkosten van meerdere Call of Duty-games zijn voor het eerst onthuld. Het blijkt dat bepaalde titels in de reeks tussen de 450 en 700 miljoen dollar hebben gekost om te maken.

Game File meldt dat Patrick Kelly, head creative van de Call of Duty-franchise, deze gegevens heeft gedeeld in een rechtszaak. Zo hebben Treyarch en Raven Software "jaren besteed aan het ontwikkelen van Black Ops Cold War, met een team bestaande uit honderden creatievelingen. Dat heeft ze uiteindelijk meer dan 700 miljoen dollar gekost."

Call of Duty: Modern Warfare 3 (de door Infinity Ward ontwikkelde game uit 2019) kostte 640 miljoen dollar, en Treyarchs Black Ops 3 vergde 450 miljoen dollar aan ontwikkelkosten. Het zijn fikse bedragen, maar dankzij de hoge verkoop van de game en de microtransacties - bijvoorbeeld in de vorm van battle passes - lijkt de gamefranchise toch altijd winst te maken. Call of Duty is dan ook een van de grootste gamefranchises die er bestaat.

Om een vergelijking te trekken noemde Game File de ontwikkelkosten van The Last of Us: Part 2, die rond de 220 miljoen dollar lagen. Toen dat bedrag lekte, werd het gezien als een van de hoogste bedragen voor een ontwikkelde game ooit. Het is echter wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het om een singleplayergame zonder multiplayercomponent gaat.

De rechtszaak waaruit deze gegevens zijn gekomen, draait om een schietpartij op een school in Texas. De aanklagers claimen dat de schutter mede is beïnvloed door Instagram en Call of Duty. De content uit deze game en het socialmediaplatform zou de tiener in kwestie hebben beïnvloed om negentien studenten en twee volwassenen te doden. De drie hierboven genoemde games werden veelvuldig door de schutter gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow of the Colossus-film staat nog op de planning
Nieuws

Shadow of the Colossus-film staat nog op de planning

Regisseur Andrés Muschietti spreekt van een sterk script

Andrés Muschietti, de regisseur van de in 2009 aangekondigde verfilming van Shadow of the Colossus, heeft aangegeven dat de intentie er nog altijd is om de film te maken. Het zou er zelfs op lijken dat de productie plaats kan vinden.

Sony kondigde in 2009 aan dat er een film van Team ICO's klassieke PlayStation 2-game Shadow of the Colossus zou komen. In 2014 werd gemeld dat Andrés Muschietti, bekend van IT, Mama en The Flash, de regie op zich zou nemen. Sindsdien was het echter stil rondom de film.

Muschietti heeft in een interview op het Argentijnse radiostation Radio TU echter een update geven (via TheGamer). "De film is al tien jaar in ontwikkeling, en de mogelijkheid dat we hem kunnen gaan maken is er nu." Hij benadrukt dat hij het project "niet heeft verlaten".

De regisseur gaf tijdens het interview toe dat hij geen fanatiek gamer is, maar hij noemde Shadow of the Colossus wel een "meesterwerk". Hij gaf daarbij aan dat er een script klaarligt dat "hij erg goed vindt".

Volgens Muschietti is het grootste obstakel nu de financiering van de film. "Er zijn factoren die niets te maken hebben mijn mijn hobby en wens om het te maken, maar met hoe populair een IP zoals deze is. Shadow of the Colossus is een cultgame, maar een studio kijkt naar de cijfers om te bepalen of de regisseur 200, 150 of 100 miljoen dollar krijgt. Er zijn verschillende versies van de film (die we kunnen maken), en ik wil natuurlijk dat ze me 200 miljoen dollar geven, maar dit moeten we in het achterhoofd houden."

PlayStation zet de laatste jaren wel steeds meer in op verfilmingen van zijn IP. Eerder verschenen er al films en series gebaseerd op The Last of Us, Uncharted, Twisted Metal en Gran Turismo, en er wordt gewerkt aan een serie gebaseerd op God of War en films gebaseerd op Ghost of Tsushima, Horizon en Helldivers. Ook zal er een vervolg op de Uncharted-film komen.

Team ICO, de ontwikkelaar van Shadow of the Colossus en Ico, bestaat niet meer, maar de bedenker van die games - Fumito Ueda - kondigde afgelopen december wel zijn nieuwe game aan die hij met zijn studio GenDesign ontwikkelt. Het spel heet Project: Robot en de eerste trailer kan hier worden bekeken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft wil Windows-pc-handhelds meer op Xbox laten lijken
Nieuws

Microsoft wil Windows-pc-handhelds meer op Xbox laten lijken

'We willen het beste van Xbox en Windows samenbrengen'

Microsoft heeft aangegeven dat het de ervaring voor eigenaren van pc-handhelds die op Windows draaien in de loop van dit jaar wil verbeteren. Volgens Microsofts vicepresident van Xbox-apparaten en -ecosysteem Jason Ronald wordt dan ook "het beste van Xbox en Windows gecombineerd".

Dat meldde hij in een rondetafelgesprek op CES genaamd 'The Future of Gaming Handhelds' dat werd bijgewoond door The Verge. Ronald: "We innoveren al geruime tijd in de consolemarkt, en terwijl we samenwerkingen aangaan in de industrie, willen we de innovaties die we hebben ontwikkeld in de consolemarkt naar pc en handhelds brengen."

Hij ging dieper in op de plannen om de ervaring op pc-handhelds die Windows als besturingssysteem hebben te verbeteren: "We willen het beste van Xbox en Windows samenbrengen, omdat we de laatste twintig jaar hebben gewerkt aan een besturingssysteem van wereldklasse, maar het is alleen op console beschikbaar. Ons uiteindelijke doel is om Windows op elk apparaat geweldig te maken voor games. Het Xbox-besturingssysteem is dan ook bovenop Windows gebouwd." Pc-handhelds met Windows als besturingssysteem moeten in de toekomst "Xbox centraal stellen in hun focus, en niet de Windows-desktop van vandaag de dag".

Microsoft praat daarnaast al geruime tijd over een daadwerkelijke Xbox-handheld. Uit documenten van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission bleek in 2023 al dat Microsoft onderzoek deed naar een handheld, en Xbox-topman Phil Spencer heeft ook meermaals zijn wensen voor een handheld naar buiten gecommuniceerd. Afgelopen november benadrukte Spencer dat een dergelijke handheld nog wel enkele jaren op zich kan laten wachten. Het lijkt er dus op dat voor die tijd er al een Xbox-achtige ervaring naar bestaande pc-handhelds komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!