Ontwikkelkosten van diverse Call of Duty-games bekend
Nieuws

Ontwikkelkosten van diverse Call of Duty-games bekend

Black Ops Cold War-ontwikkeling heeft meer dan 700 miljoen dollar gekost

De ontwikkelkosten van meerdere Call of Duty-games zijn voor het eerst onthuld. Het blijkt dat bepaalde titels in de reeks tussen de 450 en 700 miljoen dollar hebben gekost om te maken.

Game File meldt dat Patrick Kelly, head creative van de Call of Duty-franchise, deze gegevens heeft gedeeld in een rechtszaak. Zo hebben Treyarch en Raven Software "jaren besteed aan het ontwikkelen van Black Ops Cold War, met een team bestaande uit honderden creatievelingen. Dat heeft ze uiteindelijk meer dan 700 miljoen dollar gekost."

Call of Duty: Modern Warfare 3 (de door Infinity Ward ontwikkelde game uit 2019) kostte 640 miljoen dollar, en Treyarchs Black Ops 3 vergde 450 miljoen dollar aan ontwikkelkosten. Het zijn fikse bedragen, maar dankzij de hoge verkoop van de game en de microtransacties - bijvoorbeeld in de vorm van battle passes - lijkt de gamefranchise toch altijd winst te maken. Call of Duty is dan ook een van de grootste gamefranchises die er bestaat.

Om een vergelijking te trekken noemde Game File de ontwikkelkosten van The Last of Us: Part 2, die rond de 220 miljoen dollar lagen. Toen dat bedrag lekte, werd het gezien als een van de hoogste bedragen voor een ontwikkelde game ooit. Het is echter wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het om een singleplayergame zonder multiplayercomponent gaat.

De rechtszaak waaruit deze gegevens zijn gekomen, draait om een schietpartij op een school in Texas. De aanklagers claimen dat de schutter mede is beïnvloed door Instagram en Call of Duty. De content uit deze game en het socialmediaplatform zou de tiener in kwestie hebben beïnvloed om negentien studenten en twee volwassenen te doden. De drie hierboven genoemde games werden veelvuldig door de schutter gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kaitlyn Dever bewust van haat die The Last of Us-personage Abby ontvangt
Nieuws

Kaitlyn Dever bewust van haat die The Last of Us-personage Abby ontvangt

'Het is moeilijk om mijzelf er van te weerhouden er zo nu en dan naar te kijken'

Kaitlyn Dever, de actrice die in het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us de rol van Abby vertolkt, heeft aangegeven zich bewust te zijn van de haat rondom het personage op internet.

Dat meldde ze in een interview met ScreenRant. "Het is moeilijk om dat niet op internet mee te krijgen, en het is moeilijk om mijzelf er van te weerhouden er zo nu en dan naar te kijken, zeker gezien mijn rol. Ik wil het personage eer aan doen en de fans trots maken door haar op een bepaalde manier tot leven te wekken."

Dever vervolgt: "Mijn hoofdfocus lag echter op de samenwerking tussen (showrunners) Neil (Druckmann) en Craig (Mazin), en er zeker van te zien dat ik de kern bereik van wie ze is, wat haar motiveert en haar emotionele staat; haar woede en frustratie en rouw. Ik wilde er zeker van zijn dat ik daar mijn meeste energie op richtte."

Afgelopen weekend werd er op SXSW een panel gehouden rondom het aankomende tweede The Last of Us-seizoen. Daar werd ook een nieuwe trailer getoond. Uit de trailer en het panel, dat hier volledig terug is te bekijken, blijkt ook dat de Cordyceps-sporen uit de games die in het eerste seizoen ontbraken in het tweede seizoen hun opwachting maken.

Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zijn er vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen verstreken. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Diverse Mario-games op Switch eShop met korting te koop
Nieuws

Diverse Mario-games op Switch eShop met korting te koop

Waaronder Super Mario Bros. Wonder en Luigi's Mansion 3

Meerdere Mario-games en spellen gerelateerd aan Mario zijn nu tijdelijk met korting te koop via de Nintendo Switch eShop.

De kortingsactie is gisteren - op Mario Dag - begonnen en loopt nog tot 23 maart. Zo zijn Super Mario Bros. Wonder, Princess Peach: Showtime, Luigi's Mansion 3, Paper Mario: The Origami King en Super Mario RPG allen voor 39,99 euro in plaats van 59,99 euro verkrijgbaar. Ook voor Captain Toad: Treasure Tracker en Mario vs. Donkey Kong zijn kortingsacties geldig. Een overzicht is hier te vinden.

De kortingsactie is niet de enige manier waarop gisteren Mario Dag wordt gevierd. Zo is er ook een grote Lego-set rondom Mario Kart aangekondigd. Daarnaast kunnen mensen die de Alarmo-wekker hebben nu gratis wekscènes gebaseerd op Super Mario Bros. downloaden. De wekker is nu voor iedereen te koop.

In dit artikel schetsen we de geschiedenis van Nintendo's besnorde mascotte. "Wat de toekomst Mario ook brengt, één ding is zeker: de platformheld is een absoluut icoon en mag inmiddels de grootvader van de game-industrie worden genoemd", zo schrijven we. "Door de jaren heen is Mario juist zo relevant gebleven, omdat hij nooit stil heeft gezeten. Hij bezit een onmiskenbaar aanpassingsvermogen die hij inzet bij de komst van nieuwe technologie en trends."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!