Omzet en hardwareverkoop van Xbox gedaald in afgelopen kwartaal
Nieuws

Omzet en hardwareverkoop van Xbox gedaald in afgelopen kwartaal

De omzet gerelateerd aan Game Pass is wel gestegen

De omzet van de Xbox-divisie van Microsoft is het afgelopen kwartaal, dat liep tot 31 december 2024, met 7 procent gedaald.

Dat maakte het bedrijf gisteravond bekend. De divisie genereerde 6,6 miljard dollar aan omzet in de laatste drie maanden van het jaar. Dat is 530 miljoen dollar minder dan dezelfde periode het jaar ervoor.

Dat is deels te wijten aan een daling in de omzet die gegenereerd wordt met Xbox-hardware. Er was een daling van 29 procent merkbaar qua omzet gerelateerd aan Xbox-hardware ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een reden voor die daling werd niet gegeven, maar mogelijk heeft het te maken met Microsofts multiplatformstrategie, waardoor er minder reden is om een Xbox-console aan te schaffen. Daarbij daalt de omzet gerelateerd aan Xbox-hardware al geruime tijd.

Er was wel een stijging van 2 procent merkbaar in de omzet van Xbox-content en services, voornamelijk aangewakkerd door Xbox Game Pass. Die service groeide zelfs met meer dan 30 procent op pc. Call of Duty: Black Ops 6 kwam afgelopen najaar dan ook op release op Game Pass te staan. Over die game gesproken: Microsoft-CEO Satya Nadella heeft laten weten dat Black Ops 6 afgelopen kwartaal de bestverkochte game was op zowel Xbox als PlayStation. "De game zag meer spelers in het eerste kwartaal dan elke andere betaalde Call of Duty-game in het verleden."

Nadella benadrukte de huidige strategie van Xbox: "We richten ons op het verbeteren van de winst zodat we op de lange termijn groei kunnen creëren. Dit wakkeren we aan met content met hogere marges en platformservices, en we hebben dit plan in werking gezet."

Daarmee lijkt de CEO te willen zeggen dat de verkoop van games, samen met Xbox Game Pass, het meeste potentie bevatten voor het bedrijf om de omzet te laten groeien. In die zin zijn de multiplatformplannen van Microsoft een verklaarbare strategie. Gisteren bleek al uit cijfers dat Microsoft afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld was op het gebied van geld dat aan hun games wordt uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!