Nieuw Xbox Series X-model en -controller gepland voor 2024
Nieuws

Nieuw Xbox Series X-model en -controller gepland voor 2024

Uitgelekt via rechtszaakdocumenten

Microsoft zou een nieuw Xbox Series X-model zonder diskdrive op de planning hebben staan voor 2024.

Dat blijkt uit uitgelekte documenten van de eerder dit jaar gehouden rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission, zo schrijft The Verge. Er is zelfs een illustratie van de console uitgelekt, die hieronder te bekijken valt.

Het nieuwe model draagt de codenaam Brooklin en zou als een 'mid-gen refresh' dienen en zonder diskdrive komen. Daarbij zou het 2TB aan opslagruimte hebben en een USB-C-port aan de voorkant.

Ook zou de console komen met een nieuwe controller, waar hieronder ook een illustratie van te zien is. De controller draagt de codenaam 'Sebile' en heeft modulaire analoge sticks en twee kleuren - zwart en wit. Ook zou de controller gyro ondersteunen voor bewegingsgevoelige besturing. Daarbij wordt 'precieze haptische feedback' vermeld - mogelijk is de haptische feedback van de controller dus uitgebreid ten opzichte van de huidige Xbox-controller. De knoppen en sticks zouden ook minder geluid maken. Ook zou de controller met een batterij komen die opgeladen en verwisseld kan worden.

The Verge claimt dat Microsoft van plan is om het nieuwe Xbox Series X-model in november 2024 uit te brengen voor 499 dollar, en dat het voor die tijd in september een nieuwe versie van de Xbox Series S uitbrengt die ook met de nieuwe controller komt. Het nieuwe Series S-model draagt de codenaam Ellewood. De nieuwe controller zou 69,99 dollar gaan kosten.

Tot slot blijkt uit de documentatie dat Microsoft van plan is om in 2028 de nieuwe generatie van Xbox-consoles op de markt te brengen (via Axios). Het bedrijf zou wederom twee verschillende modellen willen uitbrengen, net zoals deze generatie. Daarbij zou er overwogen worden om over te stappen naar een processor van ARM en zou er een nadruk moeten komen op games die deels op de cloud draaien - "cloud-hybrid games".

Naast de nieuwe Xbox Series X en controller is er vandaag meer informatie uit de rechtszaakdocumenten gelekt. Zo kwam ook de geplande line-up van Bethesda naar buiten, met o.a. de vermelding van remasters van Fallout 3 en The Elder Scrolls 4: Oblivion, Dishonored 3 en een vervolg op Ghostwire: Tokyo. Ook is een e-mail van Xbox-hoofd Phil Spencer uitgelekt waarin hij het over een mogelijke overname van Nintendo heeft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus
Nieuws

Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus

Het Spring Festival Event gaat morgen van start

Het Spring Festival Event is voor Marvel Rivals aangekondigd, waar een nieuwe modus die veel wegheeft van Rocket League deel van uitmaakt.

Het Spring Festival gaat morgen van start en voegt de Clash of Dancing Lions-modus toe. Hierin moeten teams doelpunten zien te maken in een arena die meteen doet denken aan Rocket League. Verder zullen er ook nieuwe beloningen aan de game worden toegevoegd om het nieuwe evenement te vieren, waaronder een nieuwe skin voor Star-Lord.

Het eerste seizoen van Marvel Rivals ging eerder deze maand van start. Het seizoen heet 'Eternal Night Falls' en draait het om vampiers. Doctor Strange raakt gevangen in de Entangled Astral Plane, waardoor Darkhold-pagina's zich kunnen verspreiden. Daarnaast veranderen Dracula en Doctor Doom de baan van de maan, waardoor New York in een oneindige duisternis valt en een leger aan vampierachtige wezens vrij spel hebben.

Er zijn met de start van het nieuwe seizoen twee nieuwe helden toegevoegd: Mr. Fantastic en Invisible Woman. Later komen ook de andere twee helden van de Fantastic Four, namelijk The Thing en Human Torch, beschikbaar. Ook verschijnen er gedurende het seizoen nieuwe maps, waarbij inmiddels Midtown Descents into Darkness en The Mystical Sanctum Sanctorum zijn verschenen.

Marvel Rivals is gratis speelbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In de PvP-shooter nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op op diverse bekende locaties en met verschillende personages uit de Marvel-franchise. Met zogeheten Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!