Microsoft wil dat alle games op zowel Xbox Series X als S blijven verschijnen
Nieuws

Microsoft wil dat alle games op zowel Xbox Series X als S blijven verschijnen

Ook ziet hij weinig heil in een krachtiger model

Wat Xbox-baas Phil Spencer betreft, blijven alle Xbox-games op zowel Xbox Series X als Series S uitkomen, ondanks dat laatstgenoemde console minder kracht onder de motorkap heeft.

Dat meldt hij in een interview met Eurogamer. Het is op dit moment een vereiste dat ontwikkelaars die hun games op Xbox Series uitbrengen, deze games speelbaar maken op zowel het X- als S-model. Spencer ziet dit in de toekomst niet veranderen, ondanks dat games mogelijk steeds meer kracht vereisen.

"We hebben de S expres overeenkomsten met de X gegeven, en het is duidelijk dat er op sommige gebieden andere prestaties zijn. We verzamelen feedback van studio's zoals Larian - ik heb vandaag met ze gepraat en ik ben er zeker van dat we een goede oplossing vinden."

Spencer haalt specifiek de Belgische ontwikkelaar Larian aan, omdat de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 waarschijnlijk pas in 2024 uitkomt - volgens geruchten mede omdat het bedrijf moeite heeft met het draaiende krijgen van lokale splitscreen op de Series S. "Ik zie geen situatie waarin we de S laten vallen. Je hebt noch van Larian, noch van mij gehoord dat dit daaraan is gerelateerd. Er zijn features in games die op X beschikbaar zijn en niet op S, zelfs in onze eigen games. Ray tracing werkt bijvoorbeeld op X, en niet altijd op S. Een consument die de Series S koopt, betaalt ongeveer de helft van wat een consument voor de Series X betaalt, dus men begrijpt dat de games niet precies hetzelfde draaien."

Hij vervolgt: "Ik wil er voor zorgen dat games op beide consoles beschikbaar zijn. Dat is onze taak als platformhouder en we doen er samen met onze partners alles aan om dat mogelijk te maken. Ik denk dat het ons gaat lukken met Larian. Ik maak me er dus niet enorm druk over, maar we hebben er wel van geleerd."

Spencer meldt in het interview ook dat hij niet verwacht dat prijzen van current-gen consoles snel gaan zakken, in tegenstelling tot de prijzen van sommige consoles de vorige generatie. Ook lijkt hij het niet te zien zitten om in het midden van de levensloop van de Xbox Series-generatie een nieuwe, krachtigere versie uit te brengen. "Zodra je dat doet, creëer je een aantal problemen voor ontwikkelaars, qua platforms waar ze op mikken. En dan gaat het steeds meer voelen als een pc. Dat is natuurlijk een prima, gezond ecosysteem, maar ik vraag me af wat dan het verschil tussen een console en pc is wanneer we elke paar jaar een nieuwe GPU of CPU uitbrengen." Er gaan geruchten dat concurrent Sony wel aan een 'Pro'-versie van de PlayStation 5 werkt, al is dit vooralsnog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!