Microsoft onthult nieuw AI-model voor backward compatibility
Nieuws

Microsoft onthult nieuw AI-model voor backward compatibility

'We geloven dat dit de manier waarop we klassieke games behouden en ervaren radicaal kan veranderen'

Microsoft heeft een nieuw AI-model genaamd Muse onthuld. Dit model kan volgens het bedrijf "gamebeelden, controlleracties of beide tegelijkertijd" genereren en een belangrijke rol spelen in oude games in de toekomst speelbaar houden.

In een artikel wordt Muse, dat is ontwikkeld door een divisie binnen Microsoft dat het 'Game intelligence team' wordt genoemd, uit de doeken gedaan. Het AI-model heeft een seconde aan echte gameplay van Ninja Theory's multiplayergame Bleeding Edge gevoerd gekregen.

Aan de hand daarvan heeft het model diverse video's geproduceerd waarin de gameplay en de esthetiek van het spel worden nagebootst. Op de video's wordt op het internet wisselend gereageerd, voornamelijk omdat nog goed te zien is dat ze met artificiële intelligentie zijn geproduceerd.

Volgens Fatima Kardar, Microsofts vicepresident van gaming AI, kan het AI-model in de toekomst worden ingezet om "oudere games van onze studio's te optimaliseren voor elk apparaat". Microsoft voorziet specifiek een toekomst waarbij verloren geraakte games of spellen die niet speelbaar zijn op moderne hardware, toch weer gespeeld kunnen worden dankzij de generatieve AI-technologie.

Kardar: "We geloven dat dit de manier waarop we klassieke games behouden en ervaren radicaal kan veranderen. We kunnen ze toegankelijk maken voor meer spelers. Het idee dat we bij Xbox geliefde games die verloren zijn gegaan door de tijd en technologische vooruitgang ooit weer speelbaar kunnen maken op elk scherm, is een spannende gedachte."

Onlangs sprak Xbox-topman Phil Spencer nog zijn begrip uit voor Xbox-gamers die bang zijn voor de mogelijkheid dat hun huidige digitale gameverzameling in de toekomst niet meer speelbaar is. Hoewel hij geen bevestiging gaf dat Microsoft aan een oplossing werkt, zou deze AI-technologie daar wel eens een belangrijke rol in kunnen gaan spelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!