Microsoft onthult nieuw AI-model voor backward compatibility
'We geloven dat dit de manier waarop we klassieke games behouden en ervaren radicaal kan veranderen'
Microsoft heeft een nieuw AI-model genaamd Muse onthuld. Dit model kan volgens het bedrijf "gamebeelden, controlleracties of beide tegelijkertijd" genereren en een belangrijke rol spelen in oude games in de toekomst speelbaar houden.
In een artikel wordt Muse, dat is ontwikkeld door een divisie binnen Microsoft dat het 'Game intelligence team' wordt genoemd, uit de doeken gedaan. Het AI-model heeft een seconde aan echte gameplay van Ninja Theory's multiplayergame Bleeding Edge gevoerd gekregen.
Aan de hand daarvan heeft het model diverse video's geproduceerd waarin de gameplay en de esthetiek van het spel worden nagebootst. Op de video's wordt op het internet wisselend gereageerd, voornamelijk omdat nog goed te zien is dat ze met artificiële intelligentie zijn geproduceerd.
Volgens Fatima Kardar, Microsofts vicepresident van gaming AI, kan het AI-model in de toekomst worden ingezet om "oudere games van onze studio's te optimaliseren voor elk apparaat". Microsoft voorziet specifiek een toekomst waarbij verloren geraakte games of spellen die niet speelbaar zijn op moderne hardware, toch weer gespeeld kunnen worden dankzij de generatieve AI-technologie.
Kardar: "We geloven dat dit de manier waarop we klassieke games behouden en ervaren radicaal kan veranderen. We kunnen ze toegankelijk maken voor meer spelers. Het idee dat we bij Xbox geliefde games die verloren zijn gegaan door de tijd en technologische vooruitgang ooit weer speelbaar kunnen maken op elk scherm, is een spannende gedachte."
Onlangs sprak Xbox-topman Phil Spencer nog zijn begrip uit voor Xbox-gamers die bang zijn voor de mogelijkheid dat hun huidige digitale gameverzameling in de toekomst niet meer speelbaar is. Hoewel hij geen bevestiging gaf dat Microsoft aan een oplossing werkt, zou deze AI-technologie daar wel eens een belangrijke rol in kunnen gaan spelen.