Pocketpair, de ontwikkelaar van Palworld, heeft details gedeeld over de aanklacht van Nintendo.
Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen in verband met geschonden patenten in laatstgenoemde game. Sinds de release van Palworld eerder dit jaar wordt de game regelmatig vergeleken met de Pokémon-spellen, niet in de laatste plaats vanwege de gelijkenissen tussen de monsters in beide games.
Pocketpair heeft nu duidelijk gemaakt dat de aangespannen rechtszaak draait om drie patenten die Nintendo tussen februari en juli dit jaar heeft aangemaakt - dus na de release van Palworld. het gaat om de patenten 7545191, 7493117 en 7528390, die diverse gameplaymechanismen zoals het vangen van digitale monsters en de mogelijkheid om op ze te rijden beschrijven. Hoewel de patenten pas na de release van Palworld zijn aangemaakt, zaten de daadwerkelijke gameplayelementen al wel in eerder verschenen Pokémon-games. Het is niet duidelijk of dat van invloed is op het eindoordeel.
Nintendo en The Pokémon Company zouden een rechterlijk bevel willen aanvragen - waarschijnlijk om toekomstige verkoop van Palworld tegen te houden - en een boete van 10 miljoen yen (ongeveer 60,8 duizend euro) eisen, alsmede schadevergoeding wanneer er te laat betaald wordt. Pocketpair benadrukt in ieder geval nogmaals dat het zich blijft verzetten tegen de aanklacht.
Palworld verscheen begin dit jaar op Xbox-consoles en pc - en onlangs nog op PlayStation - en werd door sommigen al voor release gezien als 'Pokémon met geweren'. Na release vergeleken sommige fans diverse designs van wezens in de game met ontwerpen van pokémon - daaruit bleek dat sommigen erg op elkaar leken. Hoe dan ook hebben de bedrijven niet verduidelijkt op welke patenten precies inbreuk is gemaakt. Vlak na release van Palworld gaf The Pokémon Company al aan gelijkenissen te onderzoeken.