Matt Booty benadrukt dat ontwikkeling grote games vijf tot zes jaar duurt
Mensen lopen achter volgens hem
Matt Booty wil dat mensen beseffen dat het maken van een grote game vijf tot zes jaar duurt.
Dat vertelt hij in een interview met Axios. "Ik denk dat de industrie en fans een beetje achterlopen met begrijpen dat een game maken niet langer twee of drie jaar duurt", vertelt hij. Daarmee refereert hij voornamelijk naar grote games met grote budgetten, zoals Starfield. "Dat duurt tussen de vijf en zes jaar. Games worden steeds ambitieuzer als kunstvorm".
Ook de technologische vooruitgang heeft daar invloed op, volgens Booty. "De verwachtingen worden steeds hoger. Het niveau van realisme dat we kunnen leveren gaat gewoon omhoog."
De uitingen van Booty zijn ongetwijfeld een reactie op de kritiek die Xbox te verduren krijgt over diens first party games. Games als Perfect Dark, Fable, Everwild en State of Decay werden allemaal jaren geleden al aangekondigd en hebben het levenslicht nog niet gezien.
Xbox brengt dit jaar nog twee grote titels uit. Starfield verschijnt op 6 september en Forza Motorsport op 10 oktober. In 2024 volgen Senua's Saga: Hellblade 2, Avowed en Microsoft Flight Simulator 2024.