Update: Tekort aan Xbox-consoles in Europa ligt volgens Microsoft aan grote vraag
Nieuws

Update: Tekort aan Xbox-consoles in Europa ligt volgens Microsoft aan grote vraag

Daarmee wordt een eerder statement over tegenvallende verkoop tegensgesproken

Update: Microsoft heeft een statement naar buiten gebracht waarin ze melden dat het tekort van Xbox Series X-consoles in bepaalde Europese landen, zoals Polen, te maken heeft met de hoge vraag naar de console bij consumenten.

Eerder vandaag kwam het bericht naar buiten dat Microsoft in diverse Europese landen steeds minder Xbox Series X-consoles beschikbaar zou stellen. Een Poolse website meldde een bericht van Microsoft te hebben ontvangen waarin werd geclaimd dat dit werd gedaan vanwege tegenvallende verkoop van de console en een verschuiving in focus naar cloudgaming en abonneeservices.

De Poolse website Android.com heeft nu ook met een woordvoerder van Microsoft gesproken, en die heeft iets anders verteld. "Vanwege de hoge vraag naar de Xbox Series X bij consumenten is er een tekort aan exemplaren beschikbaar gedurende de feestdagen in Polen. We willen je op de hoogte stellen van het feit dat de Xbox Series S beschikbaar blijft om te kopen."

Het statement is opvallend, omdat eerder gedeelde verkoopcijfers van analisten er op wijzen dat de verkoop van de Xbox Series X ver achterloopt op die van de consoles van Sony en Nintendo. Mogelijk bedoelt de woordvoerder in kwestie dat er rond de feestdagen in Polen meer Series X-consoles dan verwacht zijn verkocht, waardoor er een tekort is ontstaan.

Oorspronkelijk bericht:
In sommige Europese landen zoals Polen zou Microsoft de verkoop van Xbox Series X-consoles afschalen.

Dat claimt de Poolse website Chip (via ResetEra) te hebben vernomen. De website meldt dat er al een tijdje geruchten gaan over het verdwijnen van Xbox-consoles uit de verkoop in het land, maar inmiddels zou een consument verhaal hebben gehaald bij Microsoft en een statement hebben ontvangen die meer duidelijkheid geeft.

Volgens de consument in kwestie zou Microsoft het volgende hebben gemeld: "Het gebrek aan beschikbaarheid van de Xbox Series X in markten zoals Polen en bepaalde andere Europese landen heeft vooral te maken met Microsofts strategische verschuiving in focus op cloudgaming en abonneeservices zoals Game Pass, in plaats van het promoten of distribueren van fysieke consoles. Deze verandering komt in navolging van tegenvallende verkoop in deze regionen. Als gevolg reduceert Microsoft zijn marketingpogingen rondom Xbox-hardware en richt het bedrijf zich op andere gameservices."

Overigens wordt verderop in het ResetEra-forumtopic geclaimd dat het bovenstaande antwoord is geschreven voor een AI-chatbot van Microsoft en dus niet door een menselijke medewerker. Dit is op moment van schrijven nog onduidelijk.

Het Xbox-merk wordt sowieso niet in elk Europees land even goed ondersteund door Microsoft, maar mocht bovenstaande statement gebaseerd zijn op de waarheid, dat lijkt het er op dat het bedrijf de beschikbaarheid van hun huidige Xbox-consoles in bepaalde landen nog verder naar beneden schaalt. Zover bekend behoren Nederland en België echter wel bij relatief belangrijke markten voor het Xbox-merk, afgaande van het feit dat deze landen behoren tot de 28 landen waar Xbox Cloud Gaming beschikbaar is.

Xbox lijkt zich sowieso in een transitieperiode te bevinden. Zo komen er steeds meer spellen van Xbox Game Studios en aanverwante ontwikkelstudio's naar concurrerende consoles. Gisteren gaf Windows Central-schrijver Jez Corden al aan dat Xbox in principe geen exclusieve games meer zal krijgen, en liet Microsoft-ceo Satya Nadella weten dat alle apparaten in feite een Xbox kunnen zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!