Horizon Forbidden West grote winnaar op Dutch Game Awards
Nieuws

Horizon Forbidden West grote winnaar op Dutch Game Awards

Horizon Forbidden West was de grote winnaar op de Dutch Game Awards. Guerrilla Games mocht maar liefst vier prijzen in ontvangst nemen tijdens de uitreiking in Hilversum.

Forbidden West won de prijzen voor Best Game, Best Audio, Best Technology en Best Art. Geen enkele andere game ging met zoveel prijzen naar huis. "We glimmen van trots dat deze console-hit en meesterwerk in hartje Amsterdam is ontwikkeld", laat de jury weten. "Deze game zet Nederland op de kaart van de wereldwijde game-industrie en ver daarbuiten in de bredere media."

De prijs voor Best Innovation ging naar Stacklands van Sokpop Collective, Best Game Design ging naar We Were Here Forever van Total Mayhem Games en de prijs voor Best Debut Game ging naar Cat Cafe Manager van Roost Games. 

Tot slot pakte Hackshield in de klas van HackShield Future Cyber Heroes de prijs voor Best Applied Game en won All Hands on Deck van Studio Mantasaur, bestaande uit studenten van de HKU, de prijs voor Best Student Game

Ook werden er Special Awards uitgedeeld voor studio's, personen en initiatieven die wat meer op de achtergrond zijn gebleven, maar wel een belangrijke invloed uitoefenen op de Nederlandse game-industrie. Code Glue won Best Studio, de Inclusion Award ging naar Emily Jacometti, Career Achievement werd gewonnen door Alessandra van Otterlo en Sokpop Collective sleepte Awesome Achievement in de wacht. 

De twaalfde editie van de Dutch Game Awards vond donderdagavond plaats tijdens de Dutch Media Week in Beeld & Geluid in Hilversum. De winnaars krijgen een plek in de collectie van Beeld & Geluid en worden op die manier voor altijd bewaard als cultureel erfgoed. 

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error