Halo Infinite in co-op is lol in het kwadraat
Nieuws

Halo Infinite in co-op is lol in het kwadraat

Halo Infinite staat al ruim acht maanden op onze Xbox, maar pas afgelopen weken konden we eindelijk aan de slag met de co-op. Of althans, de bèta van de co-op, want de modus is nog altijd niet officieel uitgebracht. De echte release staat gepland voor eind deze maand. De bèta gaf ons wel de gelegenheid alvast een paar potjes ouderwets samen te knallen en af en toe een Warthog in het ravijn de rijden.

Want om maar meteen te herbevestigen wat iedereen al weet: Halo is nog leuker met vrienden. De sterkste punten van het spel worden immers met meer spelers uitvergroot. Er vliegen meer kogels, granaten en Master Chiefs (met de Grappleshot!) door de lucht, wat keer op keer resulteert in een prettige chaos. 

©GMRimport

Gesneden koek in een nieuw jasje

Een Jackal die je probeert op de korrel te nemen wordt plotseling al vanaf de zijkant in z’n knar geknald, als jij door je granaten heen bent heeft je teamgenoot er nog wel eentje op zak en net als je een power core richting een groep Grunts wil smijten, besluit je maatje hetzelfde te doen - met een twee keer zo grote explosie als gevolg. Bovendien is plaatsnemen achter de mitrailleur van de Warthog in de praktijk alleen weggelegd voor co-oppotjes – en het blijft een heerlijk gevoel om die leeg te knallen op hordes Grunts en Elites. Kortom, Halo in co-op behoeft geen introductie en uitleg. Dit is gesneden koek die zichzelf wel verkoopt.

Toch was het even spannend of Halo Infinite met meerdere spelers überhaupt wel net zo goed zou werken als zijn voorgangers. Infinite is immers de eerste Halo met een open spelwereld. Gelukkig stuitten we wat dat betreft niet op problemen. Je kunt maximaal 250 meter uit elkaar lopen en dat is ruim zat om bases van meerdere kanten aan te vallen en ongestoord rond te rennen of rijden. Hooguit moet je bij het vliegen even opletten, omdat je dan wat sneller die afstand aflegt.

Opvallend is dat tijdens de verhaalmissies, die zich grotendeels juist in afgesloten ruimtes afspelen, spelers óók ver uit elkaar kunnen lopen. In vroegere Halo’s werd je om de haverklap naar de andere speler geteleporteerd als diegene een volgende ruimte betrad, maar dat is nu grotendeels verleden tijd. Bij tussenfilmpjes word je nog wel abrupt onderbroken, wat door de soms grote afstand tussen spelers wel even voor verwarring kan zorgen. Doordat collectibles gedeeld worden, komen bijbehorende meldingen voor sommige spelers soms ook uit het niets in beeld. Concessies zijn op dit vlak nou eenmaal onvermijdelijk en het doet weinig afbreuk aan de vernieuwde lol die met meer spelers ontstaat.

©GMRimport

Laat op het feestje

Desondanks komt Halo Infinite ons inmiddels iets té bekend voor. Nadat we de singleplayer al meerdere keren hebben uitgespeeld, heeft Zeta Halo gewoonweg geen geheimen meer voor ons. Dat we nu met een paar kompanen over de ringwereld wandelen, verandert daar niet zoveel aan. Niet iedere speler zal daar last van hebben en het is natuurlijk ook onze eigen schuld (ondergetekende móet Halo nou eenmaal ook altijd op Legendary uitspelen), maar 343 Industries’ onduidelijke releaseschema heeft ook niet geholpen. Doordat de co-opmodus steeds maar vooruit werd geschoven, zullen veel fans niet meer hebben gewacht en Infinite daarom recent nog in hun eentje hebben gespeeld.

Over releasedata vooruitschoven gesproken: straks is co-op nog steeds alleen online beschikbaar. Co-op in splitscreen is nog verder vooruitgeschoven. Het is de zoveelste teleurstelling voor Halo-fans, want niet alleen is ‘couch co-op’ gezelliger, het is ook een stuk laagdrempeliger om te doen. Een tweede controller heb je meestal wel liggen, maar voorlopig moet je dus allebei over een platform beschikken waarop Halo is te spelen. De mogelijkheden om Halo te spelen zijn dankzij de pc-release en streamingsmogelijkheden via Game Pass weliswaar nog nooit zo groot geweest, maar toch zullen veel mensen splitscreen co-op missen.

Je moet trouwens wel over vrienden beschikken. Halo Infinite heeft namelijk geen matchmaking voor co-op. Dat komt niet helemaal als een verrassing, aangezien The Master Chief Collection en Halo 5 dat ook niet hebben, maar het voelt toch een beetje als een gemiste kans aangezien fans hier wel al jarenlang om vragen. 

©GMRimport

Onbedoelde hilariteit

Verder nog opmerkelijk: we stuitten tijdens het spelen regelmatig op vreemde bugs, en dan vooral lichamen die met een paar ledematen door muren en vloeren staken, of tegen de muur bleven plakken. Dit gebeurde niet alleen met gevallen vijanden, maar ook met gestorven Master Chiefs. We gebruiken expres meervoud, want het lichaam van Chief blijft in co-op gewoon liggen. Je kunt dus inderdaad een hoopje Master Chiefs maken, met alle hilariteit van dien. Gooi er dan maar eens een granaat tussen, of sla erop met de Gravity Hammer.

Master Chiefs die met hun hoofd dwars door de grond staken of een Elite die als een kikker aan de muur plakte waren dan ook allesbehalve hinderlijk en droegen juist bij aan de hilariteit, maar het is toch opvallend dat we hier in de vele uren die we in ons eentje hebben gespeeld nooit last van hebben gehad. Wellicht is het een plooi die bij de echte release nog wordt gladgestreken.

De voorlopige conclusie is dat Halo Infinite in co-op ondanks - of juist door – alle uitstel erg gemengde gevoelens oproept. Halo Infinite kende een vliegende start, maar heeft dat momentum vooralsnog niet vast kunnen houden. Deze co-opmodus is daar een goed voorbeeld van. Het is echt ouderwets leuk om met elkaar te knallen en in een Warthog rond te karren, maar iedereen zal het er unaniem over eens zijn dat co-op al veel eerder in Halo Infinite had moeten zitten. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!