Halo Infinite in co-op is lol in het kwadraat
Nieuws

Halo Infinite in co-op is lol in het kwadraat

Halo Infinite staat al ruim acht maanden op onze Xbox, maar pas afgelopen weken konden we eindelijk aan de slag met de co-op. Of althans, de bèta van de co-op, want de modus is nog altijd niet officieel uitgebracht. De echte release staat gepland voor eind deze maand. De bèta gaf ons wel de gelegenheid alvast een paar potjes ouderwets samen te knallen en af en toe een Warthog in het ravijn de rijden.

Want om maar meteen te herbevestigen wat iedereen al weet: Halo is nog leuker met vrienden. De sterkste punten van het spel worden immers met meer spelers uitvergroot. Er vliegen meer kogels, granaten en Master Chiefs (met de Grappleshot!) door de lucht, wat keer op keer resulteert in een prettige chaos. 

©GMRimport

Gesneden koek in een nieuw jasje

Een Jackal die je probeert op de korrel te nemen wordt plotseling al vanaf de zijkant in z’n knar geknald, als jij door je granaten heen bent heeft je teamgenoot er nog wel eentje op zak en net als je een power core richting een groep Grunts wil smijten, besluit je maatje hetzelfde te doen - met een twee keer zo grote explosie als gevolg. Bovendien is plaatsnemen achter de mitrailleur van de Warthog in de praktijk alleen weggelegd voor co-oppotjes – en het blijft een heerlijk gevoel om die leeg te knallen op hordes Grunts en Elites. Kortom, Halo in co-op behoeft geen introductie en uitleg. Dit is gesneden koek die zichzelf wel verkoopt.

Toch was het even spannend of Halo Infinite met meerdere spelers überhaupt wel net zo goed zou werken als zijn voorgangers. Infinite is immers de eerste Halo met een open spelwereld. Gelukkig stuitten we wat dat betreft niet op problemen. Je kunt maximaal 250 meter uit elkaar lopen en dat is ruim zat om bases van meerdere kanten aan te vallen en ongestoord rond te rennen of rijden. Hooguit moet je bij het vliegen even opletten, omdat je dan wat sneller die afstand aflegt.

Opvallend is dat tijdens de verhaalmissies, die zich grotendeels juist in afgesloten ruimtes afspelen, spelers óók ver uit elkaar kunnen lopen. In vroegere Halo’s werd je om de haverklap naar de andere speler geteleporteerd als diegene een volgende ruimte betrad, maar dat is nu grotendeels verleden tijd. Bij tussenfilmpjes word je nog wel abrupt onderbroken, wat door de soms grote afstand tussen spelers wel even voor verwarring kan zorgen. Doordat collectibles gedeeld worden, komen bijbehorende meldingen voor sommige spelers soms ook uit het niets in beeld. Concessies zijn op dit vlak nou eenmaal onvermijdelijk en het doet weinig afbreuk aan de vernieuwde lol die met meer spelers ontstaat.

©GMRimport

Laat op het feestje

Desondanks komt Halo Infinite ons inmiddels iets té bekend voor. Nadat we de singleplayer al meerdere keren hebben uitgespeeld, heeft Zeta Halo gewoonweg geen geheimen meer voor ons. Dat we nu met een paar kompanen over de ringwereld wandelen, verandert daar niet zoveel aan. Niet iedere speler zal daar last van hebben en het is natuurlijk ook onze eigen schuld (ondergetekende móet Halo nou eenmaal ook altijd op Legendary uitspelen), maar 343 Industries’ onduidelijke releaseschema heeft ook niet geholpen. Doordat de co-opmodus steeds maar vooruit werd geschoven, zullen veel fans niet meer hebben gewacht en Infinite daarom recent nog in hun eentje hebben gespeeld.

Over releasedata vooruitschoven gesproken: straks is co-op nog steeds alleen online beschikbaar. Co-op in splitscreen is nog verder vooruitgeschoven. Het is de zoveelste teleurstelling voor Halo-fans, want niet alleen is ‘couch co-op’ gezelliger, het is ook een stuk laagdrempeliger om te doen. Een tweede controller heb je meestal wel liggen, maar voorlopig moet je dus allebei over een platform beschikken waarop Halo is te spelen. De mogelijkheden om Halo te spelen zijn dankzij de pc-release en streamingsmogelijkheden via Game Pass weliswaar nog nooit zo groot geweest, maar toch zullen veel mensen splitscreen co-op missen.

Je moet trouwens wel over vrienden beschikken. Halo Infinite heeft namelijk geen matchmaking voor co-op. Dat komt niet helemaal als een verrassing, aangezien The Master Chief Collection en Halo 5 dat ook niet hebben, maar het voelt toch een beetje als een gemiste kans aangezien fans hier wel al jarenlang om vragen. 

©GMRimport

Onbedoelde hilariteit

Verder nog opmerkelijk: we stuitten tijdens het spelen regelmatig op vreemde bugs, en dan vooral lichamen die met een paar ledematen door muren en vloeren staken, of tegen de muur bleven plakken. Dit gebeurde niet alleen met gevallen vijanden, maar ook met gestorven Master Chiefs. We gebruiken expres meervoud, want het lichaam van Chief blijft in co-op gewoon liggen. Je kunt dus inderdaad een hoopje Master Chiefs maken, met alle hilariteit van dien. Gooi er dan maar eens een granaat tussen, of sla erop met de Gravity Hammer.

Master Chiefs die met hun hoofd dwars door de grond staken of een Elite die als een kikker aan de muur plakte waren dan ook allesbehalve hinderlijk en droegen juist bij aan de hilariteit, maar het is toch opvallend dat we hier in de vele uren die we in ons eentje hebben gespeeld nooit last van hebben gehad. Wellicht is het een plooi die bij de echte release nog wordt gladgestreken.

De voorlopige conclusie is dat Halo Infinite in co-op ondanks - of juist door – alle uitstel erg gemengde gevoelens oproept. Halo Infinite kende een vliegende start, maar heeft dat momentum vooralsnog niet vast kunnen houden. Deze co-opmodus is daar een goed voorbeeld van. Het is echt ouderwets leuk om met elkaar te knallen en in een Warthog rond te karren, maar iedereen zal het er unaniem over eens zijn dat co-op al veel eerder in Halo Infinite had moeten zitten. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Verken de spelwereld van Assassin's Creed Shadows in nieuwe beelden
Nieuws

Verken de spelwereld van Assassin's Creed Shadows in nieuwe beelden

Game komt op 20 maart naar PS5, Xbox Series en pc

Ubisoft heeft nieuwe gameplaybeelden van Assassin's Creed Shadows gedeeld waarin de hoofdpersonages de spelwereld verkennen.

Ubisoft plaatste vorige week een blogpost waarin meer wordt verteld over het verkennen van de virtuele wereld in de game. Deze post is uitgerust met een aantal korte filmpjes. In onderstaande YouTube-video zijn al deze filmpjes verzameld en aan elkaar geplakt.

Ubisoft laat weten dat Assassin's Creed Shadows een open spelwereld met veel vrijheid hebben gecreëerd, waarin het vinden van informatie gezien kan worden als een beloning. "We willen spelers niet teveel bij de hand nemen via icoontjes of markeringen. (...) We willen dat spelers alle coole geheimen op eigen houtje ontdekken via onderzoek, hun spionnennetwerk en door het observeren van de spelwereld."

Door hoge plekken in de spelwereld te bereiken en de 'synchroniseren' worden er dan ook niet meer allerlei icoontjes aan de kaart toegevoegd. In plaats daarvan verschijnen er alleen zogeheten 'points of interest' op de kaart.

Assassin's Creed Shadows is inmiddels al een paar keer uitgesteld. Hoewel het spel eerst in november vorig jaar moest uitkomen, verschijnt het nu pas in maart. De game komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S, en pc. Volgens geruchten wordt er ook een port ontwikkeld voor de Nintendo Switch 2.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows al uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Snap offline in de VS na TikTok-ban
Nieuws

Marvel Snap offline in de VS na TikTok-ban

Ontwikkelaar verwacht de game weer binnen 24 uur online te hebben

De mobiele game Marvel Snap is op dit moment niet speelbaar in de Verenigde Staten nadat TikTok daar offline werd gehaald.

Mensen die de game in de VS willen opstarten, krijgen een melding waarin te lezen staat dat een nieuwe wet in Amerika er voor zorgt dat Marvel Snap is verboden. De game is ook uit de App Store en Google Play Store gehaald.

In de VS is een nieuwe wet ingegaan die apps van het Chinese bedrijf ByteDance verbiedt. Daaronder valt de socialmedia-app TikTok. Inmiddels is TikTok echter weer online gekomen in de VS. "We bedanken president Trump voor de noodzakelijke helderheid en verzekering aan serviceproviders waaruit blijkt dat ze geen straf krijgen als ze TikTok aan meer dan 170 miljoen Amerikanen bieden."

Aangezien TikTok weer online is, ligt het dus in de lijn der verwachting dat Marvel Snap ook weer terugkeert. Vanochtend liet ontwikkelaar Second Dinner nog weten de game weer binnen 24 uur online te willen hebben.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!