GTA Online in 2022 speelt lekker weg
Gamer.nl
Nieuws

GTA Online in 2022 speelt lekker weg

Bizar eigenlijk. Grand Theft Auto 5 kwam uit op Xbox 360 en PS3. En kwam vervolgens naar Xbox One en PS4. En nu… naar Xbox Series S/X en PS5. Het singleplayer-deel is op de graphics na niet veranderd, maar GTA Online zou ‘gestroomlijnd’ zijn. Hoe bevalt dat?

GTA Online is een soort mmo waarin je met zijn allen in een grote, online stad rondrent, missies voltooit en een criminele carrière doorloopt. Het leuke is uiteraard de mogelijkheid om samen te spelen met anderen. Ooit was dat ook de grote droom: Grand Theft Auto… maar dan online! Er waren zelfs games - ik kijk naar jou, gefaalde actie-mmo All Points Bulletin - die tevergeefs een poging waagden deze droom te verwezenlijken.

Het was uiteindelijk Rockstar zelf die in 2013 de ultieme gedeelde misdaadsimulator produceerde, en genoeg mensen bleven spelen om er Rockstars grote geldmachine van te maken. Niet gek dus dat het bedrijf de game in leven hield, en het nu naar de derde(!) generatie consoles haalt.

©GMRimport

Een oude online game betreden gaat voor nieuwkomers meestal gepaard met obstakels. Veteranen kennen de game door en door en hebben toegang tot mogelijkheden en vaardigheden die een beginner niet heeft. Dat maakt het in een ieder voor zich, ‘schiet alles wat beweegt’-wereld nou niet echt makkelijk om je eigen imperium op te bouwen. En dit is het punt dat Rockstar in GTA Online flink heeft opgepoetst. 

Career Builder

GTA Online voor de current gen-consoles introduceert de ‘Career Builder’, waarbij je een loopbaan kunt beginnen met een aantal prettige voordelen. In plaats van dat je vanaf nul alles zelf moet uitzoeken, krijg je de optie om een hoofdkwartier, een loods, een auto en een wapen te kopen. Je krijgt een zak geld om dit allemaal mee te bekostigen.

Het netto resultaat is dat je na tien minuten een aardige basis hebt om de rest van het spel te verkennen. Je hoofdkwartier en je gekozen beroep genereren vervolgens enkele tutorialmissies om te leren hoe je je criminele bedrijf kunt laten groeien. Tegelijk zijn deze tutorials een kennismaking met enkele basisvaardigheden, zoals hoe je missies in het spel aangaat. Het is allemaal lekker duidelijk en het geeft je meteen het gevoel dat je ‘er toe doet’ in de spelwereld. Ja, tuurlijk begin je net en kan je nog niet zo veel. Maar je hebt wel een toffe uitvalsbasis, een toffe auto en een wapen waar je toch enig respect mee afdwingt. Vervolgens ben je vrij om het spel te spelen zoals je wil, en zijn je initiële keuzes niet meer dan een opstapje. 

©GMRimport

Tien jaar oud

Eenmaal in de spelwereld valt op dat GTA 5 (Online) er niet bar veel anders - of beter - uitziet dan op de vorige generatie. Los Santos en omgeving blijven een mooie open wereld met veel details, maar het is uiteraard wel allemaal bijna tien jaar oud. Dat betekent dat oudgedienden niets nieuws zullen aantreffen en nieuwkomers het ‘wauw’-gevoel missen dat GTA 5 gaf toen het nog ‘baanbrekend’ was. Het blijft mooi, het blijft GTA, maar het is nu ‘slechts’ een open wereld tussen tal van open werelden.

Dat valt ook op in de gameplay. De besturing is functioneel en de vuurgevechten zijn okay, maar het is allemaal - ik val in herhaling - bijna tien jaar oud. Schieten en rennen voelen een tikkie houterig. Het rijden is nog het beste oud geworden, al is ook hier wel wat op aan te merken. Auto’s voelen tegelijk te log en te licht. Er is een fijn gevoel van snelheid tijdens races en achtervolgingen, maar het sturen is wat zwabberig en de camera is lang niet altijd je vriend.

©GMRimport

Bevolking

Wat wel weer een pluspunt is, is dat er genoeg andere spelers rondlopen in GTA Online. Het is niet zo dat je op elke straathoek door andere spelers wordt afgeknald (gelukkig), maar er zijn wel degelijk actieve spelers en spelersgroepen die actief zoeken naar nieuwe leden voor hun ‘gildes’. Bovendien zit het ontwerp van GTA Online sterk genoeg in elkaar om je allerlei missies voor te schotelen die je in je eentje kan voltooien en alsnog genoeg uitdaging bieden.

Het feit dat andere spelers op kunnen duiken tijdens jouw sessie zorgt voor een gezonde dosis extra spanning en willekeur. Als je meer dan een bepaalde hoeveelheid geld op zak hebt, en een ander schiet je neer, ben je dat geld ook kwijt, Zaak dus om een bankautomaat te zoeken om je winst veilig te stellen. Wat uiteraard ook niet zonder risico’s is. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wat na bijna tien jaar vooral opvalt is hoe makkelijk je weer in de groove komt van het online roven en moorden. De carreer picker is daarbij een fijn hulpmiddel, maar de essentie van GTA Online is gewoon nog best sterk. Het voelt ook wel een beetje als thuiskomen na een lange reis, waarbij het spel zijn best doet om het je snel naar de zin te maken. Tien euro voor het genoegen om Los Santos op een current gen-console weer onveilig te maken, is dan ook geen hoge prijs om te betalen.

GTA Online is nu verkrijgbaar op Xbox Series S/X en PS5. Wij speelden op Xbox Series S en Series X.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!