'Grootste gedeelte van gamemarkt wil geen Game Pass'
Nieuws

'Grootste gedeelte van gamemarkt wil geen Game Pass'

Microsoft-CEO kreeg in 2021 de keuze om gamedivisie op te doeken

In een artikel van The Information wordt een portfoliomanager van techanalistenbedrijf Macquarie Science and Technology Fund aan het woord gelaten, die meldt dat "het grootste gedeelte van de gamemarkt niet echt op Game Pass zit te wachten".

The Information is een diepgaande zakelijke techsite, voornamelijk bedoeld voor lezers die investeren in technologie- en gamebedrijven. Mensen kunnen artikels op de site dan ook alleen lezen wanneer men een lidmaatschap heeft lopen, dat al snel enkele honderden dollars kost. Artikels op de website zijn vaak dan ook diepgravend en bijgestaan door meerdere experts uit de industrie.

In een artikel over hoe de gamedivisie van Microsoft niet het beoogde resultaat behaalt (via ResetEra), wordt Gus Zinn, een portfoliomanager van techanalistenbedrijf Macquarie Science and Technology Fund, aan het woord gelaten. Hij claimt dat "het grootste gedeelte van de gamemarkt niet op een service zoals Game Pass zit te wachten". Volgens het artikel hebben diverse grote game-uitgevers bedankt voor het plaatsen van hun spellen op Xbox Game Pass in ruil voor betalingen van Microsoft.

Het artikel claimt daarnaast dat Microsoft-CEO Satya Nadella in 2021 de keuze had om de Xbox-divisie op te heffen, of meer gamestudio's te kopen om zo meer leden voor Game Pass te werven. Waarschijnlijk wordt hiermee 2020 bedoeld, want toen begon Microsoft met het proces om Zenimax (en daarmee Bethesda) te kopen, gevolgd door Activision Blizzard. Het artikel oppert dat de eerder gestelde verwachtingen rondom de groei van Game Pass-leden - dat neerkwam op meer dan honderd miljoen leden in 2030 - echter steeds minder haalbaar lijken.

Het zou in ieder geval verklaren waarom Microsoft er sinds vorig jaar een aangepaste strategie op na lijkt te houden, waarbij diverse games die voorheen console-exclusief voor Xbox waren ook naar PlayStation en Switch komen. Er zijn al diverse Xbox-games uitgekomen of aangekondigd voor PlayStation en Switch, waaronder Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Grounded, Doom: The Dark Age en Indiana Jones and the Great Circle, en volgens aanhoudende geruchten zouden ook spellen als Halo: The Master Chief Collection kunnen volgen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'
Nieuws

'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'

Shuhei Yoshida wilde al eerder beginnen met het uitbrengen van pc-games

Volgens voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida is het overzetten van PlayStation-games naar pc vergelijkbaar met "geld printen".

Dat meldt hij tijdens een recent interview met Sacred Symbols+ (via Push Square). De begin dit jaar bij PlayStation vertrokken Yoshida was onder andere directeur van SCE Worldwide Studios en leider van Sony's Independent Developer Initiative. 

In het gesprek met Sacred Symbols+ claimt Yoshida dat hij zelf al veel eerder PlayStation-games naar pc wilde brengen, maar dat dit niet kon omdat dit vroeger niet binnen Sony's verdienmodel paste. "Games op pc uitbrengen levert veel op: je bereikt een nieuw publiek dat geen consoles heeft, zeker in regio's waar consoles niet populair zijn. Het idee is dat zij fans van een franchise kunnen worden. Wanneer er dan een nieuw deel binnen die franchise verschijnt, motiveert het ze mogelijk om een PlayStation aan te schaffen."

Yoshida vervolgt: "Het levert ook meer inkomsten op, want het is veel goedkoper om een game naar pc over te zetten dan een compleet nieuwe game te ontwikkelen. Het voelt haast als het printen van geld. En het helpt ons om te investeren in nieuwe games, zeker nu de kosten van gameontwikkeling zijn gestegen."

De voormalige PlayStation-topman denkt ook dat de pc-versies van first-party-PlayStation-games een positief effect hebben op het merk in regio's waar PlayStation nog niet zo groot is, zoals China. "Dat is een enorme pc-markt. En China heeft een groeiende, maar nog erg kleine consolemarkt. Om het publiek in landen als China te bereiken is het cruciaal om games op pc uit te brengen. Ik geloof dat pc-versies van games echt een nieuw publiek aanboren."

Sony brengt steeds vaker zijn games op pc uit, al is het vaak enkele jaren na de release van de PlayStation-versie. Denk aan de The Last of Us- en Uncharted-spellen, de Horizon-games, Insomniacs Spider-Man-delen en nieuwere God of War-spellen. Liveservicegame Helldivers 2 kwam tegelijk op PlayStation 5 en pc uit.

Gedurende het Sacred Symbols+-gesprek vertelde Yoshida nog meer interessante dingen. Zo liet hij weten dat hij de geannuleerde The Last of Us Online-game had gespeeld en dat het een "geweldig" spel was, en noemde hij de multiplatformstrategie van Xbox logisch vanwege de spelersaantallen op Xbox.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!