Het lijkt erop dat de hoogtijdagen van game-abonnementsdiensten als Xbox Game Pass en PS Plus voorbij zijn. De groei van de services is namelijk zo goed als gestopt in de Verenigde Staten, watwat betekent dat ze niet nog meer spelers weten aan te trekken dan ze al hebben.
Videogame-analist Mat Piscatella deelt deze bevinding op zijn Twitter-account, verwijzend naar een rapport van Circana's Games Market Dynamics. Uit het rapport blijkt dat het aantal Amerikanen dat geld uitgeeft aan game-abonnementsdiensten tussen april 2022 en april 2023 slechts met twee procent is gestegen. Dit duidt erop dat de potentie van services zoals Game Pass en PS Plus nu wel is uitgeput, in ieder geval in de VS.
Daarentegen meldt Piscatella dat de verkoop van op zichzelf staande grote games in 2023 juist enorm goed gaat, vooral op digitaal gebied. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, dat vorige maand uitkwam, zou het daarentegen uitzonderlijk goed doen qua fysieke verkopen.
Sony heeft al geruime tijd rond de vijftig miljoen abonnees voor PlayStation Plus, maar slaagde er het afgelopen jaar in om een hogere omzet te genereren door de introductie van duurdere abonnements-tiers, zoals PlayStation Plus Extra en PlayStation Plus Premium. Aan de andere kant houdt Microsoft het aantal abonnees van Game Pass geheim, waardoor het niet helemaal duidelijk is hoe goed het op dit moment presteert. In 2022 werd geschat dat het om 25 miljoen abonnees ging.