'Gebrek aan mensen met kennis zorgt voor trage ontwikkeling Fable'
De trage ontwikkeling van de nieuwe Fable-game zou komen door een gebrek aan mensen met kennis van het rpg-genre tijdens de ontwikkeling.
Dat claimt Juan Fernandez, een voormalige ontwikkelaar van Playground Games, in een interview met Vandal, dat vervolgens vertaald werd door Wccftech. Volgens hem was er in zijn tijd bij Playground Games weinig kennis voor het maken van een openwereld-rpg.
Hij meldt: "Playground is erg georganiseerd en gericht op produceren. Elke twee jaar brengen ze een nieuwe Forza Horizon uit van hoge kwaliteit. Ze zijn slim en ze weten wat ze doen. (Maar voor Fable) wilden ze iets anders doen en dachten ze veel te weten dankzij het maken van openwereldracegames. Ze hebben echter te weinig mensen in dienst die veel weten van de benodigde gameplay. Hoe bestuur je een personage in een open wereld? De acties verschillen erg van een racegame. (...) Een auto met 300 kilometer per uur besturen heeft andere vereisten dan lopen door een landschap."
Volgens Fernandez zijn ze bij Playground Games daarnaast gewend om met relatief kleine teams te werken ten opzichte van studio's die aan andere grote openwereldgames zoals Assassin's Creed werken. Dat verloopt volgens hem prima bij racegames, maar levert bij het ontwikkelen van een grote rpg zoal de nieuwe Fable mogelijk problemen op.
Officieel is niet bekend hoelang de nieuwe Fable al in ontwikkeling is en wanneer de game uit moet komen. Het spel werd in de zomer van 2020 aangekondigd. Eind vorig jaar lekte al uit dat de game toen al zo'n vier jaar in ontwikkeling was.