Fifa 22 moet de eerste echte next-gen Fifa worden
Nieuws

Fifa 22 moet de eerste echte next-gen Fifa worden

Vorig jaar verscheen er weliswaar al een Fifa op PlayStation 5 en Xbox Series X, maar veel meer dan wat grafische verbeteringen haalde EA niet uit de nieuwe generatie consoles. Dat moet komend najaar anders zijn. Met Fifa 22 zet EA het vizier op de toekomst en introduceert het HyperMotion: een nieuwe manier van animaties opnemen én tonen, dat alleen mogelijk is op de nieuwe generatie spelcomputers. Is het marketinggeneuzel of echt een revolutie?

Bij monde van Line Producer Sam Rivera, die al sinds jaar en dag laat zien wat er ieder jaar nieuw is bij de aankomende Fifa, geeft EA een stuk meer prijs over HyperMotion dan met de nietszeggende aankondigingstrailer. Rivera legt haarfijn uit hoe de afgelopen drie jaar aan HyperMotion is gewerkt en hoe capturen tijdens een echte wedstrijd, gecombineerd met machine learning-technologie, een nieuwe generatie voor Fifa gaat inluiden.

©GMRimport

Een echte pot voetbal

EA heeft de animaties dit jaar voor het eerst opgenomen tijdens een echt potje voetbal, met tweeëntwintig spelers op de grasmat. Vroeger werden animaties natuurlijk ook al gecaptured, maar dan meestal met maar twee of drie spelers en vaak in een afgezonderde studio. De voetballers deden dan een specifiek trucje, of schoten een paar keer op het doel. Zo heb je weliswaar de echte bewegingen van een speler, maar mis je toch bepaalde details.

Daarom gebruikt EA nu de motion capturing-pakken van Xsens. Deze pakken werden onder andere gebruikt bij The Mandalorian en diverse Marvel-producties. In plaats van dat er allerlei bolletjes op het lichaam worden geplakt, hoeven acteurs alleen maar een soort trainingspak aan te trekken. Zo behouden ze volledige bewegingsvrijheid en kunnen ze in iedere omgeving hun werk doen –dus ook op een voetbalveld. EA gebruikte de pakken al eerder, maar nog niet op deze schaal.

©GMRimport

Rivera legt uit dat zo’n echte wedstrijd resulteert in een hogere intensiteit en meer atletische animaties. Niet alleen wanneer spelers aan de bal zijn, maar ook wanneer ze duwen en trekken, een luchtduel aangaan, of zelfs het zweet van hun voorhoofd vegen of iets naar een teamgenoot schreeuwen. “De spelers namen het zo serieus dat er zelfs een scheidsrechter bij aan te pas moest komen, omdat de gemoederen zo heet opliepen”, lacht Rivera.

Deze nieuwe technologie maakt het niet alleen mogelijk om de animaties in een realistische setting op te nemen, het zorgt er ook voor dat er veel meer animaties kunnen worden vastgelegd. EA voegt dit jaar ruim vierduizend nieuwe animaties toe; dat is ongeveer drie keer meer dan gebruikelijk.

Einde van de hinkstapsprong?

Het tweede aspect van HyperMotion is machine learning. Dat wordt toegepast bij het berekenen van animaties. Voor iedere speler worden als het ware alvast allerlei volgende animaties voorspeld, zodat hier rekening mee gehouden kan worden. Dit moet vooral voor vloeiendere overgangen zorgen.

In het verleden gebeurde het dikwijls dat een been heel onnatuurlijk bewoog om een bal uit de lucht te vissen, of dat een speler een rare hinkstapsprong maakte om een schot uit te kunnen voeren. Dit is een doorn in het oog van spelers én EA, dat al jaren worstelt met een manier om dit probleem te tackelen. Volgens Rivera biedt de nieuwe generatie spelcomputers over voldoende kracht om middels machine learning dit probleem eindelijk op te lossen.

©GMRimport

Wedstrijd ligt nog open

Wanneer we zelf een vroege versie van Fifa 22 op de PlayStation 5 mogen spelen, blijkt dat EA de machine nog wel het een en ander mag aanleren. De welbekende hinkstapsprong is namelijk nog steeds erg nadrukkelijk aanwezig en zelf stilstaande voeten skaten soms over het gras om maar op de juiste plek te belanden.

Daar staat tegenover dat de animaties een stuk losser en realistischer ogen. Het valt vooral op hoe soepel spelers de bal aannemen. De bal wordt rustig op het dijbeen aangenomen en dood neergelegd op de schoen, of frivool van de ene voet naar de andere gespeeld om de vaart in een aanval te houden. Fifa 22 wordt daarmee niet uitgesproken sneller dan zijn voorganger, maar het oogt allemaal wel gesmeerder.

©GMRimport

De absolute glansrol is in deze bètaversie echter voor de doelmannen. Toegegeven, we hebben alleen wereldtoppers als Donnarumma, Alisson en Courtois in actie gezien, maar ze zijn zonder twijfel beter geworden. Regelmatig plukken ze nog op katachtige wijze een bal uit de lucht. Ze slaan ook niet meer zo snel een bal terug richting de tegenstander, waardoor er substantieel minder reboundgoals vallen. Veel vaker geven ze zichzelf de kans om een lastige bal in de tweede instantie onder controle te krijgen. Zelfs een-op-een acties staan niet meer garant voor een doelpunt.

Het hele wedstrijdbeeld is daardoor gelijk meer in balans. Nog steeds is Fifa sensationeel, met bovengemiddeld veel ballen die het aluminium raken, maar het oogt wat minder als een overstuur geraakte hardloopwedstrijd. Nou leert de ervaring ons dat Fifa tussen de eerste bèta en het eindproduct juist in dat soort details nog flink kan veranderen, maar deze eerste indruk stemt hoopvol.

Vorige generatie nog in nevelen gehuld

Voor iedereen die nog geen PlayStation 5 of Xbox Series X onder de tv heeft staan, heeft EA helaas aanzienlijk minder in petto. HyperMotion is hét sleutelwoord dit jaar en moet een fundering leggen waar EA de komende vijf tot tien jaar op kan bouwen. Voor de vorige generatie consoles is de ontwikkeling dan ook duidelijk op een lager pitje gezet. EA belooft nog wel dat onder andere het gedrag van keepers ook op die consoles is aangepast. Ook zijn de physics van de bal realistischer gemaakt en zijn er wat aanpassingen aan sprinten en tactieken gedaan, maar het klinkt allemaal wat marginaal.

Toch spreekt EA zelf nog niet van een ‘Legacy Edition’, wat erop wijst dat ook alle doorontwikkelingen aan de carrièremodus, Volta en natuurlijk FUT beschikbaar zullen zijn op de PlayStation 4 en Xbox One. Meer over die vernieuwingen volgt op een later tijdstip.

©GMRimport

Fifa 22 ligt vanaf 1 oktober in de winkels. De game verschijnt dan voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Google Stadia mét HyperMotion, en op PlayStation 4, Xbox One en pc zonder de nieuwe technologie. De game verschijnt ook nog op Nintendo Switch, zij het als ‘Legacy Edition’ waarvoor enkel tenues, selecties en stadions zijn bijgewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!