Far Cry’s iconische schurken maken de franchise
Nieuws

Far Cry’s iconische schurken maken de franchise

Sinds Vaas Montenegro’s iconische insanity-scène in Far Cry 3 gaat elke nieuwe game in de franchise gepaard met een moordlustige en gestoord personage. Ondanks de weerzinwekkende acties van deze schurken zijn ze toch geliefd en cruciaal voor de franchise. Ook het aankomende Far Cry 6 heeft een nieuwe antagonist, gespeeld door de onheilspellende Giancarlo Esposito. Waarom zijn deze slechteriken zo belangrijk voor de serie?

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ubisoft. Lees hier wat dat betekent.

Elke Far Cry-game speelt zich af in een nieuwe, unieke wereld. Van de tropische Rook Islands in Far Cry 3 tot het uitgestrekte agrarische landschap van Hope County in Far Cry 5: de sfeer en thematiek verschillen ontzettend per game. Toch hebben de games bijna allemaal één ding gemeen: een charismatische schurk. Ze verschillen erg van elkaar, maar hebben allen een eigen invloed op de speelwereld, het hoofdpersonage en de speler zelf.

©GMRimport

Werelden in nood

De eerste twee Far Cry’s maakten duidelijk dat er een terugkomend thema aanwezig is in de reeks. Far Cry speelt zich altijd af in werelden die zich in ruwe omstandigheden bevinden. Hoofdpersonage Jack Carver komt in de eerste game op een tropisch eiland terecht waar vreemde monsters het leven onveilig maken. Het blijkt dat de maniak Dr. Krieger verantwoordelijk is voor genetische experimenten op wezens, maar ook op mensen. Als eerste schurk was Krieger behoorlijk eng door zijn intellectuele maar onethische imago.

Far Cry 2 zette dat idee voort, maar wel in een nieuwe setting. Spelers landen in het Afrikaanse Leboa-Sako. Het land bevindt zich in een tweestrijd tussen twee facties. Deze strijd wordt aangevuld met wapens door de handelaar de Jackal. Tijdens je introductie met het personage vertelt The Jackal dat hij niet gelooft in goed of kwaad, louter macht. De Jackal maakt duidelijk dat hij ver boven de speler staat. Door een malariabeet ben je machteloos en de Jackal laat je daarom leven. Je had volgens hem toch geen kans.

©GMRimport

Krankzinnigheid

Dergelijke wervelende introducties vormen een kernonderdeel in de franchise. Far Cry 3 gaf een nieuwe betekenis aan wat een schurk echt is. Vaas is behoorlijk anders dan zijn voorgangers. Hij is is een gestoorde piratenleider die roet in het eten heeft gegooid van jouw zomervakantie in Far Cry 3. Nadat je gepakt bent door hem en zijn bende wordt duidelijk dat Vaas niet alleen maar constant moordlustig is - hij heeft zelfs een gevoel voor humor. Desondanks komt hij eigenaardig over door het constant wisselen tussen boos schreeuwen en vriendelijke grappen maken. Vaas is krankzinnig en dat laat hij duidelijk merken.

Far Cry 4 pakt het heel anders aan. Ajay is op reis naar het Himalayaanse Kyrat om het as van zijn overleden moeder te verspreiden. Kyrat bevindt zich echter in een burgeroorlog, gevoerd door de charismatische Pagan Min. Hij is net zo’n psychopaat als Vaas, maar niet zo’n pestkop als hem. Pagan blijkt namelijk Ajay’s stiefvader te zijn. Dit zorgt niet alleen voor een ingewikkelde relatie met Ajay, het maakt Pagan ook vriendelijk tegenover Ajay. Na het neersteken van een van zijn soldaten maakt Pagan even snel een selfie met Ajay, waardoor het even doet denken aan dezelfde krankzinnigheid van Vaas.

Joseph Seed uit Far Cry 5 neemt wederom een compleet andere draai. Hoewel de protagonist in deze game niet spreekt, weten Joseph en zijn sekte meer dan genoeg te imponeren. Daar waar Vaas en Pagan psychopathisch en meedogenloos zijn, is Joseph stukken rustiger en heeft hij een diepgewortelde visie. Soms is hij zo rustig dat je hem bijna denkt te kunnen vertrouwen. Tijdens de introductie wordt duidelijk dat je met vier agenten en een helikopter alsnog in de minderheid bent tegenover de sekte Project at Eden’s Gate.

©GMRimport

Twijfelachtige gevoelens

De schurken uit de Far Cry-games willen macht en controle. Elk doet dat op zijn eigen manier. De hoofdpersonages van de games willen daar logischerwijs een stokje voor steken. Far Cry 3’s protagonist Jason begint als een simpele Amerikaanse man die nog nooit iemand heeft vermoord. Tegen het einde van de game zit hij onder de tattoos en heeft hij vele moorden op zijn naam staan. Tijdens de gesprekken met Vaas laat hij Jason weten dat ze eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Vaas licht uit hoe Jason van het moorden is gaan houden en tegen het eind van de game wilt Jason het eiland niet eens meer verlaten. Vaas heeft meermaals gesprekken met Jason omdat hij hem telkens weet te vangen, maar hij vermoordt Jason niet: hij geniet teveel van het kat-en-muisspel. Jason maakt Vaas compleet en vice versa. Je gaat je daardoor afvragen of Jason wel daadwerkelijk de held van het verhaal is.

Met deze vraag worden spelers in Far Cry 4 en 5 ook geconfronteerd. Ajay heeft in de vierde game alleen het doel om het as van zijn moeder te verspreiden. Uiteindelijk raakt hij verwikkeld in een burgeroorlog die wordt geleid door de akelige Pagan Min. Tegen het einde van het verhaal vertelt Pagan aan Ajay dat hij het overlijden van zijn dochter als excuus gebruikte voor de tirannie die hij uitoefende in Kyrat. Vervolgens suggereert hij dat Ajay het as van zijn moeder als excuus gebruikte om honderden strijders te vermoorden. Het is een interessant keerpunt in het verhaal dat je anders laat denken over je genomen acties gedurende de game. Wie is nou echt de vijand?

Juist op dit soort momenten komen de slechteriken in de Far Cry-franchise erg goed uit de verf. Vaas, Pagan en Joseph kun je op momenten zelfs sympathiek gaan vinden, wat erg conflicterend kan zijn en tot nadenken stemt. Gepaard met de gestoorde en soms humoristische houding van deze iconische schurken zijn de avonturen in Far Cry altijd spannend en uniek. Het belangrijkste is echter dat ze een drijfveer zijn voor het hoofdpersonage, net zozeer als dat het hoofdpersonage een drijfveer is voor de vijanden.

©GMRimport

Anton Castillo

Far Cry 6 laat ons kennismaken met een nieuwe antagonist: Anton Castillo. Deze ijskoele dictator regeert over het Caribische Yara, dat in puin ligt. Castillo belooft het land terug te brengen naar volle glorie. Acteur Giancarlo Esposito belooft met zijn personage wederom een unieke draai te geven aan het succesvolle recept van de franchise. Met rollen als de drugsbaron Gustavo Fring in Breaking Bad en de meedogenloze Moff Gideon in The Mandalorian heeft Esposito meer dan genoeg ervaring in het bekleden van dit soort rollen. Het is duidelijk dat Far Cry niet simpelweg kwaadaardige antagonisten bevat, maar gelaagde personages die leven en reden geven aan de werelden van de franchise.

Far Cry 6 verschijnt op 7 oktober voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, pc en Google Stadia

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby
Nieuws

Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby

Weer een Microsoft-game naar PlayStation?

Age of Empires 2: Definitive Edition is mogelijk de volgende Microsoft-game die de overstap maakt naar PlayStation-consoles.

Op de subreddit van Age of Empires 2 werd door een oplettende speler een afbeelding geplaatst. Daarop zijn PlayStation-logo's te zien bij twee spelers in een multiplayer-lobby. De game is echter nooit uitgekomen voor PlayStation, dus het zou mogelijk om testers kunnen gaan.

Age of Empires 2: Definitive Edition verscheen in 2019 voor pc, maar kwam vorig jaar ook uit op Xbox-consoles. Het is een van de games die eerder dit jaar in geruchten genoemd werden en waarvan Microsoft zou overwegen om ze op andere platforms uit te brengen. Tot nu toe is een overstap naar PlayStation echter nooit bevestigd.

Bij die geruchten van journalist Tom Warren werd ook een remake van de eerste Halo-game genoemd, die mogelijk ook naar PlayStation-consoles zou komen. Andere games die volgens Warren overwogen worden voor een multiplatformrelease, zijn Starfield, Senua's Saga: Hellblade 2 en Age of Mythology. Hij meldde daarnaast dat Gears 6, Fable en South of Midnight vooralsnog niet worden overwogen voor een multiplatformrelease.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag
Nieuws

BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag

Niet zo massaal

BioWare heeft aangegeven dat fans geen groot nieuws hoeven te verwachten op Mass Effect-dag.

Komende donderdag is het 7 november, wat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot Mass Effect-dag. Het is een verwijzing naar N7, een speciale eenheid binnen het leger van de System Alliance in de gamewereld.

Ontwikkelaar BioWare heeft echter aangegeven dat er dit jaar weinig nieuws te verwachten valt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio net hun nieuwste game heeft uitgebracht, Dragon Age: The Veilguard. Ongetwijfeld wil de ontwikkelaar zichzelf niet voor de voeten rijden.

"We hopen dat iedereen geniet van hun tijd in Dragon Age: The Veilguard", schrijft BioWare op X. "Over een paar dagen is het N7 Day, en dit jaar wordt stiller vanwege de release." De studio geeft wel aan dat ze iets zullen doen voor de speciale dag, maar dat het niets groots zal zijn. "Maar kom wel terug voor iets leuks!"

Vorig jaar werd er tijdens N7 Day een korte teaser getoond voor het aankomende Mass Effect 5. Onlangs werd nog bekend dat het nieuwe deel een realistische stijl zal aanhouden, in tegenstelling tot het nieuwste deel in de Dragon Age-serie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!