Far Cry’s iconische schurken maken de franchise
Nieuws

Far Cry’s iconische schurken maken de franchise

Sinds Vaas Montenegro’s iconische insanity-scène in Far Cry 3 gaat elke nieuwe game in de franchise gepaard met een moordlustige en gestoord personage. Ondanks de weerzinwekkende acties van deze schurken zijn ze toch geliefd en cruciaal voor de franchise. Ook het aankomende Far Cry 6 heeft een nieuwe antagonist, gespeeld door de onheilspellende Giancarlo Esposito. Waarom zijn deze slechteriken zo belangrijk voor de serie?

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ubisoft. Lees hier wat dat betekent.

Elke Far Cry-game speelt zich af in een nieuwe, unieke wereld. Van de tropische Rook Islands in Far Cry 3 tot het uitgestrekte agrarische landschap van Hope County in Far Cry 5: de sfeer en thematiek verschillen ontzettend per game. Toch hebben de games bijna allemaal één ding gemeen: een charismatische schurk. Ze verschillen erg van elkaar, maar hebben allen een eigen invloed op de speelwereld, het hoofdpersonage en de speler zelf.

©GMRimport

Werelden in nood

De eerste twee Far Cry’s maakten duidelijk dat er een terugkomend thema aanwezig is in de reeks. Far Cry speelt zich altijd af in werelden die zich in ruwe omstandigheden bevinden. Hoofdpersonage Jack Carver komt in de eerste game op een tropisch eiland terecht waar vreemde monsters het leven onveilig maken. Het blijkt dat de maniak Dr. Krieger verantwoordelijk is voor genetische experimenten op wezens, maar ook op mensen. Als eerste schurk was Krieger behoorlijk eng door zijn intellectuele maar onethische imago.

Far Cry 2 zette dat idee voort, maar wel in een nieuwe setting. Spelers landen in het Afrikaanse Leboa-Sako. Het land bevindt zich in een tweestrijd tussen twee facties. Deze strijd wordt aangevuld met wapens door de handelaar de Jackal. Tijdens je introductie met het personage vertelt The Jackal dat hij niet gelooft in goed of kwaad, louter macht. De Jackal maakt duidelijk dat hij ver boven de speler staat. Door een malariabeet ben je machteloos en de Jackal laat je daarom leven. Je had volgens hem toch geen kans.

©GMRimport

Krankzinnigheid

Dergelijke wervelende introducties vormen een kernonderdeel in de franchise. Far Cry 3 gaf een nieuwe betekenis aan wat een schurk echt is. Vaas is behoorlijk anders dan zijn voorgangers. Hij is is een gestoorde piratenleider die roet in het eten heeft gegooid van jouw zomervakantie in Far Cry 3. Nadat je gepakt bent door hem en zijn bende wordt duidelijk dat Vaas niet alleen maar constant moordlustig is - hij heeft zelfs een gevoel voor humor. Desondanks komt hij eigenaardig over door het constant wisselen tussen boos schreeuwen en vriendelijke grappen maken. Vaas is krankzinnig en dat laat hij duidelijk merken.

Far Cry 4 pakt het heel anders aan. Ajay is op reis naar het Himalayaanse Kyrat om het as van zijn overleden moeder te verspreiden. Kyrat bevindt zich echter in een burgeroorlog, gevoerd door de charismatische Pagan Min. Hij is net zo’n psychopaat als Vaas, maar niet zo’n pestkop als hem. Pagan blijkt namelijk Ajay’s stiefvader te zijn. Dit zorgt niet alleen voor een ingewikkelde relatie met Ajay, het maakt Pagan ook vriendelijk tegenover Ajay. Na het neersteken van een van zijn soldaten maakt Pagan even snel een selfie met Ajay, waardoor het even doet denken aan dezelfde krankzinnigheid van Vaas.

Joseph Seed uit Far Cry 5 neemt wederom een compleet andere draai. Hoewel de protagonist in deze game niet spreekt, weten Joseph en zijn sekte meer dan genoeg te imponeren. Daar waar Vaas en Pagan psychopathisch en meedogenloos zijn, is Joseph stukken rustiger en heeft hij een diepgewortelde visie. Soms is hij zo rustig dat je hem bijna denkt te kunnen vertrouwen. Tijdens de introductie wordt duidelijk dat je met vier agenten en een helikopter alsnog in de minderheid bent tegenover de sekte Project at Eden’s Gate.

©GMRimport

Twijfelachtige gevoelens

De schurken uit de Far Cry-games willen macht en controle. Elk doet dat op zijn eigen manier. De hoofdpersonages van de games willen daar logischerwijs een stokje voor steken. Far Cry 3’s protagonist Jason begint als een simpele Amerikaanse man die nog nooit iemand heeft vermoord. Tegen het einde van de game zit hij onder de tattoos en heeft hij vele moorden op zijn naam staan. Tijdens de gesprekken met Vaas laat hij Jason weten dat ze eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Vaas licht uit hoe Jason van het moorden is gaan houden en tegen het eind van de game wilt Jason het eiland niet eens meer verlaten. Vaas heeft meermaals gesprekken met Jason omdat hij hem telkens weet te vangen, maar hij vermoordt Jason niet: hij geniet teveel van het kat-en-muisspel. Jason maakt Vaas compleet en vice versa. Je gaat je daardoor afvragen of Jason wel daadwerkelijk de held van het verhaal is.

Met deze vraag worden spelers in Far Cry 4 en 5 ook geconfronteerd. Ajay heeft in de vierde game alleen het doel om het as van zijn moeder te verspreiden. Uiteindelijk raakt hij verwikkeld in een burgeroorlog die wordt geleid door de akelige Pagan Min. Tegen het einde van het verhaal vertelt Pagan aan Ajay dat hij het overlijden van zijn dochter als excuus gebruikte voor de tirannie die hij uitoefende in Kyrat. Vervolgens suggereert hij dat Ajay het as van zijn moeder als excuus gebruikte om honderden strijders te vermoorden. Het is een interessant keerpunt in het verhaal dat je anders laat denken over je genomen acties gedurende de game. Wie is nou echt de vijand?

Juist op dit soort momenten komen de slechteriken in de Far Cry-franchise erg goed uit de verf. Vaas, Pagan en Joseph kun je op momenten zelfs sympathiek gaan vinden, wat erg conflicterend kan zijn en tot nadenken stemt. Gepaard met de gestoorde en soms humoristische houding van deze iconische schurken zijn de avonturen in Far Cry altijd spannend en uniek. Het belangrijkste is echter dat ze een drijfveer zijn voor het hoofdpersonage, net zozeer als dat het hoofdpersonage een drijfveer is voor de vijanden.

©GMRimport

Anton Castillo

Far Cry 6 laat ons kennismaken met een nieuwe antagonist: Anton Castillo. Deze ijskoele dictator regeert over het Caribische Yara, dat in puin ligt. Castillo belooft het land terug te brengen naar volle glorie. Acteur Giancarlo Esposito belooft met zijn personage wederom een unieke draai te geven aan het succesvolle recept van de franchise. Met rollen als de drugsbaron Gustavo Fring in Breaking Bad en de meedogenloze Moff Gideon in The Mandalorian heeft Esposito meer dan genoeg ervaring in het bekleden van dit soort rollen. Het is duidelijk dat Far Cry niet simpelweg kwaadaardige antagonisten bevat, maar gelaagde personages die leven en reden geven aan de werelden van de franchise.

Far Cry 6 verschijnt op 7 oktober voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, pc en Google Stadia

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!