Eerste indruk PES 2022 roept vooral vragen op
Nieuws

Eerste indruk PES 2022 roept vooral vragen op

Afgelopen week bracht Konami plotseling href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/vroege-demo-volgende-pes-plotseling-beschikbaar-voor-consoles/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">een vroege versie van PES 2022</a> uit. Die versie is nog zo ruw, dat Konami het zelfs nog geen PES noemt. In plaats daarvan staat de demo als ‘New Football Game Online Performance Test’ in de digitale winkels van PlayStation en Xbox. De demo is volgens Konami vooral bedoeld om de kwaliteit van online matchmaking te testen, maar het geeft ons ook alvast een glimp van de nieuwe generatie Pro Evolution Soccer.

Dat is dit jaar interessanter dan ooit, want Konami heeft de overschakeling naar de nieuwe generatie spelcomputers aangegrepen om over te stappen op een nieuwe engine. De Japanners nemen afscheid van de eigen Fox Engine en zullen nu de Unreal-engine gebruiken voor het voetbalspel. Omdat zo’n overstap doorgaans erg ingrijpend is, werd vorig jaar al eigenlijk geen nieuwe PES uitgebracht. PES 2021 betrof slechts een ‘seizoensupdate’ zonder ingrijpende gameplaywijzigingen. Het is dus al even geleden dat we echt een nieuwe PES onder de duimen hebben gehad en dat maakt de nieuwsgierigheid naar PES 2022 alleen maar groter.

Het oog moet nog even wachten

Jammer genoeg oogt deze ‘New Football Game Online Performance Test’ verre van representatief. Een lichtpuntje is dat onder sommige omstandigheden de graphics een stuk realistischer ogen dan zijn voorgangers, die toch iets karikaturaals hadden. Maar omdat nog allerlei belichting ontbreekt, lijken spelers vaak niet in contact te staan met de grasmat en ogen ze meestal heel doods. Bovendien zijn de haren nog van plastic en lijkt de grasmat wel een biljartlaken. Heel veel kunnen we hier dus niet uit afleiden.

©GMRimport

Wel is de user interface volledig op de schop gegaan, en ook het scherm om je opstelling aan te passen heeft een flinke make-over gekregen. Dat is geen overbodige luxe, daar PES altijd een beetje archaïsch aandeed. Opvallend genoeg heeft Konami in grote lijnen de user interface van de mobiele versie van PES 2021 overgenomen. Of dat een placeholder is of ook echt de definitieve nieuwe huisstijl betreft, durven we niet te zeggen. De menu’s zijn nu bovendien nog heel basaal, en alle tactische opties zijn nog vergrendeld, waardoor we weinig kunnen zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van deze nieuwe UI.

Met je neus bovenop de actie

Zodra de bal eenmaal rolt, valt op dat er een nieuw cameraperspectief wordt gehanteerd. Waar de afgelopen jaren door Konami én EA nog volop werd geëxperimenteerd met perspectieven die televisie-uitzendingen nabootsen, volgt de standaardcamera in New Football Game Online Performance Test weer ouderwets de zijlijn. Een belangrijk verschil is dat de camera dynamisch in- en uitzoomt, waardoor je in de buurt van het doelgebied de actie van dichtbij bekijkt – handig voor een nauwkeurige dribbel – en bij een uitbraak juist snel veel overzicht krijgt – handig voor een snelle counter. Dat cameraperspectief zien we graag terug in de definitieve versie van PES 2022!

©GMRimport

‘Finesse dribbeling’, dat met PES 2020 werd geïntroduceerd, is dan weer gek genoeg afwezig. Juist met die nieuwe dynamische camera jeukt onze rechterduim om heel precies te dribbelen en schijnbewegingen te maken, maar die vlieger gaat in deze vroege versie niet op. Ook druk zetten met teamgenoten bij het verdedigen is opvallend genoeg niet meer mogelijk.

Leentjebuur bij Fifa

Daar staat tegenover dat er ook wat nieuwe dingen mogelijk zijn. Konami lijkt goed gekeken te hebben naar concurrent Fifa, want net als in die game kun je nu met de linkertrigger de bal afschermen, al lijkt dit vooralsnog minder krachtig (of minder overpowered, het is maar aan wie je het vraagt) dan in Fifa.

Ook het verdedigen doet nu meer aan Fifa denken. Je kunt zoals gezegd dus niet meer druk zetten met een teamgenoot, maar wel een staande tackle uitvoeren, naast natuurlijk de sliding. Als je zo’n staande tackle goed timet, heb je gelijk de bal, maar bij een verkeerde timing gaat je verdediger zo het bos in.

©GMRimport

Konami mag hier nog wel wat aan sleutelen, want het spelbeeld wordt niet bepaald realistischer door deze nieuwe manier van verdedigen. Het spel is nu veel te gericht op de aanvaller en zijn directe tegenstander, in plaats van op het hele team. Daardoor ontstaat in veel gevallen hotseknotsen-voetbal; de bal vliegt heen en weer, zonder dat iemand echt toekomt aan opbouwen.

Eigen DNA stemt hoopvol

Desondanks behoudt het spel in balbezit wel de eigen identiteit van PES. Hoewel deze extreem vroege versie nog aan alle kanten rammelt, voelt het in zekere zin wel vertrouwd. Nog steeds kun je met heerlijk nauwkeurig de bal kort rondspelen, maar evenzo met precies de juiste kracht de bal over een paar linies heen spelen voor een explosieve uitbraak. Dat typische DNA van PES is dus nog steeds aanwezig, al mist het door de afwezigheid van finesse dribbeling en het onwennige en ongebalanceerde verdedigen nog wel wat handen en voeten.

©GMRimport

Het is moeilijk om echt iets zinnigs te zeggen over een spel dat in zo’n vroege staat van ontwikkeling verkeert, maar toch laat deze New Football Game Online Performance Test een overwegend goed gevoel achter. Konami lijkt namelijk niet dezelfde fout te maken als in 2008, toen PES met de introductie van de nieuwe generatie consoles veel van zijn eigen identiteit verloor. Over het nieuwe verdedigen en de andere nieuwigheden zullen we op 21 juli ongetwijfeld meer horen, want dan wordt de officiële onthulling van PES 2022 verwacht.

PES 2022 verschijnt later dit jaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!