Dune: Awakening-maker noemt ontwikkeling Xbox Series S-versie een 'uitdaging'

Dune: Awakening-maker noemt ontwikkeling Xbox Series S-versie een 'uitdaging'

Daarom komt het spel eerst op pc uit

Ontwikkelaar Funcom heeft gemeld dat het een uitdaging is om Dune: Awakening op Xbox Series S uit te brengen, en dat de game daarom eerst op pc uitkomt voordat het naar consoles komt.

Dat meldde chief product officier Scott Junor tijdens Gamescom aan VG24/7, zo werd gisteren onthuld. "Dat is een van de redenen dat we de game eerst op pc uitbrengen. We moeten een hoop optimalisaties doen voordat we de game op Xbox uit kunnen brengen. Ja, de Xbox Series S is een uitdaging."

Hij vervolgde: "Op sommige vlakken doet Unreal (Engine) veel van het werk voor ons. We moeten vooral de assets optimaliseren en verschillende technologieën zoals FSR toepassen om frames te repliceren."

Eerder werd al aangekondigd dat Dune: Awakening ergens begin 2025 op pc verschijnt via Early Access, en op een later moment dus op PlayStation 5 en Xbox Series-consoles. Het is niet bekend of de game gelijktijdig op PlayStation en Xbox zal verschijnen.

Dune: Awakening is een survival-mmo met een open spelwereld. In de game moeten spelers op Arrakis zien te overleven. Mensen kunnen schuilplaatsen bouwen tegen zandstormen en leren te lopen op 'de oude manier' om zandwormen te vermijden. Daarbij zoekt men naar 'spice' met een eigen oogster. Spice kan spelers speciale krachten geven. Op Gamescom werd uitgebreide gameplay van het spel getoond.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Ik denk dat Microsoft er goed aan doet om misschien dit jaar maar afscheid te nemen van de Series S, na 4 jaar misschien ook geen verkeerde keuze.

0

Dat gaat niet werken. Ze hebben een hele domme keuze gemaakt om van de Series S de “main” console te maken en te roepen dat de “Series X” het “Pro” model zou zijn. Ze kunnen niks, ze hebben zich zelf hiermee in de nesten gewerkt. Ondersteuning stoppen is gewoon einde Xbox. Ze kunnen hier geen kant mee op. MS zal door de zure appel moeten bijten en eraan moeten geloven, dat er releases zijn van games die ze niet zullen krijgen of pas later.

-4

Volgens mij is het zo geadverteerd dat de series X de main console is. De series S is een betaalbaarder instapmodel, waar het altijd duidelijk was dat de specs lager zouden zijn en dus ook de resolutie (en FPS) van de te spelen games. Daarnaast moeten bepaalde 3rd-party games toch ook geoptimaliseerd worden voor bijvoorbeeld mensen met lagere PC specs en/of de Nintendo Switch?

[Reactie gewijzigd door Bobbie op 3 september 2024 - 09:51]

-1

@Bobbie: Dit is wat MS schijnbaar letterlijk zei tegen DF tijdens hun bezoek toen der tijd: https://www.youtube.com/watch?v=n00a-Emd1Cc Optimaliseren op pc is alleen op basis van drivers en ze testen het puur op een paar type videokaarten “low, medium en high end”. Voor de rest is het aan iedereen die de game opstart hoe het zal draaien en zal je zelf moeten aanpassen. Ze optimaliseren daar niet zozeer op hardware maar driver niveau. Het komt zelfs voor dat een game op high end hardware slechtere prestaties levert dan een medium hardware spec. Puur omdat de drivers voor deze high end niet optimaal is. Geheel ander verhaal. Maar onderhand zijn we al zoveel developers die zich hebben uitgelaten over de Series S. ik verbaas me nog steeds dat er hier mensen blijven volhouden dat er niks aan de hand is?

0
test

Op de PC moeten ze net zo hard optimaliseren want een groot deel van de PC-gamers heeft een PC die net vergelijkbaar is met een PS5/xbox series-X.

1

Precies dit, waarom zou dit ineens heel moeilijk zijn.

-1

Omdat men op pc WEET dat je een mindere pc hebt en in dat geval moet inleveren op bepaalde fronten, en zelf de keuze hebt op welke onderdelen je wil inleveren. Op een console koop je gewoon een machine en verwacht je dat je game werkt. Het Probleem is ook niet dat een game minder werkt op de series S, het probleem is dat een game daardoor dus OOK later uit komt op de series X, omdat Microsoft de eis stelt dat een game op beide systemen moet werken. En het kan zelfs zover gaan dat bepaalde functies van een game die verder gaan dan alleen een hogere resolutie, framerate of special effects gewoon niet werken op de series S en de game daarom dus OOK niet op de series X die functies heeft. Dit was al bijna het geval bijvoorbeeld bij Baldur's gate 3. Ik ben het absoluut eens dat optimalisatie een hoop doet en ook dat developers tegenwoordig daar te laks in zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar er zit wel een limiet aan wat optimalisatie kan doen.

-1

Op de PC doe je aan driver optimalisatie en niet specifiek voor ieder hardware (is ook onmogelijk) pc configuraties bruteforces de boel waardoor ieder een andere ervaring heeft en het voor iedere hardware anders is. Ze ontwikkelen niet specifiek voor een bepaald type cpu, gpu of hoeveelheid geheugen. Ontwikkelaars hebben een basis waarmee ze werken. Die diepe optimalisatie is er niet aanwezig omdat zelfs games geregeld struggelen op een 4090, terwijl dit niet zou hoeven. Ontwikkelen tussen pc en console is nog steeds een groot verschil.

1
test

Ik zit niet in de game programming wereld, maar weet wel e.e.a. over architecturen en in het bijzonder dat de Xbox ook "gewoon" op een versie van Windows draait met dezelfde DirectX libraries op eenzelfde x86_64 architectuur als PC's. Waarom zou developen voor een console als de XSX/XSS (of de PS5 for that matter) dan zoveel anders zijn dan voor de PC? De Xbox is in feite gewoon een embedded PC met hele gangbare hardware die vergelijkbaar is met wat je in een normale PC tegenkomt. Dat het speciale onderdelen zijn om in de console form factor te passen betekent niet dat het ineens een heel ander idee is. De interfacing van APIs als DirectX12 en Vulkan blijft hetzelfde lijkt mij. Maargoed, dan benader ik het puur vanuit hardwarelogica. Waar vroeger consoles op compleet andere architecturen werkten, is dat allang niet meer zo. Dus ik vraag me af of er nog wel werkelijk verschil tussen de ontwikkeling zit.

2

De windows versie die erop draait is natuurlijk niet dezelfde versie wat je op je pc draait. Je stelt hier nu zelf de vraag maar je hebt je antwoord al lang op je eigen vraag. Als consoles en pc’s 1:1 gelijk waren qua ontwikkeling. Waarom hebben consoles dan een compleet eigen ontwikkel omgeving nodig dmv devkits en eigen SDK’s/GDK’s? Als het zo gangbaar was, dan had je geen aparte ontwikkel hardware nodig, maar zou je rechtstreeks vanuit de tools op de pc’s een versie kunnen compilen zonder tussenkomst van een devkit of een testkit.

-1

@geeMc Het grote verschil is dat iedere Series X en iedere series S exact gelijk is qua hardware. Iedere PC is weer anders. En dus kan je op een console veel specifieker op de hardware aanpassen. EN dat is waarom je die 2 niet zomaar kan vergelijken. En "vergelijkbare architectuur" Heeft daar niet zoveel mee te maken. Dat maakt alleen wat uit voor het overzetten van de software. Maar daarna moet het optimaliseren nog beginnen.

0

@Yenilla "Het grote verschil is dat iedere Series X en iedere series S exact gelijk is qua hardware." Maar dat zou het dan toch juist makkelijker moeten maken om je geen te optimaliseren voor de Series S? Ik kan me voorstellen dat het een uitdaging KAN zijn doordat de hardware minder aan kan.

0

In dit geval niet omdat de eis is dat er zowel een Xbox Series S versie is als Series X versie moet zijn. Je bent gelimiteerd met de hardware die je hebt. Op de pc is het een kwestie van brute forcen en is het aan de gamer om aan te passen naar wens. Echter zorgt dit er juist weer voor dat er teveel verschillen zijn in performance en het kost de ontwikkelaar ook meer tijd om te optimaliseren voor de gpu drivers. Je zal op de pc dus eigenlijk ook nooit alles uit je hardware halen omdat het niet optimaal benut wordt. Zoals in zei, als het gangbaar was dan waren er ook geen devkits nodig. Architectuur zegt idd niet dat het ook 1:1 zal werken.

0

Aanbevolen voor jou