Het ID@Xbox-programma is al jaren een bron van interessante indiegames, en tijdens de jaarlijkse presentatie op 26 maart onthulden onafhankelijke makers vier nieuwe spellen die binnenkort op Xbox verschijnen.
Nightscape | Mezan Studios
Nightscape is een tweedimensionaal singleplayeravontuur dat zich afspeelt in fictieve wereld geïnspireerd door oud-Arabische culturen. De sterren zijn naar de aarde gevallen en het is aan Nightscape’s protagonist Layla om ze te vinden en terug te zetten in de hemel. Hierbij wordt ze geholpen door haar vriendelijke sidekick ‘Goat Kid’, een vliegend geitje dat symbool staat voor de Poolster en haar helpt de donkere wereld te navigeren.
De sterren die Layla terugzet geven haar bijzondere krachten die haar helpen de omgevingspuzzels op te lossen en verschillende soorten vijanden die op haar pad komen te verslaan. Zo kan ze bijvoorbeeld windvlagen en regen oproepen. Naast deze krachten heeft ze beschikking tot een boog en een grijphaak. Nightscape lijkt zich voornamelijk te richten op puzzels en verhaalvertelling, met minder nadruk op gevechten. De gameplay oogt dan ook niet echt spannend, maar geeft wel de mogelijkheid om te ontspannen en te genieten van de prachtige artstyle.
Mezan Studios heeft hulp ingeschakeld van culturele astronomen om de interactie met de nachthemel "diepgaand en betekenisvol" te maken. "De Arabische astronomie is rijk, maar geen onderdeel van mainstream cultuur," aldus de ontwikkelaar. "We zagen dit als een gelegenheid om een inspirerend verhaal te vertellen, gebaseerd op eeuwen aan overgeleverde kennis en tradities."
Nightscape komt naar Xbox, pc en PlayStation. De officiële releasedatum is nog niet bekend.
Botany Manor | Balloon Studios
Botany Manor is een puzzelgame die helemaal in het teken staat van planten en tuinieren. De speler kruipt in de huid van Arabella Greene, een gepensioneerde botanicus die na een lange carrière een enorm assortiment aan zeldzame planten heeft verzameld. Verspreid door haar Engelse landhuis en tuinen kan ze aanwijzingen vinden die haar helpen haar zeldzame planten te verzorgen en tot bloei te brengen. Alles wat ze over haar planten ontdekt brengt haar een stukje dichter bij het afronden van haar onderzoek naar ‘vergeten flora’.
Botany Manor ziet eruit als een cozy game waarmee je kan wegzakken in een vredige, serene omgeving. Daarnaast lijkt vooral toegankelijk voor een breed publiek. "We wilden de puzzels niet te moeilijk maken, maar natuurlijk ook niet te simpel," vertelt Laura de Mey, creative director van Balloon Studios. "De uitdaging zit vooral in hoeveel aanwijzingen je moet vinden en stappen je moet volgen om dingen te ontdekken. We hebben er bewust voor gezorgd dat er geen tijdsdruk is en dat niets te ingewikkeld is, om zo min mogelijk druk op de speler uit te oefenen."
Botany Manor komt op 9 april naar Xbox One, Xbox Series S/X, pc en Nintendo Switch.
Jump Ship | Keepsake Games
Jump ship is een "mission based" co-op-ruimteavontuur. Hoewel de game ook alleen kan worden gespeeld, staat teamwork centraal en halen spelers er volgens de ontwikkelaar met zijn vieren het meeste plezier uit. Samenwerken als een eenheid tijdens de gevechten is namelijk de sleutel tot succes. Als crew van een ruimteschip ontdek je verschillende planeten en het heelal en sleutel je ondertussen aan het schip met verschillende upgrades en wapens. Daarnaast heb je de vrijheid om het uiterlijk van het schip naar believen aan te passen.
Jump Ship ziet er clean uit en is duidelijk met liefde gemaakt door een klein, gemotiveerd team. De gameplay en stijl overtuigden ons echter nog niet, al hebben hebben we de game uiteraard nog niet gespeeld. De game haalt verder onder andere inspiratie uit games als Left 4 Dead. "De vijanden en hun design moedigt spelers om bij elkaar te blijven," aldus regisseur Filip Coulianos. ‘Dat is iets wat we zeker meegenomen hebben in onze game.’
Jump Ship is beschikbaar in Early Access op pc en komt op een nog onbepaalde datum naar Xbox.
Still Wakes the Deep | The Chinese Room
Still Wakes the Deep is een first-person horrorgame die zich afspeelt in 1975 aan boord van een booreiland dat op instorten staat. Het is aan spelers de taak om kosten wat het kost de bemanning te redden en zich een weg te banen door de overstroomde hallen en het door de storm vernietigde dek, in een poging te ontsnappen van een angstaanjagend onbekend gevaar dat altijd op de loer ligt. Eén van de sterkste aspecten van de game lijkt de focus op realisme te worden. De Schotse stemacteurs, het in detail nagebootste booreiland en het feit dat spelers geen wapens hebben om zichzelf mee te verdedigen, laten de game onaangenaam ‘echt’ aanvoelen, wat in het horrorgenre allesbehalve misplaatst is.
Ontwikkelaar The Chinese Room, bekend van onder andere Dear Esther en Everybody’s Gone to the Rapture, haalt veel van haar inspiratie voor Still Wakes the Deep uit horrorfilms uit de jaren 70 en 80. "Eén van de grootste inspiratiebronnen was de film The Thing," vertelt lead designer Rob McLachlan. "Onze intentie was dat de sfeer van de game authentiek zou voelt en doet denken aan het horrorgenre van die tijd. Die klassieke horror mixen we met de menselijke emoties op het booreiland." McLachlan omschrijft het gevoel van de game als een kruising tussen het werk van Stanley Kubrick en Ken Loach.
Still Wakes the Deep is vanaf 18 juni te spelen op pc en Xbox series S en X.