Deathloop ontstond uit twijfel over Dishonored 3
Bethesda wilde dat Arkane een kleinere game maakte
Deathloop werd ontwikkeld omdat Bethesda niet zeker wist of men een derde game in de Dishonored-reeks wilde uitbrengen.
Dat laat Raphaël Colantonio, de oprichter van ontwikkelaar Arkane Studios, weten aan Rock Paper Shotgun. Bethesda vroeg de studio of het een kleiner, experimenteel project kon pitchen terwijl de uitgever nadacht over de toekomst van Dishonored.
"Bethesda wilden dat we iets gingen ondernemen. Ze wisten niet wat we na de Dishonored-games gingen doen. 'Willen we Dishonored 3? Ik weet het niet, laten we eerst iets kleins en simpels maken.'"
Tijdens de ontwikkeling groeide Deathloop echter uit tot iets groter, zo vertelt Colantonio. "Dat was het grappige: 'Nee, we willen Dishonored 3 niet hebben, maar kunnen jullie ons een kleine game pitchen, iets met multiplayer en misschien microtransacties, misschien met veel gerecyclede elementen, zoals een roguelike.'"
Dat liep uiteindelijk iets anders. "Uiteindelijk zou het evenveel hebben gekost om Dishonored 3 te maken. Maar goed, het was gewoon niet het juiste moment." Overigens is eerder wel bevestigd dat Deathloop en Dishonored zich in hetzelfde universum afspelen.
De volgende game van Arkane is Redfall, dat op 2 mei uitkomt op Xbox Series X en S, pc en Game Pass.