Death Stranding: Director's Cut plots verkrijgbaar op Xbox Series-consoles
De IP is nu volledig eigendom van Kojima Productions
Death Stranding: Director's Cut is vandaag uit het niets verschenen voor Xbox Series X en S.
De game, die wordt uitgegeven door 505 Games en is ontwikkeld door Kojima Productions, is daarnaast ook op de Microsoft Store verkrijgbaar. Het oorspronkelijke Death Stranding kwam vijf jaar geleden uit op PlayStation 4, en enkele jaren geleden verscheen de Director's Cut al op PlayStation 5 en uiteindelijk Mac, iPhone/iPad en pc. De Xbox- en Microsoft Store-versie kan daarbij tijdelijk met vijftig procent korting worden aangeschaft.
Kojima Productions heeft daarnaast laten weten dat ze nu de volledige eigenaar zijn van de Death Stranding-IP, en dat ze de franchise daardoor naar nog meer systemen kunnen brengen. Sony was de uitgever van de PlayStation-versies van de game. Dat bedrijf geeft ook het vervolg Death Stranding 2: On the Beach uit in 2025 - het is dus zo goed als zeker dat die game op zijn minst tijdelijk exclusief op PlayStation 5 verschijnt.
De PS5-versie van Death Stranding: Director's Cut ontving een 9,5 op Gamer.nl: "Death Stranding Director’s Cut zit vol grote en kleine aanpassingen. Sommige aanpassingen maken de game net wat toegankelijker, terwijl anderen, zoals het racecircuit, het toch al grote contrast tussen de bloedserieuze en de luchtige kant van de game verscherpen. De Director’s Cut is hoe dan ook de betere versie van Death Stranding. Een editie die een tweede doorloop rechtvaardigt, maar ook zeker een eerste kennismaking met deze bijzondere game beter maakt."
Death Stranding is zoals gezegd ontwikkeld door Kojima Productions. Sterker nog: het was de eerste game van de studio die werd opgericht door Metal Gear-bedenker Hideo Kojima nadat hij Konami verliet. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Volgens Kojima Productions hebben op moment van schrijven zo'n 19 miljoen mensen de game gespeeld.