Dead Space is geen overbodige remake
Nieuws

Dead Space is geen overbodige remake

In veertien jaar tijd is er veel veranderd, maar Dead Space staat nog altijd bovenaan vele lijstjes met beste horrorspellen. Volgend jaar zou de game echter wel eens plaats kunnen maken voor de remake, want door diens groteske graphics, sterk verbeterde audio en nog menselijkere hoofdpersonage belooft het de ultieme versie van Dead Space te worden.

Van de buitenkant lijkt de USG Ishimura niet bepaald interessant, maar wie Dead Space heeft gespeeld weet dat het zwevende stuk metaal met zijn monotone kleurenpalet onvergetelijke horror huisvest. Het is ook niet voor niets dat wanneer je het ruimteschip in beeld ziet komen in de Dead Space-remake – we mochten de eerste drie hoofdstukken van het spel spelen – je hartslag gelijk omhoog schiet. Want van buiten is de Ishimura nog steeds zo nietszeggend als bijna anderhalf decennium geleden, maar je weet dat zodra Isaac Clarke een diagnose van het ruimteschip bekijkt, hij – en in het verlengde daarvan jij – er helemaal alleen voor staat. En de Necromorphs zich zullen laten gelden.

©GMRimport

Creatief met ledematen

Die Necromorphs zijn net als de rest van de game voorzien van een mooie, nieuwe laag verf – al is ‘mooi’ misschien niet het juiste woord als we het over de overgenomen lijken van de Ishimura-bewoners hebben. Na het zien van de vernieuwde ‘aliens’ uit Dead Space kun je in ieder geval niet anders dan concluderen dat de extra details van deze monsters enorm bijdragen aan hoe graag je ze zou willen ontlopen. Het is nog duidelijker te zien dat ze ooit mens waren; niet alleen aan de gezichten die er vaak nog (half) aan hangen, maar ook aan alles wat er aan de binnenkant zit.

Door het nieuwe peeling-systeem zie je die binnenkant nog beter en vaker dan veertien jaar geleden. Ontwikkelaar Motive heeft de Necromorphs namelijk opnieuw opgebouwd met verschillende lagen. Isaac schiet huid, pezen, spieren en botten kapot, en hoe dat eruitziet hangt af van de hoek waaruit hij richt, maar ook welk wapen hij gebruikt. Dat geeft de speler meer ruimte om zijn creativiteit de vrije loop te laten, bijvoorbeeld door dezelfde ledemaat met verschillende wapens te beschieten. Een schot van de Pulse Rifle laat niets over van de huid, terwijl een zaag uit de Ripper een arm aan een paar pezen laat bungelen. 

©GMRimport

Vertrouwd, maar niet oud

De Necromorphs komen net als in 2008 uit vrij voorspelbare hoeken kruipen, in ieder geval gedurende de eerste hoofdstukken. Grote, rechthoekige luchtschachten in de muren zijn zelden veilig, terwijl ze ook vaak uit het plafond komen vallen of uit een afgrond komen kruipen. Sommige dingen veranderen dus nooit, maar dat geeft wel aan dat Motive ook op het gebied van gameplay het origineel niet helemaal uit het oog verliest. Hetzelfde valt enigszins te zeggen over de locatie. De Ishimura is een bekend strijdtoneel, maar je kunt niet volledig afgaan op de kennis die je in het origineel opdeed.

Het ruimteschip heeft tal van nieuwe gangen en verbindingen tussen de bekende locaties die Isaac bezoekt om het te kunnen repareren. Er zijn ook enkele nieuwe kamers die je niet verplicht bent om te bezoeken, maar waar je wel handige spullen kunt vinden en meer te weten komt over de Ishimura en zijn bewoners. Tussendoor zijn enkele nieuwe obstakels geplaatst, al is het in de eerste drie hoofdstukken vooral een kwestie van het oplossen van dezelfde omgevingspuzzels als in het origineel. Vaak met behulp van Stasis, de blauwe straal die Isaac kan ‘schieten’ en zowel objecten als vijanden tijdelijk vertraagt. Dat is nog altijd een uitstekende manier om zowel de omgeving te manipuleren als jezelf wat ademruimte te geven in gevechten.

Hoewel de omgevingen bekend voorkomen, versterken nieuwe grafische technieken vanaf minuut één het beklemmende gevoel dat de Ishimura altijd al gaf. De contrasten zijn groter, waardoor je nog minder duidelijk kunt zien of er in het donker een Necromorph schuilt. En ze zijn dramatischer, waardoor bijvoorbeeld het Medical Deck een nog diepere indruk achterlaat. Met bloed bedekte bedden zijn opgelicht, beschadigde schermen aan de muren laten medische foto’s van de door Necromorphs overgenomen bemanning zien, en even verder onthullen groen opgelichte reageerbuizen dat iets is ontsnapt. De omgeving vertelt op deze manier meer verhalen - een enorm pluspunt voor deze remake.

©GMRimport

©GMRimport

Menselijker

Het verhaal is een belangrijk punt voor Motive. Dat wordt meer gelijkgetrokken met de lore die Dead Space 2 en 3 aan het universum toevoegden, met als resultaat onder andere een hoop nieuwe tekstbestanden om te lezen. Toch loopt het spel niet op de zaken vooruit en is het vooral gefocust op Isaacs eenzame strijd tegen een onbekende vijand. Maar waar Isaac in het origineel een nietszeggend personage was, laat hij in de remake uitgebreid van zich horen. Zijn stem wordt ingesproken door dezelfde acteur als in de vervolgen, Gunner Wright, en dat draagt bij aan de menselijkheid én geloofwaardigheid van het hoofdpersonage.

Die menselijkheid spreekt ook uit de momenten waarop Isaac niet deelneemt aan een dialoog of in zichzelf praat, met dank aan wat Motive de ‘Intensity Director’ noemt. Dat houdt in dat de game gaandeweg bepaalt hoe de gangen en zijkamers van de Ishimura worden gevuld met onder andere rook, lichteffecten en Necromorphs. Je kunt aan Isaac zien en vooral horen wanneer hij deze stressvolle momenten ervaart. Al deze factoren beïnvloeden Isaacs hartslag en ademhaling, én welke geluiden hij maakt. Het verhoogt het gevoel van dreiging op subtiele wijze. Elke horrorervaring is gebaat bij een menselijk middelpunt, dus ook wat dat betreft lijkt de remake het origineel te overstijgen.

©GMRimport

Toch valt er ook op een negatieve manier te gruwelen van de previewversie van Dead Space. De bugs stapelen zich in rap tempo op; Stasis-puzzels werken niet mee, een deur gaat niet open terwijl dat wel zou moeten, Isaac kan ineens niet meer bewegen, explosies zijn funest voor de framerate en afgehakte lichaamsdelen bewegen spastisch rond. Ook keldert de framerate van deze versie naarmate je langer speelt, wat erg jammer is gezien de game een ‘onafgebroken’ ervaring wil bieden door laadschermen weg te laten en de gehele game – inclusief filmpjes – in één shot te laten afspelen. Motive heeft nog even de tijd om deze problemen op te lossen. Hopelijk lukt dit ze, want dan belooft dit de beste versie van Dead Space te worden.

Dead Space komt op 27 januari 2023 uit voor pc, Xbox Series X en S en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!