Consolegeneraties zijn dood
Nieuws

Consolegeneraties zijn dood

Consolegeneraties zijn dood. Microsoft omarmde al vol overgave een strategie die generaties oversteeg. Sony hield nog even vol met hun “we believe in generations”-mantra, maar komt daar inmiddels ook schoorvoetend op terug. Het is de nagel aan de doodskist van een traditionele denkwijze; een vloek én een zegen.

Ik snap het wel hoor. Ontwikkelingstijden lopen op – zeker nu vanwege corona – en de nieuwe generatie spelcomputers is nog altijd slechter verkrijgbaar dan een voedzame maaltijd tijdens een gamebeurs. Dan zou je vanuit zakelijk perspectief toch wel gek zijn om die gigantische, bestaande userbase van PlayStation 4-bezitters plotsklaps aan de kant te schuiven. Er zijn nou eenmaal 110 miljoen PS4-bezitters tegenover nog net geen 8 miljoen PS5-bezitters. Tel uit je winst.

Geld is ook belangrijk

Die grotere afzetmarkt is niet alleen voor Sony als uitgever belangrijk, maar ook voor de ontwikkelaars. De inzet is voor hen tegenwoordig torenhoog. Bend Studio mocht bijvoorbeeld niet aan een vervolg op sleeperhit Days Gone beginnen, omdat veel mensen die game pas ontdekten in de uitverkoop of als gratis PlayStation Plus-game. Daardoor leverde het spel in Sony’s ogen te weinig op. Zo simpel is het: geen geld, geen games. En geen afzetmarkt (of een significant kleinere afzetmarkt), is geen geld (of significant minder geld). Het is in dat licht dus misschien maar goed dat Sony voor nu afwijkt van de traditionele generatiestrategie. Dat geeft zoveel mogelijk mensen de kans om van een game te genieten en dus ontwikkelaars de kans om toffe games te maken.

Het is ook een kleine pleister op de wonde voor eenieder die nog geen PlayStation 5 heeft bemachtigd – of er simpelweg het geld niet voor over heeft. Ook Horizon Forbidden West, de nieuwe God of War en Gran Turismo 7 kun je straks gewoon op jouw PlayStation 4 spelen. Je mist misschien wel Returnal en Ratchet & Clank: Rift Apart, maar dat soort ‘next-gen exclusives’ blijven zoals het er nu naar uitziet in de minderheid. Dan neemt de absurde vraag misschien ook een beetje af, wordt de PS5 een minder interessant scalp-object, en kan de hele markt een beetje tot rust komen.

©GMRimport

Returnal als wortel voor mijn neus

Toch vind ik Sony’s omslag doodzonde. Ik ben een van die lucky few die wel een Xbox Series X en een PlayStation 5 heeft weten te bemachtigen, maar ik heb nog zelden iets gezien waarvan ik echt dacht: “wow, dit is nieuw, dit was eerder niet mogelijk”. Terwijl in de aanloop naar de nieuwe generatie van alles was beloofd. Dat ging verder dan ray-tracing en hogere framerates – technieken die je op zwakkere hardware relatief makkelijk kan uitschakelen of terugschroeven. Vooral dankzij de flitsend snelle SSD-opslag zouden games écht nooit meer hetzelfde zijn. Ik hoor Mark Cerny nog orakelen over de hoeveelheid prullenbakken in Spider-man.

Returnal bood een goed voorproefje van wat er mogelijk is. Het gaat er niet om dat zo’n laadscherm korter in beeld is – dat geloof ik allemaal wel bij de cross-gen games. Het gaat erom dat een game fundamenteel anders kan zijn als laadtijden volledig worden geëlimineerd. Ik zie Returnal niet zo snel werken op een PlayStation 4. Niet omdat de resolutie of framerate omlaag zou moeten (al zou dat bij die game al een gemis zijn), maar vooral omdat die instant actie kernonderdeel van de game is. Omgevingen worden nagenoeg instant geladen en barsten van de begroeiing en de details. Nog belangrijker: wanneer je doodgaat, sta je gelijk weer op. Dat klinkt simpel, maar is heel belangrijk voor het punt dat Returnal wil maken. De gehele ervaring zou niet hetzelfde zijn met een laadscherm, hoe kort het ook duurt. Zulke ervaringen wil ik; daarom heb ik een next-gen console.

©GMRimport

De games uit Sony’s eigen stal hebben hun consoles altijd tot het uiterste gedreven. Dat waren juist games van het kaliber God of War, Horizon en Gran Turismo. Dat soort games waren altijd juist de ultieme manier om te zien wat je PlayStation kon doen. Zo hoort het ook: als Sony daarin niet het voortouw neemt, wie dan wel?

Dan maar Ratchet & Clank

Bij kamp-Microsoft wisten we tenminste al dat een game als Halo: Infinite als cross-gen titel zou verschijnen. Daar had ik mij bij neergelegd. Bovendien is de Xbox Series X perfect backward compatible en gaan dankzij cloud saves en smart delivery de vorige en de nieuwe generatie heel harmonieus hand in hand. Microsoft is heel bewust een weg in geslagen om geen nieuwe generatie, maar een ecosysteem te creëren, aangedreven door Game Pass. Daar mag je natuurlijk van alles van vinden, maar die visie is wel al geruime tijd glashelder.

Sony heeft de consolegeneraties altijd uit elkaar willen houden. De matige implementatie van backward compatibility geeft goed aan dat Sony inderdaad in generaties gelooft - of tenminste, geloofde. Het is prima als dat je visie is, maar dan moet je wél over de brug komen met echte system sellers - games die jaren later nog steeds als ijkpunt dienen om aan te geven waar we toen stonden qua techniek. Dat kunnen Horizon en God of War natuurlijk nog steeds wel worden, maar het kan niet anders dan dat ontwikkelaars toch bepaalde ontwerpkeuzes moeten maken die niet in het voordeel van de PlayStation 5 gaan uitpakken.

©GMRimport

Ik heb nu maar al mijn zinnen op Ratchet & Clank gezet, misschien wel de enige echte big budget triple-A next-gen game van dit jaar. Het is misschien zelfs wel het einde van een tijdperk waarin Sony met hun games voorop loopt. En dat terwijl de nieuwe generatie nog niet eens één kaarsje mag uitblazen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!