Company of Heroes 3 is sterk als vanouds
Reviews

Company of Heroes 3 is sterk als vanouds

Na bijna tien jaar afwezigheid keert de Tweede Wereldoorlog-rts van Relic Entertainment terug. Na de veldslagen in Frankrijk en de Sovjet-Unie doen spelers nu de dorpen van Italië en de woestijnen van Noord-Afrika aan om aan de frontlinies te vechten.

Company of Heroes 3 pakt vooral veel van de belangrijke aspecten van de vorige games en verbetert ze. Zo moesten spelers in eerdere delen hun gehavende infanterie handmatig voorzien van nieuwe soldaten en moest er zelf een bevel gegeven worden om die infanterie over een muurtje te laten klimmen. Nu gaat dit allemaal automatisch, waardoor je meer tijd kunt stoppen in het delegeren van je leger.

Naast dit soort kleine verbeteringen blijft de gameplay van de Company of Heroes-reeks intact. Gevechten draaien niet zozeer om de grootte van je leger, maar om de positionering en bewapening van je eenheden en het veroveren van de map. Deze maps zijn opgedeeld in verschillende punten om te veroveren voor grondstoffen. Je moet dus wel het veld op om je te laten groeien, wat de game lekker actievol maakt.

©GMRimport

Om de tactische gameplay toch op de voorgrond te houden blijven de gevechten zich op een relatief kleine schaal afspelen. Een paar infanterie-eenheden en vijf tanks is meestal het maximum dat je door het slagveld laat rollen. Dit maakt elk verlies extra zwaar - een grote Tiger-tank kost zoveel grondstoffen dat je die niet meteen kunt vervangen als hij kapotgeschoten is. Het beproefde concept uit de vorige delen zorgt er voor dat spelers van het eerste uur zich snel thuis zullen voelen, maar de keerzijde is dat het geheel – buiten de nieuwe setting – nergens echt verfrissend aanvoelt.

In it for a biscuit!

Company of Heroes 3 heeft vier verschillende facties om uit te kiezen: het Amerikaanse leger, het Britse leger, de Duitse Wehrmacht en de Deutsches Afrikakorps. Deze facties zijn zowel qua uiterlijk als qua gameplay uniek van elkaar, zelfs de twee Duitse facties. Zo zijn de Amerikanen een agressief leger dat snel de vijand kan overspoelen met zwaar gewapende infanteristen. De Afrikakorps kan kapotte tanks weer tot leven wekken met behulp van een speciaal voertuig. Met de Afrikakorps is het vaak zat voorgekomen dat we een schermutseling met meer tanks uitkwamen dan waar we mee begonnen, perfect voor de tegenaanval natuurlijk. Het is wel zuur dat de Italianen geen eigen factie hebben in een game die zich afspeelt aan het mediterrane front. 

Watch on YouTube

De individuele legers zijn verder opgesplitst in verschillende ‘battlegroups’ om uit te kiezen - hier zijn de Italianen wel te vinden. Deze subfacties geven je verschillende speciale eenheden en skills. Zo kan het Britse leger de Indiase artillerie-battlegroup gebruiken voor grote mortieren en Ghurka-soldaten. Dit geeft elk leger hun eigen smaak een maakt elk gevecht dynamisch, omdat je niet weet wat voor speciale eenheden je tegenstander brengt. Een van onze favorieten is de Airborne-battlegroup van de Amerikanen, waarmee we paratroepers achter de linie van onze tegenstanders kunnen gooien.

De persoonlijkheden van de eenheden zijn meestal een essentieel onderdeel van rts-games. Omdat je de hele tijd naar deze soldaten moet luisteren en ze de virtuele dood instuurt, moeten ze interessant zijn. Gelukkig brengt Company of Heroes 3 de soldaten tot leven met veel ingesproken dialoog en animaties. Zo duiken de soldaten in paniek naar de grond als ze onder vuur genomen worden en schreeuwen ze hun frustratie uit als je ze niet op tijd terugtrekt.

De Britse soldaten die “We’re in it for a biscuit!” zeggen na een bevel, of de Amerikaanse sergeant die zijn troepen vertelt dat ze druk moeten lijken om niet lastig gevallen te worden, zorgen ervoor dat deze bundels aan pixels veel meer zijn dan louter nummers in je leger. Als ze neergeschoten worden en bebloed op de grond liggen doet het toch een beetje pijn. 

©GMRimport

De mars naar Rome

Naast de multiplayergevechten tegen andere spelers of de computer heeft Company of Heroes 3 twee campagnes om tijd in te stoppen. In de North African Operation-campagne volgen spelers de Deutsches Afrikakorps tijdens hun opmars in Afrika in verschillende achtereenvolgende missies. Hier leer je de factie beter kennen en volg je buiten de missies het verhaal van burgers in een bezet Benghazi. Het verhaal is goed geschreven binnen de context van de oorlog, maar omdat je als speler niet direct betrokken bent, voelt het vooral als een pauze tussen de gemechaniseerde opmars van Duitse tanks.

Naast de Duitse campagne bezit Company of Heroes 3 een grootschalige en dynamische campagne in Italië. Hier neem je de rol aan van een nieuwe geallieerde commandant die de Britten en Amerikanen tijdens de invasie van Italië naar Rome moet brengen. Dit doe je vanuit een soort van wereldmap waar je legers aanstuurt, vliegtuigen op missie stuurt en artillerie bevelen geeft. Tussen jouw legers en Rome staan dorpen bezet door de Duitsers, forten en andere obstakels zoals de rivaliteit tussen de Amerikaanse en Britse generaals.

©GMRimport

Om deze bezette dorpen te bevrijden stuur je jouw legers naar binnen om het uit te vechten met de Duitsers. Dit neemt dan de vorm van een multiplayerpotje tegen de computer, grote verhaalmissies of kleinschalige schermutselingen. De opmars naar Rome duurt lang, vraagt geduld en kan op elk moment misgaan. Steeds maar weer wilden we net een stap verder, net een nieuwe haven veroveren of nét weer die missie volbrengen. De uren tikten door en het heeft ruim tien uur geduurd totdat we Rome bevrijdden. Daarna kan men indien gewenst de campagne nog eens ervaren op een hogere moeilijkheidsgraad.

Ongepolijst detail

Company of Heroes 3 heeft veel oog voor details in de verschillende soldaten en voertuigen. Zo zijn uniforms uit de geschiedenisboeken gehaald en beven de tanks heen en weer door de krachtige motoren. Hier en daar zijn er wel foutjes te vinden die de illusie kunnen breken. Zo lopen infanteristen soms in elkaar als ze om een hoekje lopen, of hebben de M1 Carbines van de Amerikaanse para’s verkeerde animaties. Het is niet genoeg om de ervaring te verpesten, maar zodra je het ziet blijf je het opmerken.

Meer aan gameplay gerelateerde details uiten zich bijvoorbeeld via de manier waarop tanks gebouwd zijn. Gepantserde voertuigen hebben over het algemeen dikker bepantsering aan de voorkant en de Company of Heroes-games namen dit altijd al mee. In de vorige games leden voertuigen extra schade als ze van achter worden aangevallen. In Company of Heroes 3 geldt dit ook de zijkanten. Ook kunnen infantristen nu op een tank klimmen voor snel transport. 

©GMRimport

Na de laatste open bèta was er veel te doen om het uiterlijk van de voertuigen: ze zouden volgens spelers ‘te schoon’ zijn, alsof ze net uit de fabriek kwamen rollen. Nu rollen ze met de nodige stofvlekken en verfschilfers uit je basis. Na gevechten zijn kogelgaten en brandplekken permanent op voertuigen te zien, zelfs na reparatie. Hierdoor is makkelijk te zien welk vijandig voertuig al eerder ontkomen is aan je wraak.

Company of Heroes 3 is vanwege enkele slordigheden alles behalve perfect en de game weet weinig nieuws te doen ten opzichte van eerdere delen, maar je kunt je afvragen of dat laatste echt nodig is. De ijzersterke gameplay, gestroomlijnde interacties, grote campagnes en het altijd aanwezig oog voor detail zorgen ervoor dat je urenlang je troepen met veel plezier naar de overwinning brengt.

Company of Heroes 3 verschijnt op 23 februari voor pc en moet dit jaar ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X/S komen. De pc-versie is gerecenseerd.

Uitstekend
Conclusie

Company of Heroes 3 bouwt voort op wat de vorige games zo goed maakt. De tactische en tegelijk chaotische manier van oorlogsvoering is dankzij de nieuwe gameplayelementen nog soepeler en vergt minder micromanaging. Door een gebrek aan grote veranderingen voelt het eindresultaat als meer van hetzelfde, maar de liefhebber zal daar vooral blij mee zijn.

Plus- en minpunten
  • Nieuwe setting, grote campagne, gedetailleerde graphics, unieke facties
  • Weinig nieuws onder de zon, details die opgepoetst moeten worden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!