CD Projekt legt herstart ontwikkeling Witcher-spin-off Project Sirius uit
Nieuws

CD Projekt legt herstart ontwikkeling Witcher-spin-off Project Sirius uit

Ontwikkeling is al in een vroeg stadium opnieuw begonnen

CD Projekt Red heeft duidelijkheid gegeven over berichten rondom de ontwikkeling van Project Sirius, een aankomende spin-off van de Witcher-reeks.

Eerder deze maand meldde de ontwikkelaar dat Project Sirius, een van de nieuwe The Witcher-games die in ontwikkeling is, op de schop is gegaan tijdens de ontwikkeling. De game, die in ontwikkeling is bij The Molasses Flood in Boston, is van een "evaluatie" voorzien van diens "schaal en commerciële potentie". Hoewel precieze details niet werden gegeven, leek het bedrijf extra kosten te incasseren om het spel uiteindelijk op het gewenste niveau te krijgen. Het bedrijf leek er daarbij naar te hinten dat een eerdere versie van de game is geschrapt.

Tijdens een gesprek met investeerders heeft chief financial officer Piotr Nielubowicz wat meer duidelijkheid gegeven over de situatie. Volgens hem is het project "nieuw voor ons qua design en formaat" en verschilt het van de "grote producties" waar de ontwikkelaar bekend om staat. "Om competitief te blijven moeten we naar nieuwe manieren zoeken om onze franchises uit te breiden. Tegelijkertijd moeten we onze oorspronkelijke concepten kunnen evalueren, zelfs wanneer de ontwikkeling al begonnen is."

Volgens Nielubowicz was het een "moeilijke beslissing" om de ontwikkeling van Sirius op de schop te nemen, "Maar de juiste". Het project zat in de begindagen niet op één lijn met de filosofie van CD Projekt Red. In plaats van kosten blijven maken voor een game die niet helemaal paste bij de studio, is besloten om al vroeg in het ontwikkeltraject de koers te wijzigen.

Hoe dan ook is er maar weinig bekend over Project Sirius. Afgelopen oktober onthulde CD Projekt Red dat het verschillende The Witcher-games in ontwikkeling had, waaronder een nieuwe trilogie, een game die uiteindelijk een remake van de eerste The Witcher bleek en het hierboven genoemde Project Sirius.

Toen werd gemeld dat Project Sirius "een innovatieve insteek" moest hebben en "een onvergetelijk verhaal voor bestaande The Witcher-fans en een nieuw publiek zal bieden". Het spel zou zich afspelen in het The Witcher-universum, maar zou een breder publiek moeten aanspreken en zowel singleplayer- als multiplayerelementen bevatten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!