De blinde gamer Steve Saylor mocht alvast aan de slag met de toegankelijkheidsopties voor blinden in Forza Motorsport.
Hij deelt zijn ervaringen in de video die hieronder te bekijken is. In de video is te zien en te horen hoe de game blinden een handje helpt. Blinde spelers kunnen audiohints aanzetten, zodat ze kunnen horen wat er op de racebaan gebeurt.
Zo kan het geluid van de automotor alleen van links of rechts komen om aan te geven welke bocht spelers moeten maken. Een piepgeluid laat daarnaast weten wanneer spelers de zijkant van de weg naderen. Ook zijn er audiohints die aangeven wanneer er geschakeld moet worden.
Al met al is Saylor positief over de opties, maar hij geeft als kanttekening dat het tijd en moeite kost om alles goed in te stellen. Toch ziet hij dat laatste wel als iets positiefs. "Dit geeft spelers de kracht om aan te passen wat ze nodig hebben. Het is meer bewijs dat toegankelijkheid niet betekent dat je de game makkelijker moet maken voor gehandicapten. Het geeft ons de tools om écht te spelen en beter te worden", concludeert hij.
Saylor is blind en helpt gameontwikkelaars als toegankelijkheidsconsulent bij het toegankelijker maken van games. Hij werkte onder andere voor uitgevers als Ubisoft en EA en hielp Naughty Dog bij de ontwikkeling van The Last of Us: Part 2.
Forza Motorsport komt op 10 oktober uit op Xbox Series X en S en pc. Turn 10 heeft de ambitie uitgesproken om van de game de meeste toegankelijke tot dusver te maken.