Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets
Gamer.nl
Nieuws

Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets

Dat moet Activision verplicht aangeven op Steam

Activision heeft bevestigd dat er assets in Call of Duty: Black Ops 6 zitten die met kunstmatige intelligentie zijn gegenereerd.

Dat meldde het bedrijf op de Steam-pagina van de game. Ook op de Steam-pagina van Call of Duty: Warzone wordt het volgende gemeld: "Ons team gebruikt generatieve AI-tools om bepaald in-game materiaal te helpen ontwikkelen."

Valve verplicht ontwikkelaars al enige tijd bij hun games op Steam te vermelden dat er materialen in zitten die met AI zijn gegenereerd. Daarom heeft Activision deze melding nu schijnbaar toegevoegd. Sinds kort kunnen mensen ook filteren op een AI-tag, zodat het mogelijk is om games die hier gebruik van maken te negeren.

Eind vorig jaar ontstond er al controverse rondom het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie in Call of Duty. Op een laadscherm van Black Ops 6 verscheen er artwork van een Kerstman-zombie. Opvallend genoeg had de zombie in kwestie zes vingers, waardoor de theorie ging dat het artwork was gecreëerd met behulp van AI.

Hoewel het bericht op Steam niet aangeeft op wat voor manieren AI wordt gebruikt in Black Ops 6 en Warzone, is het waarschijnlijk dat voor elementen als laadschermen en banners - zoals de hierboven genoemde Kerstman-zombie - AI wordt toegepast. Er gaan ook geruchten dat sommige stemmen die later aan de game zijn toegevoegd - bijvoorbeeld voor nieuwe Zombies-maps - met AI zijn gecreëerd.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van - waaronder Activision-eigenaar Microsoft - maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!