Als het aan Marcus Morgan, de vicepresident van operations bij Obsidian Entertainment, ligt, zal de studio achter Avowed en The Outer Wolds minstens honderd jaar bestaan.
Dat liet hij deze week weten op de DICE Summit (via PC Gamer). De studio bestaat dit jaar 22 jaar, dus er zijn nog 78 jaren te gaan. Volgens Morgan wil de studio deze lange levensloop bereiken door relatief kleinschalig en wendbaar te blijven, en ontwikkeltalent vast te houden.
Daarbij stelt het bedrijf, dat inmiddels onderdeel uitmaak van Microsoft, ook realistische verkoopdoelen. De ontwikkelaar gaat er van uit dat elke game een "mild succes" wordt, en met dat in het achterhoofd wordt bepaald hoeveel er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van een game.
Deze strategie heeft er ook voor gezorgd dar Obsidian expres geen diverse internationale studio's heeft geopend en juist vaak samenwerkt met bestaande studio's die meehelpen met gameontwikkeling. Dit verkleint het risico voor Obsidian, omdat het complete bedrijf relatief klein kan blijven en de bedrijfscultuur makkelijker intact blijft.
Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. In het spel kunnen spelers zowel magie gebruiken als met geweren schieten. Mensen kunnen zelfs 'dual casten'.
Avowed is vanaf 18 februari 2025 verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat dan ook op Xbox Game Pass. Mensen die een speciale editie hebben gereserveerd kunnen de game nu al spelen.
Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."