Avowed draait minstens in 30 frames per seconde op Xbox-consoles

Avowed draait minstens in 30 frames per seconde op Xbox-consoles

'Je hebt niet noodzakelijk 60 fps nodig'

Obsidian mikt op 30 frames per seconde voor de Xbox Series X en S-versie van de aankomende actie-rpg Avowed.

Dat heeft art director Matt Hansen laten weten in de Iron Lords-podcast. 30 frames per seconde is het minimum waar de ontwikkelaar op mikt. "Het is een first-person-singleplayergame, je hebt niet noodzakelijk 60 frames nodig. En dat geeft ons de mogelijkheid meer sappige speciale effecten en lichteffecten toe te voegen."

Hij vervolgt: "Het is een wisselwerking waar we in een vroeg stadium voor kozen en daar zijn we heel blij mee. De game draait behoorlijk vloeiend voor een spel dat visueel zo vol zit, en dat was altijd ons doel."

Overigens is het niet ongebruikelijk dat er ergens na release van een Xbox-game nog een optie voor 60 frames per seconde wordt toegevoegd. Dat werd bijvoorbeeld ook met Starfield gedaan, dat op release op Xbox ook alleen in 30 fps draaide.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Onlangs bleek al dat de game minstens tien verschillende eindes heeft.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Oké dat het zo is, maar wel een slecht excuus. Typische marketing praat. Maar ach, als ik het ga spelen zal het op de PC zijn.

1
test

Let maar op dat na een jaar komt er een update dat het wel 60 fps draait. Snap niet waarom ze het er gewoon niet op doen.

[Reactie gewijzigd door hulstpower op 23 augustus 2024 - 16:48]

-1
test

Is het nou echt zo lastig om de speler gewoon de keuze te geven tussen fps of visuele kwaliteit? Voor mij is 30fps voor een first person game wel degelijk storend. Ik begin me langzaam af te vragen of de development software van Xbox misschien wel brak is. Redfall, Starfield, Forza Motorsport, Hellblade 2 (volgens mij)en nu ook Avowed die of uitrollen met alleen een 30fps modus, of er belachelijk slecht uitzien... Of beiden in het geval van Redfall. Dat, of de betreffende studios zijn gewoon niet competent genoeg gezien andere games wel prima uitzien en op 60fps draaien, ook 3rd party. Ik keek enorm uit naar deze game maar als het 30fps wordt vergaat de zin me eigenlijk al meteen.

4
test

Snap ik. Ik accepteer het zelf ook niet dat ik die keuze niet krijg. In veel andere games heb ik die keuze namelijk wel, dus ik geloof ook niet dat het de moeite is om zo'n optie ook in deze game toe te voegen. En elk excuus dat het een keuze vanuit de ontwikkelaar geloof ik niet. Waarom kan je de PC versies dan wel op een hogere framerate draaien? Als het jouw keuze is om 30 fps te draaien, kun je dat ook op een PC forceren. Soms denk ik inderdaad ook dat het zijn van een ontwikkelaar heel erg veranderd is en/of dat ze gewoon (op bepaalde vlakken) minder goed zijn. Ik kan het ook niet, laat dat duidelijk zijn, maar ik ga het daarom ook niet als carrière kiezen. Durf gewon eens eerlijk te zijn en zeg dat het op het moment (nog) niet gelukt is om het op 60 fps draaiende te krijgen. Ze denken dat dat te negatief is tegenover de console, maar eerlijkheid wordt wat mij betreft beloond.

[Reactie gewijzigd door Paasei op 23 augustus 2024 - 19:21]

0
test

Precies. Het lijkt me ook niet al te ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen op bijvoorbeeld 1080p. Ik heb liever 1080p en 60fps dan 4k en 30fps.

0

Dit omschrijft 100% mijn gevoel. Had hier verdomme echt zin in.

0

Het wordt voor mijn gevoel wel weer erg uit zijn verband gerukt allemaal. Het is niet handig verwoord, dat is zeker ook waar. Het complete bericht vanuit het interview: ""Performance is one of the last things we figure out, right? Our core target is 30 frames per second ->bare minimum<- that's the expectation. It's a first-person, single-player game; you don't necessarily need that 60 frames - and that allows us to get a lot juicier with the effects, lighting and all this other stuff. It's a trade-off we opted to make relatively early and we're really happy with that. I mean, the game's running pretty smooth for how visually dense it is, and that was always our goal. As far as a greater understanding of performance spec, we're still figuring all of that out - it's one of the last things you do." De laatste alinea geeft aan dat het nog helemaal niet zeker is of 30fps de enige keuze gaat zijn bij release. Wellicht is er wel een 40fps of 60fps optie. Of niet. We weten het niet, totdat de game uit is. De manier hoe het nu gedeeld wordt via de (sociale) media levert veel kliks op en wakkert weer lekker de kansloze "console war" aan, maar is niet perse de waarheid.

[Reactie gewijzigd door Marcopolo op 24 augustus 2024 - 13:55]

-1

Aanbevolen voor jou