Ontwikkelaars van Arkane Studios hadden gehoopt dat Microsoft Redfall zou annuleren of rebooten toen het bedrijf Zenimax kocht.
Dat blijkt uit een lang verslag van Bloomberg, dat de ontwikkeling van de geplaagde game onderzocht. "De overname gaf sommige werknemers van Arkane hoop dat Microsoft Redfall zou annuleren of, nog beter, zou rebooten als een singleplayer-game, volgens bronnen dicht bij de productie. In plaats daarvan hield Microsoft afstand", schrijft de site.
Bloombergs Jason Schreier concludeert na zijn onderzoek dat Redfall te lijden had onder een gebrek aan regie en visie. De eerste ontwikkelingsjaren zou de game veel gaan draaien om microtransacties, later werd dat teruggedraaid. De game werd gepitcht als een multiplayer Arkane-game, maar volgens Bloomberg wist niemand bij de studio wat dat betekende.
In de laatste maanden zou werknemers worden verteld dat de game nog wel wat zou worden door 'Arkane magic', wat zich op het laatste moment zou moeten manifesteren. Leidinggevenden zeiden dat de game exponentieel beter zou worden als de voltooide art werd toegevoegd en bugs werden opgelost.
Arkane kampte bovendien met een personeelstekort en ervaren werknemers die het bedrijf verlieten. Volgens Schreier was 70 procent van de werknemers die aan Prey werkte, de vorige game van de studio, aan het eind van Redfalls ontwikkeling vertrokken. Mogelijk wilden zij niet aan een multiplayergame werken.