Amerikaanse senatoren trekken aan de bel om Activision Blizzard-overname
Nieuws

Amerikaanse senatoren trekken aan de bel om Activision Blizzard-overname

Vier Amerikaanse senatoren hebben de Federal Trade Commission geschreven om hun zorgen te uiten over de overname van Activision Blizzard door Microsoft.

De Federal Trade Commission (FTC) is een orgaan dat de Activision Blizzard-overname onderzoekt om te beoordelen of het geen oneerlijke competitie op de markt veroorzaakt. De Amerikaanse senatoren Elizabeth Warren, Bernie Sanders, Sheldon Whitehouse en Cory Booker stuurden gisteren een letter naar FTC-voorzitter Lina Khan om hun zorgen over de deal kenbaar te maken.

De brief vestigt de aandacht op ceo Bobby Kotick en stelt dat de overname “de door werknemers gevraagde aansprakelijkheid” in het geding brengt, doelend op de aanklachten over onder andere seksuele intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen Activision Blizzard. Ook stelt de brief dat de overname vakbondsvorming door werknemers bemoeilijkt.

“Meer dan 1800 werknemers van Activision Blizzard hebben een brief ondertekend die vraagt om de aftreding van meneer Kotick bij de organisatie. Microsofts deal met Activision Blizzard beschermt meneer Kotick echter”, zo luidt het. “[De deal] zorgt ervoor dat hij in ieder geval tot 2023 in zijn rol als ceo werkzaam blijft en honderden miljoenen [dollars] winst boekt, met een potentiële gouden parachute ter waarde van meer dan 14,5 miljoen dollar als hij niet vrijwillig vertrekt.”

“Dit gebrek aan aansprakelijkheid, ondanks de oproepen van aandeelhouders, werknemers en het volk om Kotick aansprakelijk te stellen voor de cultuur die hij heeft gecreëerd, zou een onacceptabel gevolg zijn van de beoogde Microsoft-overname”, sluit de brief af.

Een Activision-woordvoerder zegt tegen The Wall Street Journal dat Kotick geen “speciale compensatie” krijgt voor de Microsoft-deal. “Het is een interessante transactie voor alle aandeelhouders, waaronder medewerkers”, voegt ze eraan toe.

Lisa Tanzi, zakelijk vicepresident en algemeen raadsvrouw bij Microsoft, benadrukt tegenover The Wall Street Journal dat Microsoft erop vertrouwt dat Activision Blizzard “progressie zal blijven boeken”, en zegt dat ze die progressie door zullen blijven trekken als de deal rondkomt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!