Alone in the Dark wordt als een spookhuis
Nieuws

Alone in the Dark wordt als een spookhuis

Tegenwoordig denken we bij survival-horror vooral aan Resident Evil. Dankzij nieuwe delen én remakes blijft die serie al decennialang relevant. Dat kan niet gezegd worden over een van de grondleggers van het genre, Alone in the Dark. Als het aan ontwikkelaar Pieces Interactive ligt, komt daar volgend jaar verandering in.

Alone in the Dark kent een bewogen geschiedenis. Na de originele trilogie aan het begin van de jaren 90 waagden steeds andere ontwikkelaars zich aan de naam, met een zwalkende verhaallijn en wispelturige kwaliteit als gevolg. Matige filmadaptaties verzwakten de ooit zo legendarische merknaam verder af. Dat mogen we echter allemaal vergeten, want de nieuwe Alone in the Dark neemt ons terug naar Derceto Manor, het spookhuis uit het allereerste deel, dat in 1992 uitkwam.

Herinterpretatie van het origineel 

Toch is Alone in the Dark geen remake van het origineel. Schrijver Mikael Hedberg, een veteraan uit de industrie die eerder werkte aan onder andere Amnesia en Soma, omschrijft het in gesprek met ons meer als een 'wat als'-scenario. Het origineel begint met de zelfmoord van Jeremy Hartwood. In dit deel pleegt Hartwood geen suïcide, maar staat wel op het punt dat te doen. Hij schrijft zelfs al zijn afscheidsbrief. Emily Hartwood, zijn nichtje, ziet bovendien in een droom haar oom wél zelfmoord plegen. Die combinatie van vreemde gebeurtenissen zet Emily ertoe om privédetective Edward Carnby in te schakelen en naar Derceto Manor te gaan.

©GMRimport

Vervolgens kun je zelf kiezen als wie je speelt: Emily of Edward. Hoewel de twee in principe aldoor samen zijn, legt Hedberg uit dat jouw personage de hoofdrol vertolkt in het verhaal. De verhalen verlopen daardoor net wat anders, en Hedberg laat zelfs nog ontglippen dat je als speler keuzes moet maken die het verhaal verder beïnvloeden. Tussentijds wisselen tussen de personages is geen optie. Het is de bedoeling om Alone in the Dark meerdere keren te spelen.

Grace in the Dark 

De vraag is dan natuurlijk of de game ook de moeite waard is om meerdere keren te doorlopen. Gelukkig kunnen we zelf ook al een stukje spelen. Deze demo is geen onderdeel van de volledige game, en is ontworpen als dwarsdoorsnee om in sneltreinvaart de atmosfeer van Alone in the Dark mee te kunnen proeven. Er zitten dan ook geen gevechten in, want de ontwikkelaar wil nu focussen op de sfeer en niet op doodgaan.

©GMRimport

In de demo spelen we als Grace Saunders, een personage dat fans wellicht nog kennen uit Alone in the Dark 2 uit 1993. Zij kreeg toen ook al de hoofdrol in de speelbare demo Jack in the Dark, en als ode wordt deze demo voor de nieuwe game dan ook Grace in the Dark genoemd. In ongeveer een kwartier tot een half uur dolen we door Derceto Manor, waar zeker niets is wat het lijkt. Door een deur zien we het groene gras en bomen, maar als een windvlaag de deur dichtslaat en we 'm zelf openen, zit er gewoon een nieuwe kamer achter. Zo verandert de omgeving nog een paar keer waar we bijstaan. Dat is natuurlijk niet uniek binnen het genre, maar zet wel gelijk de juiste toon.

Spookhuis barstensvol sfeer 

Alone in the Dark moet het immers niet hebben van smerigheid, en het is ook niet de bedoeling dat je als speler alleen maar vreest voor je virtuele leven als er vijanden in de buurt zijn. Er zitten wel gevechten in - in een trailer zien we Emily met een dubbelloops jachtgeweer schieten en Edward draagt zijn revolver ook niet voor de sier -, maar Alone in the Dark leunt vooral op de intense sfeer. "Het is in essentie een spookhuis", vat Hedberg samen.

De sfeer is dan ook bijzonder belangrijk voor de game en gelukkig zit dat in deze speelbare demo al gelijk goed. Alone in the Dark is niet grensverleggend mooi, maar de vale kleuren passen bijzonder goed bij de onmiskenbare jaren 30-esthetiek. Het groenbruine kleurenpalet heeft zelfs wat weg van het origineel. Onbehagelijke geluiden zoals luid tikkende klokken, het veranderlijke huis en de mysterieuze personages zetten direct een intrigerende toon, begeleid door sfeervolle ‘moody dark jazz’ of ‘doom jazz’, zoals de ontwikkelaar de muziek zelf omschrijft. Die wordt overigens gecomponeerd door een Nederlander, Jason Köhnen.

©GMRimport

Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat we nog weinig van Alone in the Dark hebben gezien. De ontwikkelaar belooft bijvoorbeeld ook dat we de omgeving buiten Derceto Manor verkennen. De originele game speelde zich volledig af in het huis zelf, maar volgens de lore staat de riante villa ergens in Louisiana. Dat gegeven wordt nu gebruikt, want de dampige bayou is bij uitstek geschikt om als decor van een griezelverhaal te fungeren. De bayou passeerde echter alleen kort de revue in een trailer. Hoe het verkennen van het spookhuis en de omliggende gebieden dus echt in elkaar steekt, is nog even een mysterie.

Nog even geduld hebben 

Desondanks staat Alone in the Dark weer op mijn radar. Na de laatste geflopte games had ik dat eerlijk gezegd niet meer voor mogelijk gehouden. Als liefhebber van games als de moderne Resident Evils, The Evil Within en Alan Wake zie ik veel interessante aanknopingspunten in Alone in the Dark, zoals de onbehagelijke sfeer en veranderende omgevingen. Tegelijkertijd lijkt Alone in the Dark zich van met name die eerste twee te distantiëren door niet erg in te zetten op smerigheid. Het spel belooft dus een eigen weg in te slaan en daar zie ik graag meer van.

Hoelang we nog moeten wachten op meer van Alone in the Dark is helaas nog een beetje onduidelijk. De game staat gepland voor volgend jaar en bevindt zich nu in de alfafase. “Doe zelf het rekenwerk maar”, knipoogt een woordvoerder van de ontwikkelaar. Onze veilige gok is dan aankomend voorjaar. 

Alone in the Dark verschijnt voor Playstation 5, Xbox Series X/S en Microsoft Windows. 

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grootste gedeelte van gamemarkt wil geen Game Pass'
Nieuws

'Grootste gedeelte van gamemarkt wil geen Game Pass'

Microsoft-CEO kreeg in 2021 de keuze om gamedivisie op te doeken

In een artikel van The Information wordt een portfoliomanager van techanalistenbedrijf Macquarie Science and Technology Fund aan het woord gelaten, die meldt dat "het grootste gedeelte van de gamemarkt niet echt op Game Pass zit te wachten".

The Information is een diepgaande zakelijke techsite, voornamelijk bedoeld voor lezers die investeren in technologie- en gamebedrijven. Mensen kunnen artikels op de site dan ook alleen lezen wanneer men een lidmaatschap heeft lopen, dat al snel enkele honderden dollars kost. Artikels op de website zijn vaak dan ook diepgravend en bijgestaan door meerdere experts uit de industrie.

In een artikel over hoe de gamedivisie van Microsoft niet het beoogde resultaat behaalt (via ResetEra), wordt Gus Zinn, een portfoliomanager van techanalistenbedrijf Macquarie Science and Technology Fund, aan het woord gelaten. Hij claimt dat "het grootste gedeelte van de gamemarkt niet op een service zoals Game Pass zit te wachten". Volgens het artikel hebben diverse grote game-uitgevers bedankt voor het plaatsen van hun spellen op Xbox Game Pass in ruil voor betalingen van Microsoft.

Het artikel claimt daarnaast dat Microsoft-CEO Satya Nadella in 2021 de keuze had om de Xbox-divisie op te heffen, of meer gamestudio's te kopen om zo meer leden voor Game Pass te werven. Waarschijnlijk wordt hiermee 2020 bedoeld, want toen begon Microsoft met het proces om Zenimax (en daarmee Bethesda) te kopen, gevolgd door Activision Blizzard. Het artikel oppert dat de eerder gestelde verwachtingen rondom de groei van Game Pass-leden - dat neerkwam op meer dan honderd miljoen leden in 2030 - echter steeds minder haalbaar lijken.

Het zou in ieder geval verklaren waarom Microsoft er sinds vorig jaar een aangepaste strategie op na lijkt te houden, waarbij diverse games die voorheen console-exclusief voor Xbox waren ook naar PlayStation en Switch komen. Er zijn al diverse Xbox-games uitgekomen of aangekondigd voor PlayStation en Switch, waaronder Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Grounded, Doom: The Dark Age en Indiana Jones and the Great Circle, en volgens aanhoudende geruchten zouden ook spellen als Halo: The Master Chief Collection kunnen volgen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come Deliverance 2 zou langste script ooit voor een game hebben
Nieuws

Kingdom Come Deliverance 2 zou langste script ooit voor een game hebben

De huidige recordhouder is Baldur's Gate 3

Volgens Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come Deliverance 2, heeft het aankomende spel het langste script voor een game ooit.

Vávra plaatste een foto op social media van het script van de eerste Kingdom Come Deliverance, en meldde dat het script voor het vervolg meer dan twee keer zo lang is. In eerste instentie meldde Vávra dat het script 1,7 miljoen woorden omslaat, waarna het officiële X-account van ontwikkelaar Warhorse Studios hem corrigeerde en meldde dat het om meer dan 2,2 miljoen woorden gaat.

Vávra reageerde daarop met de melding dat het wat hem betreft het langste gamescript ooit is, zelfs langer dan die van Baldur's Gate 3. De huidige recordhouder is Baldur's Gate 3 (via Guinness World Records) met meer dan 2 miljoen woorden in het script. Als het script inderdaad meer dan 2,2 miljoen woorden bevat, dan zou dat inderdaad een nieuw record zijn.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Eerder deze maand bleek al dat de reviewcodes voor het spel zijn verzonden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!