Activision heeft Microsoft in het verleden gedwongen tot een nieuwe deal over de verdeling van de omzet van Call of Duty-games.
Dat is bevestigd tijdens de rechtszaak tussen de Federal Trade Commission en Microsoft over de overname van Activision Blizzard. Er worden meerdere hooggeplaatste medewerkers van de bedrijven opgeroepen, zoals hoofd van 'Xbox creator experience' Sarah Bond.
Bond werd volgens The Verge ondervraagd over de omzetdeling bij bepaalde games. Ze onthulde dat Microsoft voor de release van de nieuwe consoles akkoord moest gaan met een nieuwe deal met Activision, anders zou de uitgever geen versies voor Xbox Series X en S ontwikkelen. Het bedrijf zou op dat moment hebben gehint dat het een andere deal had met PlayStation.
"Het was duidelijk dat Call of Duty op PS5 zou verschijnen en het zou niet goed zijn als die niet ook op Xbox zou verschijnen als die op hetzelfde moment zou verschijnen", zei Bond.
Activision vroeg Microsoft ook of het mee wilde bieden op marketingdeals voor Call of Duty, maar het bedrijf sloeg dat aanbod af.
Later in de rechtszaak werd per ongeluk onthuld dat Microsoft een verdeling van 80/20 toestaat voor sommige games. Normaal gesproken is de omzetdeling 70/30. De advocaat van de FTC versprak zich en sprak per ongeluk over de 80 procent bij de ondervraging van Bond.
Microsoft gaat akkoord met een kleiner deel van de omzet "als we geloven dat het cruciaal is om die content te krijgen", zei Bond. Of de 80/20-verdeling ook voor Call of Duty geldt, is niet bekend.