Activision blijft onder Microsoft veel studio's op Call of Duty-ontwikkeling zetten
Nieuws

Activision blijft onder Microsoft veel studio's op Call of Duty-ontwikkeling zetten

Er zijn meer dan een half miljard games in de CoD-reeks verkocht

De manier waarop Call of Duty-games door verschillende Activision Blizzard-studio's worden ontwikkeld zal niet veranderen nu het bedrijf onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Dat heeft Matt Cox, de vicepresident en general manager van Call of Duty bij Activision, aan Washington Post bevestigd. Hoewel Activision Blizzard sinds vorig jaar onderdeel uitmaakt van Xbox, blijven Call of Duty-games dus door een groot aantal Activision-studio's ontwikkeld worden.

"Als je kijkt naar Treyarch en Raven, hebben ze sinds 2010 een gedeelde geschiedenis waarin ze samen hebben gewerkt aan de Black Ops-franchise. Je hebt een geschiedenis met mensen waar je mee samenwerkt en dat zie je wanneer je naar het uiteindelijke product kijkt."

Naast Treyarch en Raven Sofware, die vorige week nog Call of Duty: Black Ops 6 hebben afgeleverd, zijn ook Infinity Ward en Sledgehammer Games hoofdontwikkelaar van de complete franchise. Daarnaast is er nog een flinke lijst aan ondersteunende studio's die aan de reeks werken, waaronder High Moon Studios, Beenox, TiMi Studio Group en Certain Affinity.

Het is tegenwoordig vrij gebruikelijk binnen de game-industrie - en dan vooral bij de grootste bedrijven - om een grote hoeveelheid studio's op de belangrijkste franchise van een uitgever te zetten. Ubisoft doet dit bijvoorbeeld ook met de Assassin's Creed-franchise. Tegelijkertijd levert wel met enige regelmaat kritiek op van fans van andere Activision-franchises, omdat er nauwelijks nog mankracht over lijkt te blijven om aan andere series te werken.

Hoe dan ook legt de focus op Call of Duty het bedrijf geen windeieren. Eerder vandaag bleek al dat het pas uitgekomen Black Ops 6 nieuwe records heeft verbroken, waaronder een record voor meeste spelers op dag één van release en nieuwe Game Pass-leden op dag één van release. In het artikel van The Washington Post wordt daarbij ook gemeld dat er al een half miljard exemplaren van games in de franchise zijn verkocht. Morgen wordt de multiplayermap Nuketown aan Black Ops 6 toegevoegd - bekijk hier de trailer voor die map.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld
Nieuws

Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld

Er werd 465 miljoen dollar aan games van het bedrijf uitgegeven

Microsoft was afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld: er werd maar liefst 465 miljoen dollar - omgerekend meer dan 447 miljoen euro - aan games van het bedrijf uitgegeven.

Dat blijkt uit informatie van databedrijf Ampere (via VGC). Het succes is mede te danken aan het op Xbox en pc uitgekomen Indiana Jones and the Great Circle, maar werd bovenal behaald dankzij het afgelopen najaar uitgekomen Call of Duty: Black Ops 6. Die game, en andere spellen in de reeks die via Call of Duty HQ beschikbaar zijn, trokken in november 38 miljoen maandelijkse gebruikers aan, waardoor de franchise ook in december nog mateloos populair was.

Saillant detail is dat 64 procent van al het geld dat consumenten in december aan Microsoft-games uitgaven, dat op PlayStation-consoles deden. Als gevolg was Microsoft zoals gezegd de grootste game-uitgever ter wereld in die maand, met een flinke voorsprong op Electronic Arts, dat in dezelfde periode 366 miljoen dollar genereerde - onder andere dankzij EA Sports FC 25. Call of Duty: Black Ops 6 is eigendom van Activision Blizzard, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Uit andere data bleek onder andere dat Marvel Rivals 29 miljoen actieve spelers had in december, en dat Path of Exile 2 wereldwijd 148 miljoen dollar genereerde. Daarbij werden er dertig miljoen uren in Fortnite besteed op Eerste Kerstdag - wat betekent dat de gemiddelde Fortnite-speler op die dag 2,3 uur aan de game spendeerde.

De PlayStation 5 verkoopt wereldwijd beter dan de Xbox Series X en S, maar de stappen die Microsoft heeft gemaakt op het gebied van overnames van grote uitgevers en het uitbrengen van games op consoles buiten Xbox zorgen er dus wel voor dat spelers massaal geld uitgeven aan games van het bedrijf. Het is dan ook niet gek dat Xbox-baas Phil Spencer afgelopen weekend aangaf dat het bedrijf steeds meer Xbox-games naar andere systemen blijft brengen, al zien hij hardware nog altijd als essentieel onderdeel van Microsofts strategie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe
Nieuws

Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe

Hello Games blijft de in 2016 uitgekomen game maar verbeteren

Hello Games heeft de Worlds Part 2-update voor No Man's Sky uitgebracht, waardoor er nog meer variatie te vinden is op de talloze planeten in de game.

In een uitvoerige blogpost vertelt de ontwikkelaar dat "het algoritme van het universum is geëvolueerd, waardoor er prachtige nieuwe bergen, diepe valleien en uitgestrekte vlaktes" op planeten te vinden zijn.

Daarnaast zijn er nieuwe omgevingen voor in de diepste oceanen toegevoegd, vol met "buitenaardse landschappen en geheimzinnige aquatische levensvormen". Er zijn zelfs nieuwe 'paarse' zonnestelsels van toegevoegd die "ontelbare nieuwe werelden" bevatten, en een compleet nieuwe verhaallijn.

De update zorgt er verder voor dat spelers hun inventaris met één druk op de knop kunnen organiseren, en kunnen er een reeks aan helmen gebaseerd op aquaria worden vrijgespeeld door mijlpalen omtrent vissen te behalen. Via een nieuwe Abandoned-modus kan men er voor kiezen om alle levensvormen uit de game te halen.

Volgens Hello Games kunnen spelers ook snellere laadtijden verwachten, ziet het wateroppervlakte er nu beter uit, werken mods nu beter en hebben modders meer controle over hun creaties, zijn er ruïnes van oude samenlevingen op planeten te vinden, is het lichtgebruik in de game verbeterd en zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd in de game en user interface die de speelervaring moeten verbeteren.

Vorige zomer kwam de eerste Worlds-update voor No Man's Sky al uit waarmee meer variatie en verbeteringen werden doorgevoerd. Hello Games voorziet No Man's Sky daarnaast al jaren van nieuwe content middels gratis updates.

Daarnaast werkt de ontwikkelaar aan een nieuwe game genaamd Light No Fire. Spelers bezoeken daarin een gigantische, procedureel gegenereerde fantasiewereld die qua grootte vergelijkbaar met de echte aarde is.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!