Activision blijft onder Microsoft veel studio's op Call of Duty-ontwikkeling zetten
Nieuws

Activision blijft onder Microsoft veel studio's op Call of Duty-ontwikkeling zetten

Er zijn meer dan een half miljard games in de CoD-reeks verkocht

De manier waarop Call of Duty-games door verschillende Activision Blizzard-studio's worden ontwikkeld zal niet veranderen nu het bedrijf onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Dat heeft Matt Cox, de vicepresident en general manager van Call of Duty bij Activision, aan Washington Post bevestigd. Hoewel Activision Blizzard sinds vorig jaar onderdeel uitmaakt van Xbox, blijven Call of Duty-games dus door een groot aantal Activision-studio's ontwikkeld worden.

"Als je kijkt naar Treyarch en Raven, hebben ze sinds 2010 een gedeelde geschiedenis waarin ze samen hebben gewerkt aan de Black Ops-franchise. Je hebt een geschiedenis met mensen waar je mee samenwerkt en dat zie je wanneer je naar het uiteindelijke product kijkt."

Naast Treyarch en Raven Sofware, die vorige week nog Call of Duty: Black Ops 6 hebben afgeleverd, zijn ook Infinity Ward en Sledgehammer Games hoofdontwikkelaar van de complete franchise. Daarnaast is er nog een flinke lijst aan ondersteunende studio's die aan de reeks werken, waaronder High Moon Studios, Beenox, TiMi Studio Group en Certain Affinity.

Het is tegenwoordig vrij gebruikelijk binnen de game-industrie - en dan vooral bij de grootste bedrijven - om een grote hoeveelheid studio's op de belangrijkste franchise van een uitgever te zetten. Ubisoft doet dit bijvoorbeeld ook met de Assassin's Creed-franchise. Tegelijkertijd levert wel met enige regelmaat kritiek op van fans van andere Activision-franchises, omdat er nauwelijks nog mankracht over lijkt te blijven om aan andere series te werken.

Hoe dan ook legt de focus op Call of Duty het bedrijf geen windeieren. Eerder vandaag bleek al dat het pas uitgekomen Black Ops 6 nieuwe records heeft verbroken, waaronder een record voor meeste spelers op dag één van release en nieuwe Game Pass-leden op dag één van release. In het artikel van The Washington Post wordt daarbij ook gemeld dat er al een half miljard exemplaren van games in de franchise zijn verkocht. Morgen wordt de multiplayermap Nuketown aan Black Ops 6 toegevoegd - bekijk hier de trailer voor die map.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!