Activision blijft onder Microsoft veel studio's op Call of Duty-ontwikkeling zetten
Nieuws

Activision blijft onder Microsoft veel studio's op Call of Duty-ontwikkeling zetten

Er zijn meer dan een half miljard games in de CoD-reeks verkocht

De manier waarop Call of Duty-games door verschillende Activision Blizzard-studio's worden ontwikkeld zal niet veranderen nu het bedrijf onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Dat heeft Matt Cox, de vicepresident en general manager van Call of Duty bij Activision, aan Washington Post bevestigd. Hoewel Activision Blizzard sinds vorig jaar onderdeel uitmaakt van Xbox, blijven Call of Duty-games dus door een groot aantal Activision-studio's ontwikkeld worden.

"Als je kijkt naar Treyarch en Raven, hebben ze sinds 2010 een gedeelde geschiedenis waarin ze samen hebben gewerkt aan de Black Ops-franchise. Je hebt een geschiedenis met mensen waar je mee samenwerkt en dat zie je wanneer je naar het uiteindelijke product kijkt."

Naast Treyarch en Raven Sofware, die vorige week nog Call of Duty: Black Ops 6 hebben afgeleverd, zijn ook Infinity Ward en Sledgehammer Games hoofdontwikkelaar van de complete franchise. Daarnaast is er nog een flinke lijst aan ondersteunende studio's die aan de reeks werken, waaronder High Moon Studios, Beenox, TiMi Studio Group en Certain Affinity.

Het is tegenwoordig vrij gebruikelijk binnen de game-industrie - en dan vooral bij de grootste bedrijven - om een grote hoeveelheid studio's op de belangrijkste franchise van een uitgever te zetten. Ubisoft doet dit bijvoorbeeld ook met de Assassin's Creed-franchise. Tegelijkertijd levert wel met enige regelmaat kritiek op van fans van andere Activision-franchises, omdat er nauwelijks nog mankracht over lijkt te blijven om aan andere series te werken.

Hoe dan ook legt de focus op Call of Duty het bedrijf geen windeieren. Eerder vandaag bleek al dat het pas uitgekomen Black Ops 6 nieuwe records heeft verbroken, waaronder een record voor meeste spelers op dag één van release en nieuwe Game Pass-leden op dag één van release. In het artikel van The Washington Post wordt daarbij ook gemeld dat er al een half miljard exemplaren van games in de franchise zijn verkocht. Morgen wordt de multiplayermap Nuketown aan Black Ops 6 toegevoegd - bekijk hier de trailer voor die map.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Todd Howard wilde Troy Baker eerst niet in rol van Indiana Jones in The Great Circle
Nieuws

Todd Howard wilde Troy Baker eerst niet in rol van Indiana Jones in The Great Circle

Maar tijdens tests kwam Baker telkens als favoriet uit de bus

Volgens Bethesda's Todd Howard was hij in eerste instantie niet van plan om de rol van de beroemde archeoloog in het aankomende Indiana Jones and The Great Circle aan Troy Baker te geven.

Dat melden Howard en Baker in gesprek met Rolling Stone. Baker - die onder andere bekend is voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games - claimt dat hij Howard via Zoom ontmoette, en dat Howard de acteur vertelde dat hij Baker in eerste instantie niet de rol van Indiana Jones wilde geven.

"Voor dit project en de tijdperiode waarin het zich afspeelt wilden we een breed net uitwerpen", aldus Howard. Toch werd Baker na de audities van honderden anderen gekozen. Howard liet Baker tijdens het Zoom-gesprek weten dat "we een blinde test hebben gedaan, en mensen elke keer weer jou kozen". Het lijkt er dus op dat Baker van alle audities het dichtste in de buurt kwam van de stem van Harrison Ford, die in de films de rol vertolkt.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is overigens wel gebaseerd op een jonge Harrison Ford.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Eerder deze week bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Matthew McConaughey licht verschillende rassen in Exodus uit
Nieuws

Matthew McConaughey licht verschillende rassen in Exodus uit

Scifigame komt op een nog onbekend moment uit voor pc, PS5 en Xbox Series

Er zijn meerdere video's van de aankomende sciencefictiongame Exodus uitgebracht, waarin diverse rassen uit de game worden uitgelicht. De video's worden van narratief voorzien door acteur Matthew McConaughey, die een rol heeft in de game.

De video's behandelen de Arkavir, de Awakened Ravens, de Awakened Bears en de Koven. Deze rassen maken allemaal onderdeel uit van de Celestial, verschillende buitenaardse wezens die de mensheid als grootste vijand zien. De video's bevatten overigens geen gameplaybeelden. Enkele weken geleden werd al een ander ras in de vorm van de Mara Yama uitgelicht.

In Exodus laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!