Xbox zag afgelopen kwartaal daling van vier procent in omzet
Nieuws

Xbox zag afgelopen kwartaal daling van vier procent in omzet

Het is nog altijd het één na beste derde kwartaal voor Xbox tot nu toe

Microsoft laat weten dat diens Xbox-divisie het derde fiscale kwartaal een daling in omzet heeft gezien. Vooral de omzet qua hardware is sterk gedaald.

De omzet van de Xbox-divisie ging in het kwartaal dat eindigde op 31 maart met vier procent omlaag ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt echter nog altijd neer op het een na beste derde kwartaal voor Xbox tot nu toe en een omzet van ongeveer 3,59 miljard dollar.

De meest succesvolle Xbox-divisie, voor content en services, is qua omzet met 3 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar - met name door de groei van Xbox Game Pass. Hoeveel abonnees er nu precies zijn, is sinds begin vorig jaar echter niet naar buiten gecommuniceerd.

Opvallend is dat de omzet gerelateerd aan hardwareverkoop met dertig procent is gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Volgens Microsoft komt dat omdat er vorig jaar meer Xbox-consoles beschikbaar waren in winkels. Microsoft maakt al geruime tijd niet bekend hoeveel consoles het precies verkoopt, in tegenstelling tot Nintendo en Sony.

"We hebben het afgelopen kwartaal nieuwe records gevestigd voor maandelijkse actieve gebruikers en maandelijkse actieve apparaten", aldus Microsofts CEO Satya Nadella over de Xbox-divisie. "Qua content en services houden we ons aan onze belofte om gamers meer manieren te bieden om games waarvan ze houden te ervaren. De omzet afkomstig uit abonnementen bereikte bijna 1 miljard dollar dit kwartaal. We hebben PC Game Pass ook naar veertig nieuwe landen gebracht."

Nadella meldt dat sinds Xbox bestaat, er meer dan vijfhonderd miljoen unieke spelers first-party Xbox-games hebben gespeeld. "We zijn nog nooit zo enthousiast geweest over onze aankomende line-up aan games, waaronder releases dit kwartaal in de vorm van Minecraft Legends en Redfall."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!