Xbox zag afgelopen kwartaal daling van vier procent in omzet
Nieuws

Xbox zag afgelopen kwartaal daling van vier procent in omzet

Het is nog altijd het één na beste derde kwartaal voor Xbox tot nu toe

Microsoft laat weten dat diens Xbox-divisie het derde fiscale kwartaal een daling in omzet heeft gezien. Vooral de omzet qua hardware is sterk gedaald.

De omzet van de Xbox-divisie ging in het kwartaal dat eindigde op 31 maart met vier procent omlaag ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt echter nog altijd neer op het een na beste derde kwartaal voor Xbox tot nu toe en een omzet van ongeveer 3,59 miljard dollar.

De meest succesvolle Xbox-divisie, voor content en services, is qua omzet met 3 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar - met name door de groei van Xbox Game Pass. Hoeveel abonnees er nu precies zijn, is sinds begin vorig jaar echter niet naar buiten gecommuniceerd.

Opvallend is dat de omzet gerelateerd aan hardwareverkoop met dertig procent is gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Volgens Microsoft komt dat omdat er vorig jaar meer Xbox-consoles beschikbaar waren in winkels. Microsoft maakt al geruime tijd niet bekend hoeveel consoles het precies verkoopt, in tegenstelling tot Nintendo en Sony.

"We hebben het afgelopen kwartaal nieuwe records gevestigd voor maandelijkse actieve gebruikers en maandelijkse actieve apparaten", aldus Microsofts CEO Satya Nadella over de Xbox-divisie. "Qua content en services houden we ons aan onze belofte om gamers meer manieren te bieden om games waarvan ze houden te ervaren. De omzet afkomstig uit abonnementen bereikte bijna 1 miljard dollar dit kwartaal. We hebben PC Game Pass ook naar veertig nieuwe landen gebracht."

Nadella meldt dat sinds Xbox bestaat, er meer dan vijfhonderd miljoen unieke spelers first-party Xbox-games hebben gespeeld. "We zijn nog nooit zo enthousiast geweest over onze aankomende line-up aan games, waaronder releases dit kwartaal in de vorm van Minecraft Legends en Redfall."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!