Wetenschappers doen onderzoek naar 'inverted' besturing in games
Wetenschappers van de Brunel University London doen een verkennend onderzoek naar spelers die hun besturing op 'inverted' zetten. Dat meldt href="https://www.theguardian.com/games/2020/dec/02/scientists-studying-why-gamers-invert-their-controls" rel="noopener noreferrer" target="_blank">The Guardian.</a>
Bij een inverted besturing is de Y-as van de camera omgedraaid: bij het omhoog bewegen van de analoge stick kijken spelers naar beneden, en vice-versa.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Dr. Jennifer Corbett, co-hoofd van het Visual Perception and Attention Lab, Dr. Jaap Munneke en een aantal psychologiestudenten. De onderzoekers willen erachter komen wat visuele perceptuele vaardigheden voor invloed hebben op hoe mensen interactie hebben met echte of virtuele omgevingen.
"Over het algemeen meten we hoe snel en accuraat mensen mentaal volgen kunnen draaien, en in hoeverre ze leunen op verschillende contextuele hints bij het maken van ruimtelijke beslissingen", legt Corbett uit.
"Er zijn geen goede of slechte antwoorden bij de taak, we zijn gewoon geïnteresseerd in hoe mensen zich anders gedragen. We verzamelen een of twee gegevens, zoals de gemiddelde reactietijd of gemiddelde nauwkeurigheid - van elke participant in elk van de vier online experimenten - waarna we de gegeven correleren met een vragenlijst over gamegedrag.
Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten waardevol kunnen zijn voor game-ontwikkelaars en andere 'visuele technologie'. Ook zou het in een bredere context beter kunnen voorspellen hoe mensen reageren op een omgeving vol informatie, en daarin de belangrijkste effectiever uitlichten.
Momenteel zijn de onderzoekers op zoek naar deelnemers voor het online onderzoek.