Waarde game-industrie stijgt in 2020 met bijna 20 procent
De waarde van de game-industrie is wereldwijd met 19,6 procent gestegen ten opzichte van 2019. Dat melden href="https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-12-21-gamesindustry-biz-presents-the-year-in-numbers-2020" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Gamesindustry </a>en marktanalysebedrijf Newzoo.
In totaal was de marktwaarde van de game-industrie 174,9 miljard dollar, omgerekend zo'n 143,4 miljard euro. Daarvan steeg de omzet in de mobiele gamesmarkt het hardst met respectievelijk 29 procent. Met 49 procent van de totale industrie zijn mobiele games dan ook het meest succesvol.
Consolegames waren goed voor 29 procent van de waarde met een opbrengststijging van 21 procent. Pc-games maken het plaatje af met 22 procent en een stijging van 6,2 procent ten opzichte van 2019. Browsergames was het enige segment dat in 2020 daalde qua opbrengst.
91 procent van de opbrengst is afkomstig van digitale games, 9 van fysieke. Op de consolegamemarkt is dat beeld iets gebalanceerder: 28 procent van de opbrengst kwam van fysieke games, ten opzichte van 78 procent digitaal.
Verder biedt het rapport een overzicht van eerder onthulde gegevens. Zo is Among Us de meest gezochte game op Google, was Minecraft de populairste game op YouTube en schreven websites het meeste over Fortnite.
Bekijk het volledige overzicht op Gamesindustry.biz.