Voorspel: Elden Ring is een game zonder seks over seks
Nieuws

Voorspel: Elden Ring is een game zonder seks over seks

Of je Elden Ring nou speelt of niet, je hebt waarschijnlijk al een hoop gehoord over de moeilijkheidsgraad, de vrijheid en de bazen. Maar hoe zit het met seks? Seks speelt geen enkele rol in deze game en toch draait alles er om.

(Waarschuwing: in dit artikel vind je lichte spoilers voor Elden Ring, maar niet meer dan dat je in de eerste uren van de game kunt tegenkomen)

Als je in Elden Ring voor het eerst in de grote wijde wereld stapt, vertelt het allereerste personage dat je tegenkomt: "Jammer joh, je hebt geen vriendin." Of nou ja, hij zegt dat je 'maidenless' bent. Maar dat komt toch op hetzelfde neer.

De games van FromSoftware staan niet bepaald bekend om seks. De spellen zijn duister, somber, moeilijk en vaak behoorlijk vies, maar niet sexy. Hoewel het mij niets zou verbazen als ik enkele monsters tegen zou komen die in de modder van een duister moeras met elkaar de liefde zouden bedrijven. Traag en slijmerig.

Nee, in Elden Ring bestaat de meeste seksuele spanning uit het op de knieën gaan voor een vrouw die je daarna een innige omhelzing geeft. Geen aanraking om opgewonden van te raken, maar eentje die letterlijk je levensbalk doet krimpen. 

©GMRimport

Pot boy

Hier en daar zijn wel toespelingen te vinden. Al snel kom je in Elden Ring Alexander The Iron Fist tegen. Dat klinkt als een imposante baas waar je tientallen keren tegen vecht en sterft voordat je eindelijk als overwinnaar uit de bus komt, maar dat is niet zo. Alexander wordt ook wel liefkozend Pot Boy genoemd. Het is een pot met armen en benen die vastzit in de grond.

Als je zijn roep om hulp beantwoordt stelt hij: "Just give a good smack from the rear, with something nice and big." Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hem daarmee pijn doet, want hij zegt goed getraind te zijn. Sla je hem van achteren met je zwaard, dan roept hij "Ah!" totdat hij uit de grond floept met een "Ahhh!".

Als ik de reacties op sociale media mag geloven, ben ik niet de enige die meer ziet in deze interactie dan een pot die vastzit in de grond en een klap van een zwaard nodig heeft. 

©GMRimport

Try finger, but whole

Toch zijn het vooral de spelers die seksuele toespelingen toevoegen aan de game. In Elden Ring kun je, net als in de vorige games van FromSoftware, berichtjes achterlaten in de wereld. Deze liggen verspreid over de grond en raak je aan om te lezen. Soms verschijnt dan het spook van de speler die een specifieke beweging maakt. Bijvoorbeeld om te wijzen naar een richting waar je heen kunt lopen.

Maar overal waar je de mogelijkheid toevoegt om content te plaatsen, wordt het seksueel. Dat is in Elden Ring niet anders. Elke keer als er een lijk op de grond ligt, kun je daarnaast een bericht verwachten zoals 'try finger, but whole'. Een bericht dat in praktisch elke FromSoftware-game wel terugkeert.

Iemand schrijft 'if only I had a lover', terwijl die de praise the sun-emote doet tegen een muur aan, waardoor het lijkt alsof het gat in de muur verandert in een glory hole. Een ander schrijft 'chest ahead' als er een vrouwelijk personage te zien is, of 'rump ahead' als iets lijkt op een kont.

©GMRimport

In een gebied waar twee harnassen naast elkaar staan, staat het bericht 'Try two handing'. Je hoopt dat het gaat om een groot wapen dat je met twee handen moet gebruiken, maar nee: het spook van de speler spreidt zijn armen, waardoor het lijkt alsof hij de twee heren in de harnassen een handje helpt. 

Elden Cockring

Ik heb Elden Ring een tijd lang offline gespeeld. De Xbox-versie had rond release wat netwerkproblemen en sindsdien had ik de game niet meer afgesloten vanwege het handige Quick Resume. Toen ik eindelijk de game eens opnieuw opstartte en online automatisch werd ingeschakeld, veranderde de wereld plots van een koude, enge, seksloze plek naar een speelveld vol hitsige krijgers.

Het zijn dus de spelers die Elden Ring seksueel maken, maar niet alleen in berichten. Eerder hebben we geschreven over Buttplug.io, een manier om games met buttplugs tezamen laten werken. De maker van Buttplug.io heeft zich nu op Elden Ring gestort: "Je wil Elden Ring in je kont en wij zijn toegewijd om dat mogelijk te maken."

Het resultaat is een update, waarmee de buttplug trilt bij elke keer als je wordt geraakt in Elden Ring. Dat werkt zo. Zelfs een cockring werkt met de game, met de vanzelfsprekende naam Elden Cockring. 

©GMRimport

Sigaretje opsteken

Maar er is nog iets anders: Elden Ring is een game zonder seks dat eigenlijk over seks gaat, en dat zit diep geworteld in het ontwerp van de game. Ik weet niet hoe jullie spelen, maar ik vind Elden Ring onwijs spannend. Als ik het speel zijn mijn spieren gespannen, is mijn hartslag hoog en mijn ademhaling snel.

Constant die anticipatie van wat kan komen. En dan de lange gevechten waar je zweethandjes van krijgt en compleet wordt uitgeput, met uiteindelijk dat enorme gevoel van release als je een baas verslaat. Dat voelt toch alsof je daarna even een sigaretje moet opsteken? Dat is heel wat voor een game die zo goed is en je zo in zijn greep houdt, dat als je eenmaal start je voorlopig geen seks meer hebt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!