Voorspel: Elden Ring is een game zonder seks over seks
Nieuws

Voorspel: Elden Ring is een game zonder seks over seks

Of je Elden Ring nou speelt of niet, je hebt waarschijnlijk al een hoop gehoord over de moeilijkheidsgraad, de vrijheid en de bazen. Maar hoe zit het met seks? Seks speelt geen enkele rol in deze game en toch draait alles er om.

(Waarschuwing: in dit artikel vind je lichte spoilers voor Elden Ring, maar niet meer dan dat je in de eerste uren van de game kunt tegenkomen)

Als je in Elden Ring voor het eerst in de grote wijde wereld stapt, vertelt het allereerste personage dat je tegenkomt: "Jammer joh, je hebt geen vriendin." Of nou ja, hij zegt dat je 'maidenless' bent. Maar dat komt toch op hetzelfde neer.

De games van FromSoftware staan niet bepaald bekend om seks. De spellen zijn duister, somber, moeilijk en vaak behoorlijk vies, maar niet sexy. Hoewel het mij niets zou verbazen als ik enkele monsters tegen zou komen die in de modder van een duister moeras met elkaar de liefde zouden bedrijven. Traag en slijmerig.

Nee, in Elden Ring bestaat de meeste seksuele spanning uit het op de knieën gaan voor een vrouw die je daarna een innige omhelzing geeft. Geen aanraking om opgewonden van te raken, maar eentje die letterlijk je levensbalk doet krimpen. 

©GMRimport

Pot boy

Hier en daar zijn wel toespelingen te vinden. Al snel kom je in Elden Ring Alexander The Iron Fist tegen. Dat klinkt als een imposante baas waar je tientallen keren tegen vecht en sterft voordat je eindelijk als overwinnaar uit de bus komt, maar dat is niet zo. Alexander wordt ook wel liefkozend Pot Boy genoemd. Het is een pot met armen en benen die vastzit in de grond.

Als je zijn roep om hulp beantwoordt stelt hij: "Just give a good smack from the rear, with something nice and big." Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hem daarmee pijn doet, want hij zegt goed getraind te zijn. Sla je hem van achteren met je zwaard, dan roept hij "Ah!" totdat hij uit de grond floept met een "Ahhh!".

Als ik de reacties op sociale media mag geloven, ben ik niet de enige die meer ziet in deze interactie dan een pot die vastzit in de grond en een klap van een zwaard nodig heeft. 

©GMRimport

Try finger, but whole

Toch zijn het vooral de spelers die seksuele toespelingen toevoegen aan de game. In Elden Ring kun je, net als in de vorige games van FromSoftware, berichtjes achterlaten in de wereld. Deze liggen verspreid over de grond en raak je aan om te lezen. Soms verschijnt dan het spook van de speler die een specifieke beweging maakt. Bijvoorbeeld om te wijzen naar een richting waar je heen kunt lopen.

Maar overal waar je de mogelijkheid toevoegt om content te plaatsen, wordt het seksueel. Dat is in Elden Ring niet anders. Elke keer als er een lijk op de grond ligt, kun je daarnaast een bericht verwachten zoals 'try finger, but whole'. Een bericht dat in praktisch elke FromSoftware-game wel terugkeert.

Iemand schrijft 'if only I had a lover', terwijl die de praise the sun-emote doet tegen een muur aan, waardoor het lijkt alsof het gat in de muur verandert in een glory hole. Een ander schrijft 'chest ahead' als er een vrouwelijk personage te zien is, of 'rump ahead' als iets lijkt op een kont.

©GMRimport

In een gebied waar twee harnassen naast elkaar staan, staat het bericht 'Try two handing'. Je hoopt dat het gaat om een groot wapen dat je met twee handen moet gebruiken, maar nee: het spook van de speler spreidt zijn armen, waardoor het lijkt alsof hij de twee heren in de harnassen een handje helpt. 

Elden Cockring

Ik heb Elden Ring een tijd lang offline gespeeld. De Xbox-versie had rond release wat netwerkproblemen en sindsdien had ik de game niet meer afgesloten vanwege het handige Quick Resume. Toen ik eindelijk de game eens opnieuw opstartte en online automatisch werd ingeschakeld, veranderde de wereld plots van een koude, enge, seksloze plek naar een speelveld vol hitsige krijgers.

Het zijn dus de spelers die Elden Ring seksueel maken, maar niet alleen in berichten. Eerder hebben we geschreven over Buttplug.io, een manier om games met buttplugs tezamen laten werken. De maker van Buttplug.io heeft zich nu op Elden Ring gestort: "Je wil Elden Ring in je kont en wij zijn toegewijd om dat mogelijk te maken."

Het resultaat is een update, waarmee de buttplug trilt bij elke keer als je wordt geraakt in Elden Ring. Dat werkt zo. Zelfs een cockring werkt met de game, met de vanzelfsprekende naam Elden Cockring. 

©GMRimport

Sigaretje opsteken

Maar er is nog iets anders: Elden Ring is een game zonder seks dat eigenlijk over seks gaat, en dat zit diep geworteld in het ontwerp van de game. Ik weet niet hoe jullie spelen, maar ik vind Elden Ring onwijs spannend. Als ik het speel zijn mijn spieren gespannen, is mijn hartslag hoog en mijn ademhaling snel.

Constant die anticipatie van wat kan komen. En dan de lange gevechten waar je zweethandjes van krijgt en compleet wordt uitgeput, met uiteindelijk dat enorme gevoel van release als je een baas verslaat. Dat voelt toch alsof je daarna even een sigaretje moet opsteken? Dat is heel wat voor een game die zo goed is en je zo in zijn greep houdt, dat als je eenmaal start je voorlopig geen seks meer hebt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!