Voorspel: Elden Ring is een game zonder seks over seks
Nieuws

Voorspel: Elden Ring is een game zonder seks over seks

Of je Elden Ring nou speelt of niet, je hebt waarschijnlijk al een hoop gehoord over de moeilijkheidsgraad, de vrijheid en de bazen. Maar hoe zit het met seks? Seks speelt geen enkele rol in deze game en toch draait alles er om.

(Waarschuwing: in dit artikel vind je lichte spoilers voor Elden Ring, maar niet meer dan dat je in de eerste uren van de game kunt tegenkomen)

Als je in Elden Ring voor het eerst in de grote wijde wereld stapt, vertelt het allereerste personage dat je tegenkomt: "Jammer joh, je hebt geen vriendin." Of nou ja, hij zegt dat je 'maidenless' bent. Maar dat komt toch op hetzelfde neer.

De games van FromSoftware staan niet bepaald bekend om seks. De spellen zijn duister, somber, moeilijk en vaak behoorlijk vies, maar niet sexy. Hoewel het mij niets zou verbazen als ik enkele monsters tegen zou komen die in de modder van een duister moeras met elkaar de liefde zouden bedrijven. Traag en slijmerig.

Nee, in Elden Ring bestaat de meeste seksuele spanning uit het op de knieën gaan voor een vrouw die je daarna een innige omhelzing geeft. Geen aanraking om opgewonden van te raken, maar eentje die letterlijk je levensbalk doet krimpen. 

©GMRimport

Pot boy

Hier en daar zijn wel toespelingen te vinden. Al snel kom je in Elden Ring Alexander The Iron Fist tegen. Dat klinkt als een imposante baas waar je tientallen keren tegen vecht en sterft voordat je eindelijk als overwinnaar uit de bus komt, maar dat is niet zo. Alexander wordt ook wel liefkozend Pot Boy genoemd. Het is een pot met armen en benen die vastzit in de grond.

Als je zijn roep om hulp beantwoordt stelt hij: "Just give a good smack from the rear, with something nice and big." Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hem daarmee pijn doet, want hij zegt goed getraind te zijn. Sla je hem van achteren met je zwaard, dan roept hij "Ah!" totdat hij uit de grond floept met een "Ahhh!".

Als ik de reacties op sociale media mag geloven, ben ik niet de enige die meer ziet in deze interactie dan een pot die vastzit in de grond en een klap van een zwaard nodig heeft. 

©GMRimport

Try finger, but whole

Toch zijn het vooral de spelers die seksuele toespelingen toevoegen aan de game. In Elden Ring kun je, net als in de vorige games van FromSoftware, berichtjes achterlaten in de wereld. Deze liggen verspreid over de grond en raak je aan om te lezen. Soms verschijnt dan het spook van de speler die een specifieke beweging maakt. Bijvoorbeeld om te wijzen naar een richting waar je heen kunt lopen.

Maar overal waar je de mogelijkheid toevoegt om content te plaatsen, wordt het seksueel. Dat is in Elden Ring niet anders. Elke keer als er een lijk op de grond ligt, kun je daarnaast een bericht verwachten zoals 'try finger, but whole'. Een bericht dat in praktisch elke FromSoftware-game wel terugkeert.

Iemand schrijft 'if only I had a lover', terwijl die de praise the sun-emote doet tegen een muur aan, waardoor het lijkt alsof het gat in de muur verandert in een glory hole. Een ander schrijft 'chest ahead' als er een vrouwelijk personage te zien is, of 'rump ahead' als iets lijkt op een kont.

©GMRimport

In een gebied waar twee harnassen naast elkaar staan, staat het bericht 'Try two handing'. Je hoopt dat het gaat om een groot wapen dat je met twee handen moet gebruiken, maar nee: het spook van de speler spreidt zijn armen, waardoor het lijkt alsof hij de twee heren in de harnassen een handje helpt. 

Elden Cockring

Ik heb Elden Ring een tijd lang offline gespeeld. De Xbox-versie had rond release wat netwerkproblemen en sindsdien had ik de game niet meer afgesloten vanwege het handige Quick Resume. Toen ik eindelijk de game eens opnieuw opstartte en online automatisch werd ingeschakeld, veranderde de wereld plots van een koude, enge, seksloze plek naar een speelveld vol hitsige krijgers.

Het zijn dus de spelers die Elden Ring seksueel maken, maar niet alleen in berichten. Eerder hebben we geschreven over Buttplug.io, een manier om games met buttplugs tezamen laten werken. De maker van Buttplug.io heeft zich nu op Elden Ring gestort: "Je wil Elden Ring in je kont en wij zijn toegewijd om dat mogelijk te maken."

Het resultaat is een update, waarmee de buttplug trilt bij elke keer als je wordt geraakt in Elden Ring. Dat werkt zo. Zelfs een cockring werkt met de game, met de vanzelfsprekende naam Elden Cockring. 

©GMRimport

Sigaretje opsteken

Maar er is nog iets anders: Elden Ring is een game zonder seks dat eigenlijk over seks gaat, en dat zit diep geworteld in het ontwerp van de game. Ik weet niet hoe jullie spelen, maar ik vind Elden Ring onwijs spannend. Als ik het speel zijn mijn spieren gespannen, is mijn hartslag hoog en mijn ademhaling snel.

Constant die anticipatie van wat kan komen. En dan de lange gevechten waar je zweethandjes van krijgt en compleet wordt uitgeput, met uiteindelijk dat enorme gevoel van release als je een baas verslaat. Dat voelt toch alsof je daarna even een sigaretje moet opsteken? Dat is heel wat voor een game die zo goed is en je zo in zijn greep houdt, dat als je eenmaal start je voorlopig geen seks meer hebt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!