'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'
Nieuws

'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'

De volledige ontwikkeling van Cyberpunk 2077 begon pas in 2016. Dat blijkt uit een onderzoek van href="https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-16/cyberpunk-2077-what-caused-the-video-game-s-disastrous-rollout" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Bloomberg</a>.

Het onderzoek, waarvoor twintig huidige en voormalige werknemers van ontwikkelaar CD Projekt Red zijn geïnterviewd, geeft een beeld van waarom de game lanceerde met technische problemen. Een van de oorzaken zou een 'reset' in 2016 zijn, waarna de ontwikkeling van de game pas begon. Cyberpunk 2077 werd oorspronkelijk in 2012 aangekondigd.

Ook zou de onderliggende engine van de game, die anders is dan die van The Witcher 3, tijdens de ontwikkeling gebouwd zijn. Dat leverde in het verleden bij andere ontwikkelaars ook problemen op, zoals bij de ontwikkeling van Anthem door Electronic Arts.

'Sommige medewerkers' zouden hebben aangegeven dat de game te complex was voor de PlayStation 4 en Xbox One, waarvoor Cyberpunk 2077 officieel voor werd aangekondigd. Het management van CD Project Red zou de zorgen hebben verworpen door te wijzen naar het succes van The Witcher 3. Ook zouden 'significante bugs' zijn gemeld toen de game in oktober 2020 'goud' (klaar om te drukken op disk) werd verklaard.

Crunch zou nog steeds een probleem zijn tijdens de ontwikkeling. Ondanks dat het volgens het management niet verplicht was, voelden sommige werknemers een 'druk' om toch over te werken. Een medewerker zou van een manager te horen hebben gekregen dat anderen moesten overwerken als hij of zij dat niet zou doen, om de gemiste uren te compenseren.

©GMRimport

Reactie CEO

Een aantal uur na verschijning van het onderzoek plaatste studiohoofd Adam Badowski een reactie op Twitter. Volgens Badowski was de E3-demo uit 2018 niet 'nep', maar dat het zoals de meeste games 'work in progress' is. Ook is hij het niet eens met de conclusie dat 'het grootste gedeelte van de werknemers' zei dat de game niet klaar was van lancering, wijzend op het feit dat Bloomberg slechts twintig mensen interviewde.

Auteur van het stuk, Jason Schreier, zegt op Twitter open te staan voor een interview met de CEO.

Deze week bracht CD Projekt Red een excuusvideo uit. Daarin zegt het bedrijf dat Cyberpunk 2077 'na de Day Zero-update' aan de verwachtingen had moeten voldoen, maar dat dit niet het geval was. Binnenkort verschijnt de eerste grote update om de problemen op te lossen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond
Nieuws

Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond

Actie-rpg komt naar PlayStation 5 en pc

S-Game heeft een bijna zes minuten durende gameplaytrailer van het aankomende Phantom Blade Zero uitgebracht.

In de 'Year of the Snake'-trailer worden diverse wapens getoond met het slangenthema die voor enorm snelle en precieze aanvallen zorgen.

De actie-rpg Phantom Blade Zero biedt third-person combat met zwaarden. Spelers kruipen in de huid van een sluipmoordenaar genaamd Soul die voor een mysterieuze, machtige organisatie genaamd The Order werkt. Wanneer hij wordt beschuldigd van de moord op de patriarch van deze organisatie, begint de jacht op hem.

Aan het begin van het spel raakt Soul ernstig gewond. Hij wordt gered door iemand met speciale krachten, maar het gevolg is dat dit medicijn maar 66 dagen werkt. Hij moet het opnemen tegen machtige vijanden en het complot te zien ontrafelen voordat zijn dagen geteld zijn.

Phantom Blade Zero wordt zoals gezegd ontwikkeld door S-Game. in 2010 brachten ze het spel Rainblood: Town of Death uit in China, en deze nieuwe game is daar op gebaseerd. Het wordt een "spirituele hergeboorte" genoemd en "de game die we altijd al wilden maken".

Phantom Blade Zero komt op een nog onbekend moment naar PlayStation 5 en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!