'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'
De volledige ontwikkeling van Cyberpunk 2077 begon pas in 2016. Dat blijkt uit een onderzoek van href="https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-16/cyberpunk-2077-what-caused-the-video-game-s-disastrous-rollout" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Bloomberg</a>.
Het onderzoek, waarvoor twintig huidige en voormalige werknemers van ontwikkelaar CD Projekt Red zijn geïnterviewd, geeft een beeld van waarom de game lanceerde met technische problemen. Een van de oorzaken zou een 'reset' in 2016 zijn, waarna de ontwikkeling van de game pas begon. Cyberpunk 2077 werd oorspronkelijk in 2012 aangekondigd.
Ook zou de onderliggende engine van de game, die anders is dan die van The Witcher 3, tijdens de ontwikkeling gebouwd zijn. Dat leverde in het verleden bij andere ontwikkelaars ook problemen op, zoals bij de ontwikkeling van Anthem door Electronic Arts.
'Sommige medewerkers' zouden hebben aangegeven dat de game te complex was voor de PlayStation 4 en Xbox One, waarvoor Cyberpunk 2077 officieel voor werd aangekondigd. Het management van CD Project Red zou de zorgen hebben verworpen door te wijzen naar het succes van The Witcher 3. Ook zouden 'significante bugs' zijn gemeld toen de game in oktober 2020 'goud' (klaar om te drukken op disk) werd verklaard.
Crunch zou nog steeds een probleem zijn tijdens de ontwikkeling. Ondanks dat het volgens het management niet verplicht was, voelden sommige werknemers een 'druk' om toch over te werken. Een medewerker zou van een manager te horen hebben gekregen dat anderen moesten overwerken als hij of zij dat niet zou doen, om de gemiste uren te compenseren.
©GMRimport
Reactie CEO
Een aantal uur na verschijning van het onderzoek plaatste studiohoofd Adam Badowski een reactie op Twitter. Volgens Badowski was de E3-demo uit 2018 niet 'nep', maar dat het zoals de meeste games 'work in progress' is. Ook is hij het niet eens met de conclusie dat 'het grootste gedeelte van de werknemers' zei dat de game niet klaar was van lancering, wijzend op het feit dat Bloomberg slechts twintig mensen interviewde.
Auteur van het stuk, Jason Schreier, zegt op Twitter open te staan voor een interview met de CEO.
Deze week bracht CD Projekt Red een excuusvideo uit. Daarin zegt het bedrijf dat Cyberpunk 2077 'na de Day Zero-update' aan de verwachtingen had moeten voldoen, maar dat dit niet het geval was. Binnenkort verschijnt de eerste grote update om de problemen op te lossen.