Tiny Tina’s Wonderlands voelt als een luchtige Borderlands-uitbreiding
Nieuws

Tiny Tina’s Wonderlands voelt als een luchtige Borderlands-uitbreiding

Borderlands is op z’n best wanneer het één thema kiest en er volledig voor gaat. Het absolute hoogtepunt daarvan was Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep, een absurde Dungeons and Dragons-achtige uitbreiding voor Borderlands 2. Tiny Tina’s Wonderlands is een spin-off van de Borderlands-reeks die dat concept naar een hoger niveau tilt.

Wie de puberale humor, rondvliegende geweren en excentrieke personages uit Borderlands 3 niet kon waarderen, heeft niets te zoeken in Tiny Tina’s Wonderlands. De game oogt en speelt als Borderlands 3 en weet dankzij z’n creatief aangeklede fantasiewereld exact wat het moet zijn. Daarom valt de game na een paar uur spelen zeker in de smaak.

©GMRimport

Onderdrukte goblins en gapende demonen

De titulaire Wonderlands zijn meer dan een gedachtenspinsel van de alom aanwezige Tiny Tina. De landschappen fungeren als een interactief potje ‘Bunkers and Badasses’ (Dungeons and Dragons) met Tina zelf als de ‘Bunker Master’. Gedurende het verhaal, in het geval van onze speelsessie een handvol zijmissies in het optionele gebied Mount Craw, voorziet ze de speler van constant commentaar – vaak met de kanttekening dat we bepaalde oneffenheden in de ‘lore’ maar moeten slikken.

Met de momenteel florerende Ashly Burch als stemacteur van de protagonist, Brooklyn Nine-Nine-acteur Andy Samberg, Bojack Horseman-stem Will Arnett en komedieactrice Wanda Sykes aan boord is Wonderlands regelmatig komisch op een scherpe manier. Het compenseert daarbij het gebrek aan vooraf ontworpen personages: bij aanvang van de game kunnen spelers het uiterlijk van hun Vault Hunter volledig samenstellen. Door het ontbreken van een character creator in de demo kunnen we daar echter nog maar weinig over zeggen.

Ook de voorgeschotelde zijmissies zijn zoals vanouds geestig geschreven. Zo neem je licht gedwongen deel aan de Goblins Tired of Oppression-revolutie (‘GTFO’), krijg je het aan de stok met de gevreesde Dragon Lord (een imitator in een mechanisch drakenpak) en ontwaakt een eeuwenoude demon die na een monoloog van circa tien minuten weer in slaap valt, waarna je z’n schat kunt stelen. Verder keert uiteraard de robot Claptrap terug, die uit praktische overwegingen een ‘crafting-quest’ overboord gooit en je eropuit stuurt om de spullen gewoon maar te stelen.

©GMRimport

Magie

De game steekt in ieder geval niet onder stoelen of banken dat het is gebaseerd op Borderlands 3. Vrijwel elk element van de aankleding heeft een fantasytwist – lootboxen, wapenmerken, kledij en de ontspannen soundtrack – maar het is overduidelijk dat de game voortborduurt op het fundament van de derde Borderlands.

Ergens is dat spijtig, aangezien Wonderlands daarmee overkomt als een uit de hand gelopen uitbreiding, na vier toch al omvangrijke dlc’s. Anderzijds staat de endorfine opwekkende gameplaycyclus van schieten, looten en upgraden nog steeds als een huis. Bovendien introduceert de game een aantal elementen die de gameplay een welkome twist geven. 

©GMRimport

Zo zijn granaten vervangen door magische spreuken – wat zou een potje D&D immers zijn zonder magie? Spreuken komen na het inzetten weer relatief snel tot je beschikking, waardoor het behoorlijk lucratief is om je personage daarop af te stemmen. Zo gingen we aan de slag met de Graveborn, die haar gezondheid inwisselt voor een krachtige magische aanval en met andere vaardigheden en wapens die gezondheid weer aanvult. Ook speelden we als de zogenaamde Stabbomancer, die gericht is op sluipen en critical hits.

Met de belofte van een secundaire klasse die spelers later in de game vrijspelen, voelt de reeds bekende formule iets speelser dan voorheen. Huishouden met een vuurzee, vijanden kwetsbaarder maken met een pijlenregen om vervolgens een mep uit te delen met een van de nieuwe slagwapens voelt bevrijdend. Bovendien krijgen spelers bij het stijgen van een level ook een Hero Point tot hun beschikking om te besteden aan Dungeons & Dragons-achtige statistieken en zo hun speelstijl te verfijnen.

©GMRimport

Vraagtekens

Of Tiny Tina’s Wonderlands weet te overtuigen als een opzichzelfstaande game, is nog de vraag. In de gameplaydemo ontbraken bijvoorbeeld nog een aantal belangrijke elementen, zoals de speelse hub-wereld waarin spelers rondlopen, de character creator en een blik op het hoofdverhaal. Desalniettemin werkt het concept van de game vooralsnog als een trein. Wellicht helpt het niet tegen de Borderlands-moeheid die spelers dankzij de respectabele ondersteuning van Gearbox hebben opgebouwd, maar dit absurde rollenspel nodigt in ieder geval uit tot een uitgebreidere speelsessie.

Tiny Tina’s Wonderlands verschijnt op 25 maart voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!