The Lord of the Rings: Gollum is nog zoekende
Nieuws

The Lord of the Rings: Gollum is nog zoekende

The Lord of the Rings: Gollum is een opvallende en dappere stap voor het Duitse Daedalic Entertainment. De studio staat vooral bekend om haar artistieke point-en-click-games als Deponia, die vaak volledig gericht zijn op verhaalvertelling. Met de The Lord of the Rings-licentie waagt het een sprong in het diepe, met vooralsnog wisselende resultaten.

Het valt direct op dat met name de personages er in The Lord of the Rings: Gollum wat onwennig uitzien. Dat komt omdat de studio – in het verwarrende web van The Lord of the Rings-rechten – enkel de licentie voor de oorspronkelijke boeken bezit. Gollum zelf, maar ook elvenkoning Thranduil en tovenaar Gandalf, wijken af van hun evenbeelden uit de films. Zelf legt Daedalic het uit als een ”respectvolle interpretatie” van Tolkiens beschrijvingen in de boeken, al is het waarschijnlijk ook de reden dat de studio gebonden is aan deze specifieke personages en het tijdperk – de jaren tussen The Hobbit en The Lord of the Rings.

©GMRimport

Twee delen

Uit de oorspronkelijke beschrijvingen blijkt vooral dat Gollum een strijdlustig, maar relatief zwak wezen is. Zodoende draait de game volledig om rondsluipen en klauteren door bekende omgevingen uit het The Lord of the Rings-universum. Zo beslaat het eerste deel van het verhaal een flashback, waarin Gollum ontsnapt uit het grauwe Mordor en daarbij alle orcs moet omzeilen. Word je gepakt, dan begin je opnieuw vanaf het laatste savepunt.

Hoewel doeltreffend, komt dat aspect van de game vooralsnog nog wat ongeïnspireerd over. Middels wat volgens de ontwikkelaar “klassieke stealthmechanieken” zijn kruipt Gollum laag over de grond van bosje naar bosje, terwijl hij objecten gooit om orcs af te leiden of fakkels uit te schakelen om langer ongezien te blijven. Soms krijgen spelers de keuze uit verschillende routes, bijvoorbeeld om een patrouille heen klimmen of er juist tussendoor sluipen. Het zijn elementen die we al regelmatig hebben gezien, en inmiddels verder zijn geëvolueerd dan wat Gollum op het eerste gezicht doet.

©GMRimport

Tweestrijd

Het andere gedeelte van de game, de tweede helft in de bossen van Mirkwood, maken een veel betere indruk. Daarin baant Gollum zich een weg naar een troonzaal door met blauwe kristallen verlichte grotten en langs rijkelijk versierde kamers. De desbetreffende troonzaal bestaat daarbij uit een grote platformpuzzel, een soort kroonluchter waar spelers à la Nathan Drake naar boven moeten klimmen. Ook daarmee onderscheidt The Lord of the Rings: Gollum zich niet van vergelijkbare platformgames, maar het oogt op z’n minst vermakelijk. Zo zijn de platformmechanieken minder vergeeflijk dan bijvoorbeeld Uncharted en stort het wezen vrij rap naar beneden. Het doet denken aan de klassieke Prince of Persia-games, en dat is eigenlijk een goed teken.

Waar Daedelic zich voornamelijk mee wil onderscheiden is met haar ervaring op het gebied van adventuregames. Gedurende het verhaal krijgen spelers te maken met Sméagol, de oorspronkelijke Hobbit dit in de ban van de ring raakte, en Gollum, het kwaadaardige wezen dat daardoor langzaam maar zeker de overhand neemt. Die constante tweestrijd vertaalt zich niet alleen in dialogen tijdens het spelen, maar ook in een dialoogsysteem dat het verloop van het verhaal bepaalt.

Zo treft Gollum in de demo een kever, waarvan hij vermoedt dat het een spion van de duistere entiteit Sauron is. In een ‘beste uit drie’-systeem kiezen spelers daarbij argumenten om het beestje uit medelijden in leven te laten, of het voor de zekerheid te vermoorden. Het is uit dit eerste dilemma lastig op te maken of keuzes daadwerkelijk een grote impact op het verhaal gaan hebben. Wie bekend is met de franchise weet namelijk waar Gollums vlucht voor Sauron eindigt, al geeft Daedalic aan dat spelers bepalen ”hoe en met wie” ze daar eindigen.

©GMRimport

Los van Thranduil en Gandalf hint de ontwikkelaar er naar dat The Lord of the Rings-liefhebbers dan ook op hun wenken worden bediend. In hoeverre dat waar blijkt te zijn, en of de personages het bronmateriaal daadwerkelijk eer aandoen, valt nog te bezien. De plot zou in ieder geval een grotere rol spelen dan de demo doet vermoeden.

Blockbuster uit gameboetiek

Sowieso oogt The Lord of the Rings: Gollum her en der wat wisselvallig. Ray-tracing op pc en current gen-consoles zorgt voor een indrukwekkende reflectie van water, maar andere aspecten ogen wat ouderwets, eentonig en vrij lineair. Ergens past dat bij de insteek van wat uitgever Big Ben ‘AA-games’ noemt – titels die bestemd zijn voor een wat specifieker publiek – alsof het een ‘boetiek’ van allerlei soorten games bezit.

Dat laatste gaat natuurlijk niet helemaal op voor een grote franchise als The Lord of the Rings, waarvan het publiek wellicht hogere verwachtingen heeft. “Als je met een zwaard door de lucht wilt zwaaien als de held van het verhaal, dan kan ik Middle-earth: Shadow of Mordor aanraden”, zegt een woordvoerder van Daedalic. “The Lord of the Rings: Gollum is bij uitstek een stealth- en platformgame.” Daarmee heeft Gollum een duidelijk plan, maar is het in de praktijk nog een beetje zoekende.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

The Lord of the Rings: Gollum verschijnt op 1 september voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!