The Callisto Protocol bevat Unreal Engine 5-elementen
The Callisto Protocol wordt gebouwd op Unreal Engine 4, maar bevat ook elementen van Unreal Engine 5.
Dat vertelt Mark James van Striking Distance Studios in gesprek met IGN. James legt uit dat de studio bepaalde ideeën had die simpelweg niet te doen waren in Unreal Engine 4. Daarom zijn er in samenwerking met Epic Games enkele elementen overgezet naar Unreal Engine 5. "Terwijl we werkten om The Callisto Protocol af te maken op UE4 keken we naar elementen van UE5 waarvan we dachten dat die bruikbaar zouden zijn voor zowel de ontwikkeling als de functies van de nieuwe consoles."
Het gebruik van die elementen betekent niet dat de game Lumen of Nanite ondersteunt. Door deze hybride is er wel ruimte voor details, waaronder ray-tracing. "Onze personages zijn de meest realistische personages die je zult zien in een game. Het is zelfs zo erg dat mensen dachten dat het vooraf gerenderde beelden waren toen we onze game onthulden. We hebben een volledige scan, zelfs tot ray-traced reflecties van de oogballen. Het is een klein detail, maar het zijn die kleine details die juist zo belangrijk zijn voor onze game."
The Callisto Protocol speelt zich in de toekomst af in een gevangeniskolonie op Callisto, een maan van Jupiter. Mensen moeten deze gevangenis, genaamd Black Iron Prison, zien te ontsnappen en diens verschrikkelijke geheimen ontdekken. De game komt op 2 december uit voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.